Terug naar het overzicht
cover
Bach, Johann Sebastian Complete Sonatas for Violin and Harpsichord
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, Johann Sebastian

Complete Sonatas for Violin and Harpsichord

3149020225622

Componist Bach, Johann Sebastian
Titel Complete Sonatas for Violin and Harpsichord
Artiest Faust, Isabelle / Bezuidenhout, Kristian
Artikel nr. 2022562115162
EAN Code 3149020225622
Aantal CD's 2
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2018-01-12
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Adagio — FAUST & BEZUIDENHOUT 003:10
2 2. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:56
3 3. Andante — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:50
4 4. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 003:08
5 1. (Largo) — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:58
6 2. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:56
7 3. Andante un poco — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:42
8 4. Presto — FAUST & BEZUIDENHOUT 004:12
9 1. Adagio — FAUST & BEZUIDENHOUT 003:45
10 2. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:58
11 3. Adagio ma non tanto — FAUST & BEZUIDENHOUT 004:10
12 4. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 003:40
1 1. Largo — FAUST & BEZUIDENHOUT 004:01
2 2. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 004:47
3 3. Adagio — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:43
4 4. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 004:44
5 1. (Largo) — FAUST & BEZUIDENHOUT 006:23
6 2. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 004:38
7 3. Adagio — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:22
8 4. Vivace — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:30
9 1. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 003:22
10 2. Largo — FAUST & BEZUIDENHOUT 001:32
11 3. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 004:37
12 4. Adagio — FAUST & BEZUIDENHOUT 002:59
13 5. Allegro — FAUST & BEZUIDENHOUT 003:22

We noemen ze vioolsonates, maar eigenlijk zijn het triosonates: twee ‘zangstemmen’ (viool en discant van het klavier) en begeleiding (baskant klavier). Bij Bachs Sonates BWV 1014-19 zou ook een gamba mee kunnen doen. Wie Bach speelt moet tegenwoordig zo’n beetje een halve musicoloog zijn. Welke stemming, al dan niet vibrato, wat voor instrument, tot op welke hoogte ornamentiek, welke frasering en tempo? Isabelle Faust en Kristian Bezuidenhout hebben hun antwoord paraat. Bijvoorbeeld weinig versieringsformules, behalve in heel langzame delen. En een ingehouden vibrato zonder opsmuk. De vioolklank is pregnant genoeg en zou met meer kleuring teveel de aandacht naar zich toetrekken. Soms overstemt hij toch al de melodieën op het clavecimbel. De Jacobus Stainer uit 1658 van Faust klinkt wat rauw en ongepolijst tegenover het milde clavecimbel (een modern instrument naar een Johann Gräber uit 1722), zeker als de viool meerstemmig speelt. Muzikaal gezien is het een feest, zeker de vinnige presto’s. Wat een ontlading ook in de uitbundige allegro’s en vivace’s, met canons, fugatische aanzetten of dartele dansritmen. Je kunt je heel goed voorstellen dat zoiets indertijd in huize Bach eindeloos veel speelplezier heeft geboden – naar het schijnt was dat het doel van deze muziek.

Jos van der Zanden (1-2018)

SPECIAL

Bachs Genialiteit

Deze maand verschijnt een unieke cd van Kristian Bezuidenhout en Isabelle Faust met de zes Sonates voor viool en klavecimbel van Johann Sebastian Bach. Voor Bezuidenhout is het de eerste cd waarop hij solo klavecimbel speelt in plaats van fortepiano. En Faust speelt niet op haar eigen Stradivarius maar op een bijzondere viool van Jacobus Stainer die heel goed mengt met het klavecimbel. Het idee om samen de sonates van Bach uit te voeren ontstond zeven jaar geleden, toen Bezuidenhout en Faust voor het eerst samen op het podium stonden. Bezuidenhout: ‘We speelden het Tripelconcert van Beethoven samen met de cellist Jean-Guihen Queyras en het Orkest van de Achttiende Eeuw onder leiding van Frans Brüggen. Het klikte zo goed, dat we onmiddellijk besloten dat we vaker wilden samenspelen. Omdat Isabelle ook al jarenlang met veel succes optreedt met fortepianist Alexander Melnikov hebben we ons repertoire zorgvuldig uitgekozen. Zo kwamen we op het idee om deze prachtige en veelzijdige sonates van Bach te spelen. Voor mij een ideale gelegenheid om eindelijk weer eens klavecimbel te spelen. Vol overgave hebben we ons samen in dit repertoire gestort en na een paar succesvolle concerten ontstond al snel het idee om de cyclus op te nemen op cd. We zijn ontzettend blij met het resultaat, en er trots op.’ Beide musici bewonderen Bachs genialiteit en zijn onder de indruk van de fantasierijke klankwereld van Bach in de sonates voor viool en klavecimbel. Naast complexe driestemmige fuga’s (voor viool, de rechterhand en de linkerhand van de klavecinist) klinken ook virtuoze dansen en prachtige, melancholieke aria’s voor viool, soms in samenspraak met de bovenste stem van het klavecimbel. Net als bij de Sonates en Partita’s voor viool solo is Faust steeds op zoek naar antwoorden op vragen over de juiste interpretatie, maar veel zal nooit definitief duidelijk worden: ‘Wat is het juiste tempo, welk karakter hoort bij welk deel? Mijn interpretatie is altijd een momentopname, niet alleen omdat ik steeds weer andere intellectuele beslissingen neem, maar ook omdat ikzelf verander.’ Kristian Bezuidenhout beaamt dat ook zijn interpretaties iedere keer weer anders zijn. ‘Daarom is het ook een grote uitdaging om deze sonates op te nemen op cd. Volgens mij heb ik tijdens een cd-opname nog nooit eerder zo vaak de opnames van ieder afzonderlijk deel teruggeluisterd om vervolgens tot nieuwe inzichten te komen. We hebben veel geëxperimenteerd met klankkleur en timing en het was een zoektocht om voor elk deel het juiste karakter te vinden – en om dat karakter vervolgens tot klinken te brengen, meteen in de eerste maat. Het was een fascinerend en tijdrovend proces waarvan Isabelle en ik allebei zeer hebben genoten.’

Noortje Zanen (1-2018)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht