Terug naar het overzicht
cover
Taneyev Chamber Music with Piano
€ 13,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Taneyev

Chamber Music with Piano

5028421957661

Componist Taneyev
Titel Chamber Music with Piano
Artiest Cammarano, Daniela / Deljavan, Alessandro / Castellitto, Paolo / Agostinelli, Andrea / Orlando, Daniele
Artikel nr. 0095766
EAN Code 5028421957661
Aantal CD's 3
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2019-05-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro — ALESSANDRO DELJAVAN 006:51
2 2. Adagio cantabile — ALESSANDRO DELJAVAN 007:31
3 3. Menuett: Allegretto — ALESSANDRO DELJAVAN 004:33
4 4. Allegro ma non troppo — ALESSANDRO DELJAVAN 006:05
5 1. Allegro — ALESSANDRO DELJAVAN 010:27
6 2. Allegro molto — ALESSANDRO DELJAVAN 011:10
7 3. Andante espressivo — ALESSANDRO DELJAVAN 007:25
8 4. Finale: Allegro con brio — ALESSANDRO DELJAVAN 011:00
1 1. Allegro brillante — ALESSANDRO DELJAVAN 015:43
2 2. Adagio più tosto largo — ALESSANDRO DELJAVAN 011:33
3 3. Finale: Allegro molto — ALESSANDRO DELJAVAN 018:08
1 1. Introduktion: Adagio mesto — ALESSANDRO DELJAVAN 020:29
2 2. Scherzo: Presto — ALESSANDRO DELJAVAN 006:33
3 3. Largo — ALESSANDRO DELJAVAN 009:14
4 4. Finale: Allegro vivace — ALESSANDRO DELJAVAN 010:44

De ‘Russische Brahms’ is hij genoemd. Het is een snelle en efficiënte manier om een muzikale stijl te identificeren, maar of het helemaal klopt? Sergej Tanejev (1856-1915), leerling en vriend van Tsjaikovski, klinkt in elk geval niet zo erg Russisch. Hij stond buiten de groep componisten die we kennen als ‘het machtige hoopje’ en die streefde naar een nationale Russische muziek. Tanejev richtte zich op Midden-Europese voorbeelden en ja, dan kom je uit bij Brahms. Maar een epigoon was hij niet, hij schreef krachtige, oorspronkelijke muziek die veel vaker gehoord zou mogen worden. Je moet er wel de tijd voor nemen, want Tanejevs toontaal is - net als bij Brahms - breedvoerig maar niet breedsprakig. Deze kamermuziek begint met de sonate voor viool en piano. Er komt steeds een instrument bij en we eindigen met het pianokwintet. De volgorde is bijna ook chronologisch, zodat we Tanejevs ontwikkeling goed kunnen volgen. Dat kwintet - met een tegelijk stoer en lyrisch Largo om stil van te worden - vormt dan ook de bekroning. En: ik hoor ze voor het eerst, maar wat spelen deze Italiaanse musici mooi! Wie nog voor Tanejev gewonnen moet worden, beleeft een prachtige kennismaking.

Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 3-2019)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht