4260183510109
Componist | Hindemith, Paul |
Titel | Complete Viola Works, Vol. 1, Viola & Orchestra |
Artiest | Zimmermann, Tabea; Deutsches Symphonie-Orchester B |
Dirigent | Graf, Hans |
Artikel nr. | 0000010MYR |
EAN Code | 4260183510109 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Myrios Classics |
Releasedatum | 2023-10-27 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Zwischen Berg und tiefem Tal: Langsam - Mäßig bewegt, mit Kraft — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 008:17 |
2 | 2. Nun laube, Lindlein laube: Sehr ruhig - Fugato: Der Gutzgauch auf dem Zaune sass — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 009:33 |
3 | 3. Variationen: Seid ihr nicht der Schwanendreher, mäßig schnell — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 008:57 |
4 | Trauermusik (1936) (für Viola und Streichorchester) — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 007:39 |
5 | 1. Schnelle Halbe — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 004:08 |
6 | 2. Langsam — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 008:17 |
7 | 3. Mäßig schnell — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 003:34 |
8 | 4. Variante eines Militärmarsches — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 003:22 |
9 | 1. Lebhaft - Bewegte Halbe — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 004:27 |
10 | 2. Ruhig gehend — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 007:07 |
11 | 3. Lebhaft — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 002:37 |
12 | 4. Langsam - Schreitende Achtel — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 003:23 |
13 | 5. Leicht bewegt — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 003:57 |
14 | 6. Lebhaft und munter — Zimmermann, Tabea / DSO Berlin / Graf, Hans | 004:33 |
De altviool was Paul Hindemiths eigen instrument en het is dus niet verwonderlijk dat hij er een aantal belangrijke werken voor gecomponeerd heeft. Tabea Zimmermann is bezig aan de complete altvioolmuziek en begint met de composities met orkest. En dan denk je in de eerste plaats aan Der Schwanendreher, het verbluffend mooie concert voor altviool en klein orkest dat elke clichégedachte aan de ‘moeilijke’, ‘drammerige’ Hindemith ver achter zich laat. En als je eenmaal op je hebt laten inwerken hoe liefdevol en zorgvuldig gedetailleerd Tabea Zimmermann en Hans Graf dit werk in eendrachtige samenwerking tot klinken brengen, treur je vanzelf mee met de indrukwekkende Trauermusik voor altviool en strijkers. In de daaropvolgende neobarokke Kammermusik nr. 5 (een soort neo-Brandenburgs concert) dein je mee in een sterk motorische ritmiek, maar door het speelplezier van deze musici vergeet je elke gedachte aan drammerig stampwerk. Die sfeer zet zich tenslotte voort in de Konzertmusik, die bovendien een première betekent, want de vroege versie, inclusief het later geschrapte langzame vierde deel, klinkt hier voor het eerst. Mooie, speelse (en speels gespeelde) muziek van een belangrijke muziekpionier die ten onrechte wel eens een beetje vergeten wordt.
Gerard Scheltens (6-2013)