Terug naar het overzicht
cover
Mendelssohn-Bartholdy, Felix Concert voor piano en strijkers / Dubbelconcert voor piano, viool en orkest
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mendelssohn-Bartholdy, Felix

Concert voor piano en strijkers / Dubbelconcert voor piano, viool en orkest

3149020208229

Componist Mendelssohn-Bartholdy, Felix
Titel Concert voor piano en strijkers / Dubbelconcert voor piano, viool en orkest
Artiest Bezuidenhout, Kristian \ Freiburger Barockorchester \ Goltz, Gottfried von der
Artikel nr. 202082287256
EAN Code 3149020208229
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2011-08-08
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro — KRISTIAN BEZUIDENHOUT 014:53
2 2. Adagio — KRISTIAN BEZUIDENHOUT 009:13
3 3. Finale: Allegro ma non troppo — KRISTIAN BEZUIDENHOUT 010:16
4 1. Allegro — KRISTIAN BEZUIDENHOUT 018:20
5 2. Adagio — KRISTIAN BEZUIDENHOUT 009:42
6 3. Allegro molto — KRISTIAN BEZUIDENHOUT 009:12

Aanbevolen door...

Een van mijn favoriete cd’s, dit pianoconcert van Mendelssohn, geschreven op de vroege leeftijd van 13 á 14 jaar. Ongelofelijk mooi, vol met dramatische, haast tragische momenten in het eerste deel en aria achtige melodie in het langzame tweede deel. Let hier vooral op de houtblazers, prachtig als een aria zonder woorden, zo ontroerend heerlijk klinkt deze muziek. Mozart specialist Kristian Bezuidenhout etaleert hier op een Kopie van een Graf-Fortepiano uit 1824 zijn absolute wereldklasse, begeleid dor het eveneens op hoog niveau staande Freiburger Barockorchester. Opname en uitvoering zijn van zeer hoge kwaliteit, persoonlijk kan ik hier niet vaak genoeg naar luisteren.

Muziekhandel Spronk, Breda
Ernst Stellwag, verkoper (6-2016)


Fortepianist Kristian Bezuidenhout is van Haydn en Mozart voetje voor voetje opgeschoven naar de romantiek.
Nu stort hij zich Met het Freiburger Barockorchester op de piepjonge componist felix Mendelssohn. de solist en het orkest musiceren briljant in een spannende dialoog.

In een interview vertelde Kristian Bezuidenhout ooit hoe hij als Zuid-Afrikaans kind door zijn ouders zachtjes in de richting van de piano werd geduwd en hoe hij worstelde met dat moderne instrument. Als hij Mozart en Haydn speelde moest Bezuidenhout zich van zijn leraren inhouden, terwijl hij juist de onbedwingbare behoefte had om ‘los te gaan’ en zijn heel zijn gevoelsleven in de muziek te leggen. ‘Het voelde alsof ik al die tijd in een dwangbuis zat.’ Als een brave ‘Steinway-student’ ging Kristian Bezuidenhout naar het conservatorium. Maar toen hij tijdens zijn studie via docenten als Malcolm Bilson en Robert Levin in contact kwam met de historische uitvoeringspraktijk, ging een wereld voor hem open. Opeens besefte Bezuidenhout hoeveel de muziek van Mozart en Beethoven aan expressiviteit wint wanneer ze wordt uitgevoerd op historische instrumenten. Dat inzicht heeft hij in de afgelopen jaren kunnen toetsen en verfijnen. Bezuidenhouts debuut-cd bij het kwaliteitslabel Harmonia Mundi – duosonates van Mozart   t violiste Petra Müllejans – was meteen een voltreffer. Ook in deze minibezetting kun je de pianist als het ware zien ‘dirigeren’, terwijl hij er in stijl lustig op los improviseert. Nu eens neemt hij het heft in handen, dan weer kruipt hij in de huid van zijn partner. En steeds is de musicus zich bewust van het feit dat hij net zo doortastend als Mozart de verschillende kleuren van de registers moet uitbuiten, van het fagotachtige grauwen in de bas tot aan de lichte, delicate tonen van de hoge discant toe. Tegenwoordig probeert Kristian Bezuidenhout die fascinatie voor klank en kleur tijdens masterclasses over te brengen op jonge pianisten. Zijn repertoire heeft hij inmiddels uitgebreid naar de Romantiek. Bezuidenhouts Schumann-cd met de Engelse tenor Mark Padmore was meteen goed voor een Edison. Op zijn nieuwste cd staan twee concerten die Mendelssohn in 1822 en 1823, amper dertien jaar oud, schreef voor de Sonntagsmusiken in zijn ouderlijk huis. Bezuidenhout heeft in het Freiburger Barockorchester en zijn  oncertmeester Gotfried von der Goltz de ideale partners gevonden om het jeugdige genie Mendelssohn tot zijn recht te laten komen. De piano waarop hij speelt is een door Edwin Beunk geperfectioneerde kopie van een Conrad Graf-piano uit 1824, het type heldere en orkestrale Weense vleugel waarop Mendelssohn zelf heeft gespeeld. Zowel in het Pianoconcert als in het Dubbelconcert voor piano en viool horen we hoe Felix Mendelssohn wortelt in de Weense klassieke stijl, maar in de themabehandeling zijn eigen Romantische weg inslaat. De langzame delen lopen al vooruit op de elegante lyriek van Chopins pianoconcerten. Aanvankelijk beperkte Mendelssohn zich in zijn Dubbelconcert tot een strijkersbegeleiding. Hij voegde daar later blazers en slagwerk aan toe en in deze bijzondere versie wordt het concert hier uitgevoerd. Het duo Bezuidenhout-Von der Goltz benadrukt het kamermuzikale karakter van solo-episodes die zich losmaken uit de orkestklank. Kristian Bezuidenhout overtreft zichzelf als een briljante en communicatie   musicus die de dialoog met het orkest op spannende wijze gaande houdt.

Marijke Schouten

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht