8424562209190
Componist | Luzzasschi, Luzzascho |
Titel | Concerto delle donne |
Artiest | La Venexiana \ Cavina, Claudio |
Artikel nr. | 0920919GCD |
EAN Code | 8424562209190 |
Aantal CD's | 1 |
Label | GLOSSA |
Releasedatum | 2012-04-16 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Aura soave — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:53 |
2 | O primavera gioventù dell'anno — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:20 |
3 | Ch'io non t'ami cor mio — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:54 |
4 | Toccata — CAVINA/LA VENEXIANA | 002:06 |
5 | Stral pungente d'amore — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:02 |
6 | Deh vienni hormai cor mio — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:15 |
7 | Cor mio deh non languire — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:17 |
8 | Io mi son giovinetta — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:13 |
9 | Ricercare — CAVINA/LA VENEXIANA | 001:36 |
10 | O dolcezz'amarissime d'amore — CAVINA/LA VENEXIANA | 004:37 |
11 | Troppo ben può — CAVINA/LA VENEXIANA | 004:03 |
12 | T'amo mia vita — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:24 |
13 | Canzon francese — CAVINA/LA VENEXIANA | 001:30 |
14 | Non sa che sia dolore — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:06 |
15 | Occhi del pianto mio — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:16 |
16 | Donna mentre vi miro — CAVINA/LA VENEXIANA | 002:18 |
17 | Segu'a rinascer l'aura — CAVINA/LA VENEXIANA | 003:51 |
Ferrara was rond 1600 een belangrijk muziekcentrum. Kapelmeester Luzzascho Luzzaschi ging graag experimenten aan met stijl en bezetting. Hij was één van de weinigen die openstond voor de muziek van Carlo Gesualdo die zijn eerste madrigaalboeken in Ferrara schreef en aan Luzzaschi opdroeg. Grote attractie aan het Ferrarese hof was het Concerto delle Donne waarin madrigalen door drie zangeressen werden uitgevoerd. Naar verluidt waren dat kloosterzusters van de nabij geleden abdij maar met zekerheid is dat niet te zeggen. In ieder geval componeerde Luzzaschi veel muziek voor deze dames en gezien het feit dat er tegenwoordig zo veel uitstekende in oude muziek gespecialiseerde zangeressen zijn verbaast het niet dat er door veel ensembles al uit dit repertoire is geput. Met Roberta Mameli, Francesca Casinari en Emanuella Galli heeft La Venexiana ideale vertolksters in huis voor dit programma. Zouden het echt nonnen geweest zijn die al deze liefdesliederen hebben gezongen? Voor ons nu is dat misschien moeilijk voor te stellen maar het was in de zeventiende eeuw bepaald niet ongebruikelijk. De stemmen kronklen heerlijk wellustig om elkaar heen en het continuo van la Venexiana is prachtig bezet. Luzzaschi was zelf een vaardig bespeler van de harp dus dat instrument neemt een belangrijke plaats in deze uitvoeringen in.
Marcel Bijlo