6 The Light She Brings (Thomas Bloch Version) — Bloch, Thomas 002:51
7 Hanging D (Cello Octet Amsterdam Version) — Cello Octet Amsterdam 005:21
8 Sleeping Lotus (Tom Trago's Sixtine Remix) — Beving, Joep 009:39
9 432 (Suzanne Ciani Rework) — Beving, Joep 004:29

SPECIAL

Klassiek voor Jou
Wat betekent klassiek voor jou? Het is een vraag waar we niet vaak bij stil staan, terwijl klassieke muziek overal om ons heen is en een veel grotere rol speelt dan menigeen denkt. Vandaar dat de vraag het motto is van de actie Klassiek voor jou, een door Universal geïnitieerde actie naar het idee van de Boekenweek, inclusief ‘boekenweekgeschenk’, rond de klassieke cd’s uit de catalogi van Decca en Deutsche Grammophon.

Het verhaal achter Klassiek voor jou is eenvoudig: besteed minstens 20 euro aan een cd van een van de deelnemende musici uit de catalogi van Decca en Deutsche Grammophon en krijg daarbij gratis de cd FOLK van Nora Fischer. Samen met pianist Daniël Kool nam zij op volksmuziek gebaseerde werken van Maurice Ravel en Béla Bartók op. Zij zingt de liederen op haar eigen unieke, rauwe en ongecompliceerde wijze. Alsof ze de muziek weer terug wil brengen naar waar die vandaan komt: de mensen van de straat.

En daarmee representeert deze cd, die alleen in een gelimiteerde oplage gratis verkrijgbaar is en niet online zal worden aangeboden, het idee achter de actie: klassieke muziek uit de hoek van het driedelig pak en de formele concertzaal halen en terugbrengen naar de plek waar ze hoort. Want klassieke muziek behoort net als alle muziek aan ons, aan de luisteraar, de liefhebber, de toevallige passant, de popmusicus die er met Bach of Beethoven vandoor gaat en de reclamemaker die voor de zoveelste keer ontdekt dat Vivaldi eigenlijk briljante filmmuziek schreef.

Daarom is het goed om je af te vragen: wat betekent klassieke muziek voor jou? En in het verlengde daarvan misschien: weet je wel wat klassieke muziek inhoudt? Om even een voorbeeld uit eigen praktijk te geven. Voor mijn kinderen – gemiddelde leeftijd inmiddels rond de dertig – betekent klassieke muziek vooral een vader die over voor hen zeer complexe partituren gebogen zit en op zo’n moment niet aanspreekbaar is. Maar onlangs kwam mijn dochter binnen terwijl de cd HUSH van Nora Fischer en Marnix Dorrestein klonk. Zeer klassieke werken van onder anderen Monteverdi en Purcell. Zij vroeg wat ik beluisterde. Om een lang verhaal kort te maken: de cd ligt bij mijn dochter en de kans dat ik het schijfje ooit terugkrijg is klein.

En onlangs viel een toevallige bezoeker midden in Recomposed by Peter Gregson – Bach, the Cello Suites. ‘Dat is van die reclame’, luidde de enthousiaste respons. Ik hoop dat ik de komende tijd niet vergeet aan wie ik de driedubbel-cd met de oorspronkelijke cellosuites van Bach, vertolkt door Mischa Maisky, heb uitgeleend. Waar het om gaat is dit: sommige mensen, onder wie mijn kinderen, hebben geen idee wat klassieke muziek voor hen betekent. Omdat ze deze muziek nooit als zodanig een kans hebben gegeven, terwijl die doorlopend om hen heen klinkt, zoals ze doorlopend om iedereen heen klinkt. En dat is de kracht van Nora Fischer, het boegbeeld van Klassiek voor jou. Zij brengt klassieke muziek alsof het een vorm van popmuziek is. Dat beklijft. En dat is misschien wel de boodschap achter Klassiek voor jou: stel je open, luister onbevangen en ontdek dat klassieke muziek net als alle muziek gaat over plezier, ontroering, woede, liefde, verdriet en vreugde en dat het net zo goed muziek voor jou is als om het even welke andere muziek.

Paul Janssen (6-2018)