Terug naar het overzicht
cover
Bruckner Complete Symphonies
€ 47,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bruckner

Complete Symphonies

5028421970820

Componist Bruckner
Titel Complete Symphonies
Artiest Orchestre de la Suisse Romande
Dirigent Marek Janowski
Artikel nr. 0097082
EAN Code 5028421970820
Aantal CD's 10
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2023-12-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 011:59
2 2. Adagio — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 012:40
3 3. Scherzo: Schnell - Trio: Langsamer — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 008:24
4 4. Finale: Bewegt, feurig — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 014:00
1 1. Moderato — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 017:45
2 2. Andante — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 014:18
3 3. Scherzo: Mäßig schnell - Trio: Gleiches Tempo — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 008:46
4 4. Finale: Mehr schnell — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 013:59
1 1. Mehr langsam, misterioso — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 020:48
2 2. Adagio, bewegt, quasi andante — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 014:26
3 3. Scherzo: Ziemlich schnell — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 006:25
4 4. Finale: Allegro — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 011:37
1 1. Bewegt, nicht zu schnell — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 018:15
2 2. Andante quasi allegretto — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 015:29
3 3. Scherzo: Bewegt - Trio: Nicht zu schnell, keinesfalls schleppend — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 010:54
4 4. Finale: Bewegt, doch nicht zu schnell — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 018:47
1 1. Introduktion: Adagio - Allegro — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 019:50
2 2. Adagio, sehr langsam — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 018:51
3 3. Scherzo: Molto vivace (Schnell) - Trio: Im gleichen Tempo — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 011:40
4 4. Finale: Adagio - Allegro moderato — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 023:30
1 1. Majestoso — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 018:02
2 2. Adagio, sehr feierlich — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 017:44
3 3. Scherzo: Nicht schnell - Trio: Langsam — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 008:54
4 4. Finale: Bewegt, doch nicht zu schnell — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 012:54
1 1. Allegro moderato — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 021:12
2 2. Adagio, sehr feierlich und sehr langsam — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 021:42
3 3. Scherzo - Trio: Sehr schnell — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 009:52
4 4. Finale: Bewegt, doch nicht zu schnell — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 013:15
1 1. Allegro moderato — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 014:59
2 2. Scherzo: Allegro moderato — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 014:52
3 3. Adagio, feierlich langsam, doch nicht schleppend — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 026:14
4 4. Finale: Feierlich, nicht schnell — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 023:41
1 1. Feierlich, misterioso — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 025:08
2 2. Scherzo: Bewegt lebhaft - Trio: Schnell - Scherzo — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 010:59
3 3. Adagio, langsam, feierlich — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 025:51
1 Kyrie (Moderato) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 010:24
2 Gloria (Allegro - Andante, mehr adagio (Sehr langsam)) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 011:43
3 Credo (Allegro - Moderato misterioso - Langsam - Allegro) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 020:19
4 Sanctus (Moderato - Allegro) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 002:06
5 Benedictus (Allegro moderato) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 008:57
6 Agnus Dei (Andante) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE/MAREK JANOWSKI 008:40

Ooit zal ik verantwoording moeten afleggen. Hoe zal de Vader in de hemel over mij oordelen als ik anderen volg en niet Hem? – Anton Bruckner (1824-1896)

Een paar jaar geleden las ik een column van Fabrizio Mecozzi, destijds een Italiaans-Nederlandse werknemer van Nike, geschreven tijdens een cursus academisch schrijven. ‘Nike heeft mij geleerd dat je geen sportfanaat hoeft te zijn om van sport te houden’, schrijft Mecozzi: ‘Het belangrijkste is om te bewegen en te doen wat je leuk vindt.’ Zo kwam hij ertoe dagelijks te gaan hardlopen in het Vondelpark, een bezigheid die hij combineerde met zijn grootste passie: klassieke muziek. Hij zette tijdens het hardlopen een koptelefoon op en probeerde van alles uit, maar uiteindelijk kwam hij tot een verrassende conclusie: ‘En de muziek die het allerbeste klinkt als ik hardloop is die van Anton Bruckner.’ Vervolgens beschrijft Mecozzi met overduidelijke kennis van zaken: ‘Bruckners muziek is niet makkelijk. Hij is heel beroemd door zijn symfonieën, zijn strijkkwartet, zijn mottetten en zijn drie missen, maar ik ken niet zoveel mensen die zouden zeggen dat Bruckner hun favoriete componist is. Vele critici vinden dat er aan zijn muziek een duidelijk programmatisch plan ontbreekt: dat schijnt volgens hen te komen door de vele revisies die hij van zijn werken uitvoerde. Andere liefhebbers, onder wie ik, vinden zijn vrije stijl juist indrukwekkend.’ Vervolgens legt de columnist uit dat Bruckner voor hem de componist van de prachtigste langzame delen is (Derde, Zesde, Zevende en Negende symfonie), angstaanjagende en tragische scherzo’s (Tweede, Vierde), ongelooflijke en gekke finales (Vijfde en Derde): ‘Je krijgt het idee dat hij niet aan zijn luisteraars denkt: hij is bezig God en de engelen te aanschouwen.’ Wat levert de combinatie hardlopen en Bruckner volgens Mecozzi op? 'Ten eerste een ongelooflijke synesthetische ervaring. Ik jog in de natuur en mijn hoofd combineert (zeker ook vanwege de endorfine) kleuren en klanken in veel verschillende variaties, met een langdurig effect op mijn gezondheid en mijn stemming. Ten tweede de beste ideeën van de dag: een strategie voor een rechtszaak, een plan van aanpak voor een schrijfoefening, de beoordeling van de verschillende offertes die ik voor de verbouwing van mijn huis heb gekregen, wat ik in de toekomst moet doen. Ten derde de realisatie dat je geen dure dingen nodig hebt om je levend en gelukkig te voelen.’

Je zou er bijna van gaan hardlopen, maar ik wandel liever in het Vondelpark. Toch ga ik het een keer uitproberen en dan kies ik voor de uitvoeringen van alle negen Brucknersymfonieën en de Mis in f van Marek Janowski en het Orchestre de la Suisse Romande, tussen 2009 en 2012 in de studio opgenomen en in 2015 uitgebracht door Pentatone, een box die nu heruitgegeven is door Brilliant Classics. Waarom? Omdat Janowski, die uitgaat van de bekendere latere versies in de edities van Leopold Nowak en, bij Symfonie nr. 2, van William Carragan, werkelijk alles in het werk heeft gesteld om de muzikale ‘slagschepen’ van Bruckner digitaal zo spannend, krachtig en helder mogelijk te laten klinken. Alle details van Bruckners partituren worden met liefdevolle precisie uitgelicht, maar dat gaat nooit ten koste van de orkestklank, de balans en de hemelwaarts reikende lange melodielijnen. Janowski’s bijna ‘lichtvoetige’ Bruckner klinkt majestueus en magnifiek.

Wenneke Savenije (Klassieke Zaken 5-6-2023)

  • P. 50 3 4 5028421970820 Bruckner Complete Symphonies Cover
  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht