Terug naar het overzicht
cover
Sibelius Complete Recording on Deutsche Grammophon - Bernstein
€ 28,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Sibelius

Complete Recording on Deutsche Grammophon - Bernstein

0028947493624

Componist Sibelius
Titel Complete Recording on Deutsche Grammophon - Bernstein
Artiest Bernstein, Leonard
Artikel nr. 474936200289
EAN Code 0028947493624
Aantal CD's 3
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2004-04-23
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Andante, ma non troppo - Allegro energico — BERNSTEIN,LEONARD 011:56
2 2. Andante ma non troppo lento — BERNSTEIN,LEONARD 011:06
3 3. Scherzo Allegro — BERNSTEIN,LEONARD 005:31
4 4. Finale Quasi una fantasia — BERNSTEIN,LEONARD 012:46
5 Theme Andante (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 001:58
6 1. C.A.E. L'istesso tempo (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 002:20
7 2. H.D.S.-P. Allegro (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 000:47
8 3. R.B.T. Allegretto (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 001:25
9 4. W.M.B. Allegro di molto (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 000:30
10 5. R.P.A. Moderato (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 002:32
11 6. Ysobel Andantino (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 001:22
12 7. Troyte Presto (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 000:59
13 8. W.N. Allegretto (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 002:30
14 9. Nimrod Adagio (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 006:10
15 10. Intermezzo: Dorabella Allegretto (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 003:05
16 11. G.R.S. Allegro di molto (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 001:01
17 12. B.G.N. Andante (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 003:29
18 13. Romanza *** Moderato (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 003:25
19 14. Finale: E.D.U. Allegro - Presto (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 006:20
1 1. Allegretto - Poco allegro - Tranquillo, ma poco a poco ravvivando il tempo al allegro (Original V — BERNSTEIN,LEONARD 010:56
2 2. Tempo andante, ma rubato - Andante sostenuto — BERNSTEIN,LEONARD 018:11
3 3. Vivacissimo - Lento e suave - Largamente — BERNSTEIN,LEONARD 006:25
4 4. Finale Allegro moderato — BERNSTEIN,LEONARD 015:59
5 1. Dawn (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 003:42
6 2. Sunday Morning (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 004:02
7 3. Moonlight (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 005:01
8 4. Storm (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 005:28
1 1. Tempo molto moderato - Largamente - (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 009:41
2 Allegro moderato - Presto (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 005:39
3 2. Andante mosso, quasi allegretto — BERNSTEIN,LEONARD 010:05
4 3. Allegro molto - Misterioso - Un pochettino largamente - Largamente assai (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 010:16
5 Adagio - — BERNSTEIN,LEONARD 008:19
6 Un pochettino meno adagio - Poco a poco affrettando il tempo al Vivacissimo (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 003:13
7 5 bars before: Poco rallentando all' Adagio - Poco a poco meno lento all' (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 002:27
8 Allegro molto moderato - Poco a poco meno moderato - (Original Version) — BERNSTEIN,LEONARD 004:37
9 2 bars before: Vivace - Presto - Poco a poco rallentando all' Adagio - Largamente molto - Affettuoso — BERNSTEIN,LEONARD 006:19

PORTRET

Jean Sibelius; een reus
Jean Sibelius is een reus! Hij is de schepper van een uniek symfonisch oeuvre dat met niets te vergelijken valt. Toch lijken we dat in Nederland niet zo goed te weten.

Werken van Sibelius staan regelmatig op de lessenaars, maar weinig van zijn muziek is écht ‘thuis’ op de Nederlandse concertpodia. Het monumentale Vioolconcert – een symfonie met soloviool – kunnen we dromen, het symfonisch gedicht Finlandia ook, maar verder...? Het waarom hiervan blijft in nevelen gehuld.

‘Nevelachtig’ was de treffende kwalificatie die Simon Vestdijk meegaf aan de muziek van Jean Sibelius. ‘Een vorm van mannelijkheid die zich niet laat betrappen.’ En inderdaad: als er iets kenmerkend is voor de grote Finse componist, dan is het de ongrijpbaarheid. Luister bijvoorbeeld naar de spookachtige Vierde symfonie, de introverte Zesde die zich lijkt te baden in de koele winterzon, Tapiola dat je van je stoel blaast, en je weet: hier spelen raadsels waar je nooit achter komt. Ongenaakbaar? Nee, wel ongrijpbaar.

Sibelius, geboren in 1865, werd opgeleid in een op de Duitse toonkunst geöriënteerde muziekstijl - van een nationale Finse muziek was nog geen sprake. Maar tegelijk leerde hij de nationale dichtkunst en volksmuziek kennen, en bovenal het grote epos Kalevala, dat hem inspireerde tot vele symfonische gedichten die het verhaal vertellen van mythische helden als Kullervo en Lemminkaïnen.

Bij velen roept de naam Sibelius clichéreacties op van ‘zingende bossen’. Zoals alle clichés zijn die wel een beetje waar. Zijn muziek is de evocatie van de uitgestrekte Finse natuur: de bossen, de meren, de oneindige ruimte, de verlatenheid, de ondefinieerbaar ‘noordse’ sfeer. Toch is hij geen folkloristisch componist, daarvoor is zijn stijl te persoonlijk en te gecompliceerd. Van Finse volksmuziek maakt hij nauwelijks gebruik. Zijn zeven symfonieën exploreren het genre vanuit een laatromantisch startpunt en bouwen het uit tot een uniek en onvergelijkbaar oeuvre.

Dat rijke oeuvre omvat de vroege epische symfonie Kullervo, de vrijwel onbekende opera Het meisje in de toren, kamermuziek, waaronder het indrukwekkende strijkkwartet Voces intimae, heel wat liederen (alleen al Höstkväll is uniek) en een lange rij pianostukken die vroeger als slappe salonmuziek werden afgedaan. Daarmee heeft Leif Ove Andsnes een nieuwe Sony-cd gevuld, en vaak hoor je de ‘echte’ Sibelius er helemaal doorheen. De fraaie Sonatine op. 67/1 zou zó in de ongrijpbaar mooie Zesde symfonie passen. We moeten echt meer om Sibelius gaan geven...

Eén raadsel blijft. Hoe kwam het dat hij na 1928 niet meer componeerde, nog doorleefde tot 1957 zonder dat er uit die rijke bron nog nieuwe muziek opborrelde? Er werd beweerd dat hij op zijn lauweren ging rusten nadat hem een staatsstipendium werd toegekend, maar dat had hij al veel langer. Welk psychologisch proces blokkeerde hem? Wel weten we dat hij jarenlang werkte aan zijn Achtste symfonie. Bekend is het verhaal hoe hij die Achtste, die vrijwel voltooid was, kort voor zijn dood in de kachel gooide. Drie ultrakorte fragmentjes zijn teruggevonden en in 2011 uitgevoerd. Wat moet je daar nu mee? Het is om gek van te worden. Die nevel zal nooit optrekken.

Gerard Scheltens (5-2017)

  • cover
Terug naar het overzicht