Terug naar het overzicht
cover
Mozart, W.A. Concert Arias
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mozart, W.A.

Concert Arias

0028947924630

Componist Mozart, W.A.
Titel Concert Arias
Artiest Villazón, Rolando; London Symphony Orchestra
Dirigent Pappano, Antonio
Artikel nr. 002894792463
EAN Code 0028947924630
Aantal CD's 2
Label Deutsche Grammophon
Releasedatum 2014-01-17
# Titel & Artiest Tijd
1 Si mostra la sorte, K.209 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 003:32
2 Dove mai trovar quel ciglio? (Act 1) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 003:52
3 Per pietà, non ricercate, K.420 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 007:17
4 Va, dal furor portata, K.21 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 006:26
5 Misero! O Sogno, K.431 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 003:34
6 Aura, che intorno spiri, K.431 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 007:18
7 Con ossequio, con rispetto, K.210 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 002:35
8 Or che il dover, K.36 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 002:47
9 Tali e cotanti sono, K.36 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 006:39
10 Clarice cara mia sposa, K.256 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 001:47
11 Original Version — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 013:07
12 Müsst ich auch durch tausend Drachen, K.435 — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 004:13
1 Overture (Die Schule der Liebenden) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 004:10
2 "La mia Dorabella" (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 001:52
3 "Fuor la spada" (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 001:07
4 E la fede delle femminine (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 001:06
5 Scioccerie di poeti (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 001:33
6 "Una bella serenata" (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 002:24
7 "Sento, oh Dio, che questo piede" (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 004:01
8 "In qual fiero contrasto" (ZWEITER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 003:36
9 "Fra gli amplessi in pochi istanti" (ZWEITER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 005:55
10 Don Giovanni, K. 527- Overture — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 005:28
11 Ma qual mai s'offre, o Dei - Fuggi crudele (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 006:51
12 Non ti fidar, o misera (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 004:19
13 "Come mai creder deggio" (ERSTER AKT) — Rolando Villazon, London Symphony Orchestra, Anton 005:20

Rolando Villazón vindt in Mozart een nieuwe liefde

Een uitputtend werkschema en een operatie aan een cyste op zijn stembanden zorgden een aantal jaar geleden voor een abrupte onderbreking van de carrière van Rolando Villazón. Maar de Mexicaanse tenor kwam terug, viert opnieuw triomfen op de internationale operatonelen, en vond een nieuwe muzikale zielsgenoot: Mozart.

De wereld identificeert Rolando Villazón vooral met de gedoemde helden van het grote, romantische repertoire. Rodolfo in La Bohème, Don Carlo, Des Grieux in Manon, Roméo in Roméo et Juliette: allemaal gevierde rollen van Villazón. Maar de laatste jaren is de achttiende eeuw een prominentere plek in gaan nemen in het repertoire van de tenor. Dat begon met een onverwachte en succesvolle opwachting als titelheld Hercules in Fabio Biondi’s opname van Vivaldi’s opera Ercole sul Termodonte, en zet zich nu voort met Mozart. Je zou het een positief gevolg van zijn vocale crisis kunnen noemen: Villazón werkt intensief aan zijn techniek, en had nu het gevoel eindelijk klaar te zijn om dit repertoire te zingen. Op een voor hem typerende wijze is dat geen half werk, maar meteen een complete onderdompeling. Mozart neemt in Villazóns muzikale leven de komende tijd een onbetwiste centrale plaats in. En na een bekroonde Verdi-cd, vorig jaar, is het nu ook de hoogste tijd voor een liefdesverklaring aan Mozart op cd, samen met  dirigent Antonio Pappano en het London Symphony Orchestra.

De titel Concert Arias is wellicht wat misleidend. Het betreft hier niet alleen aria’s die voor concertuitvoeringen werden gecomponeerd, maar ook op maat gemaakte aria’s voor beroemde zangers – die werden ingevoegd in de opera’s van andere componisten om hen zo extra te laten schitteren – en aria’s uit opera’s die Mozart zelf nooit heeft voltooid. Geen standaardwerk en platgetreden paden dus, en ook daarvoor mogen we Villazón dankbaar zijn: de opname geeft ons een minder bekende Mozart, en bewijst wederom het genie van de componist in muziek met een breed uiteenlopend palet aan emoties.

En dat palet aan emoties is aan Villazón wel besteed. We horen een extraverter geluid dan we misschien doorgaans met Mozart associëren, met het hart op de tong en een hoorbare snik in de stem. Maar het is geen maniertje, het wordt nergens een truc. De luisteraar twijfelt niet aan Villazóns oprechte toewijding, en in elk geval wordt de muziek bij hem nergens saai of steriel. Zeker niet in de aria’s met een komische noot, die aan Villazón, met zijn natuurlijke hang naar het clowneske, bijzonder goed besteed zijn. Het klinkt als een echte muzikale ontdekkingsreis waarvan tenor en dirigent ons deelgenoot maken.

En het houdt niet op met deze solo-cd. In een meerjarenproject van dirigent Yannick Nézet- Séguin om voor Deutsche Grammophon de zeven volwassen opera’s van Mozart op te nemen, is Rolando Villazón de artistieke spil: in alle opnames zal hij de belangrijkste tenorrollen op zich nemen. Don Giovanni en Così fan tutte zijn reeds uitgebracht, Die Entführung aus dem Serail, Idomeneo, Le nozze di Figaro, La clemenza di Tito en Die Zauberflöte zullen de komende jaren nog volgen. Villazón en Mozart: een romance waar we de komende tijd van kunnen blijven genieten.

Benjamin Rous (1-2014)

  • cover
Terug naar het overzicht