Terug naar het overzicht
cover
Hosokawa / Mozart Concert en Hommage
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Hosokawa / Mozart

Concert en Hommage

0028948554133

Componist Hosokawa / Mozart
Titel Concert en Hommage
Artiest Momo Kodama, piano Mito Chamber Orch/Ozawa
Artikel nr. 0002624ECM
EAN Code 0028948554133
Aantal CD's 1
Label ECM NEW SERIES
Releasedatum 2021-03-12
# Titel & Artiest Tijd
1 Lotus Under the Moonlight for Piano and Orchestra (Live) — MOMO KODAMA - SEIJI OSAWA - MITO CHAMBER ORCHESTRA 022:47
2 1. Allegro - Cadenza: Mozart (Cadenza: W.A.Mozart) — MOMO KODAMA - SEIJI OSAWA - MITO CHAMBER ORCHESTRA 011:05
3 2. Adagio (Cadenza: W.A.Mozart) — MOMO KODAMA - SEIJI OSAWA - MITO CHAMBER ORCHESTRA 007:11
4 3. Allegro assai (Cadenza: W.A.Mozart) — MOMO KODAMA - SEIJI OSAWA - MITO CHAMBER ORCHESTRA 008:18

Het is onmogelijk een mooiste aan te wijzen onder Mozarts pianoconcerten, maar de schoonheid die zich verschuilt achter nummer 23, ook aangeduid met het al even weinig poëtische KV 488, is voor mij onovertroffen – het melancholieke Adagio met zijn ongekunstelde, lyrische pianopartij en smeltend mooie orkestbegeleiding behoort tot het schitterendste uit Mozarts oeuvre. Wel poëtisch getiteld is Toshio Hosokawa’s Lotus Under the Moonlight uit 2006, gecomponeerd ter gelegenheid van Mozarts 250ste geboortejaar en destijds in Hamburg in première gebracht door Momo Kodama, die het sindsdien overal ter wereld heeft uitgevoerd. De componist nam Mozarts Adagio als uitgangspunt voor zijn boeiende pianoconcert voor dezelfde bezetting plus slagwerk. Hosokawa’s klankwereld, tegelijkertijd statisch en vol energie, waarin de piano staat voor de lotus en het orkest voor de natuur, herinnert aan Messiaen en Takemitsu, waarbij Mozart als verre echo aanwezig is en slechts een enkele keer direct wordt aangehaald. Kodama, door de componist terecht geprezen om haar transparante, gevoelige en expressieve spel, en het Mito Chamber Orchestra onder veteraan Seji Ozawa geven verfijnde en sprankelende uitvoeringen van beide zo verschillende concerten, waarin orkestrale warmte en kamermuzikale helderheid perfect in balans zijn.

Jan Kunst (Klassieke Zaken 2-2021)

  • cover
Terug naar het overzicht