Terug naar het overzicht
cover
Vivaldi Cellowerken
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Vivaldi

Cellowerken

0028948184453

Componist Vivaldi
Titel Cellowerken
Artiest Krijgh, Harriet / Amsterdam Sinfonietta / Thompson, Candida
Artikel nr. 002894818445
EAN Code 0028948184453
Aantal CD's 1
Label Universal
Releasedatum 2019-09-20
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro (Cello Concerto in F Major, RV412) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 002:56
2 2. Larghetto (Cello Concerto in F Major, RV412) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 002:20
3 3. Allegro (Cello Concerto in F Major, RV412) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 002:30
4 1. Allegro non molto (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 004:16
5 2. Adagio (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 002:42
6 3. Allegro ma non molto (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 002:52
7 2. Largo (Sonata in C minor for violin, cello and continuo, RV83) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 002:07
8 1. Allegro (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 003:51
9 2. Andante (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 001:33
10 3. Allegro molto (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 002:37
11 1. Allegro (Cello Concerto in B-Flat Major, RV423) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 003:33
12 2. Largo (Cello Concerto in B-Flat Major, RV423) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 002:45
13 3. Allegro (Cello Concerto in B-Flat Major, RV423) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 003:28
14 1. Allegro (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 003:27
15 2. Largo (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 004:23
16 3. Allegro (Original Version) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 003:03
17 4. Cum dederit dilectis suis (Arr. Cello) — Harriet Krijgh, Amsterdam Sinfonietta, Candida Tho 005:14

INTERVIEW

Harriet Krijgh speelt Vivaldi

Met haar elegante en expressieve spel verovert de Nederlandse celloster Harriet Krijgh een steeds groter internationaal publiek. Niet alleen als solist, maar ook als kamermusicus en als nieuwe celliste van het befaamde Artemis Kwartet. Eind deze maand verschijnt haar debuutalbum Vivaldi bij Deutsche Grammophon. Daarna voert ze Vivaldi’s celloconcerten nog vijf keer live uit samen met Amsterdam Sinfonietta.

Hoewel Harriet Krijgh al sinds haar dertiende in Wenen woont heeft ze nog steeds een nauwe band met Nederland. Toen duidelijk werd dat ze voor haar debuutalbum bij Deutsche Grammophon zelf mocht kiezen wat ze wilde spelen en met wie hoefde ze niet lang na te denken. “Ik wilde dicht bij mijn roots blijven en koos voor Amsterdam Sinfonietta, een ensemble waar ik heel graag mee samenwerk. Niet alleen omdat de musici zo mooi spelen, maar ook omdat ik me zo goed thuis voel bij hen. De artistiek leider en concertmeester Candida Thompson ken ik al heel lang, zij is een van mijn dierbaarste muzikale partners. Samen met deze vertrouwde club musici heb ik gekozen voor een componist die mijn hele leven lang al een belangrijke rol speelt. Als peuter luisterde ik regelmatig naar de muziek van Vivaldi, omdat mijn ouders eindeloos dezelfde cd draaiden: een succesvolle opname van Pieter Wispelwey van de zes cellosonates. Toen ik als klein meisje naar het Utrechts Conservatorium ging, mocht ik zelf voor het eerst iets van Vivaldi spelen en dat werd de Vijfde sonate. Sindsdien heb ik een diepe band met dit stuk en daarom mocht het niet ontbreken op mijn nieuwe Vivaldi-album. Het dubbelconcert voor twee cello’s speelt een vergelijkbare belangrijke rol in mijn leven. Ik speelde het al als dertienjarige, toen we net naar Wenen waren verhuisd, samen met mijn nieuwe docente Lilia Schulz-Bayrova.”

De eerste keer dat Harriet Krijgh met Amsterdam Sinfonietta optrad was tijdens het slotconcert van het Internationaal Kamermuziek Festival in Utrecht in 2017, waar ze twee edities achter elkaar artistiek leider was. “Het klikte meteen ontzettend goed met deze musici. Juist omdat ze zonder dirigent werken, lijkt het net alsof we samen één groot kamermuziekensemble vormen. Ter voorbereiding op de cd-opname hebben we de muziek van Vivaldi intensief samen bestudeerd. Van tevoren en tijdens de repetities hebben we bij ieder concert van Vivaldi gezocht naar een passende kleur en expressie en naar de best werkende bezetting, variërend van één vioolsolo of de vijf aanvoerders tot de tuttibezetting. Ook tijdens de concerten die we afgelopen voorjaar hebben gegeven hebben we nog nieuwe dingen uitgeprobeerd. Aansluitend op het laatste concert zijn we drie dagen de studio ingedoken. We hadden niet zoveel tijd om alle concerten op te nemen, maar omdat we al zoveel samen hadden gemusiceerd verliep het allemaal heel soepel. Ik zie er nu al naar uit om in oktober weer Vivaldi te spelen met Amsterdam Sinfonietta!”

Op de vraag of het niet een beetje eentonig is om allemaal celloconcerten van een en dezelfde componist op te nemen antwoordt Krijgh subiel: “Gek genoeg is het tegendeel waar, al deze stukken van Vivaldi zijn juist heel verschillend. Sommige concerten zijn heel meeslepend en virtuoos, andere juist wat introverter en droeviger. En Vivaldi heeft ook veel gevarieerd met de instrumentatie. Ik heb de stukken die we hebben opgenomen heel bewust geselecteerd. Ik speel niet alleen soloconcerten, maar ook een sonate, een aria en twee dubbelconcerten: een voor twee celli en een voor viool en cello. Dat zorgt al voor veel variatie in klankkleuren. Bovendien hebben al deze stukken een verschillend karakter. Het Celloconcert in c-klein is een prachtig voorbeeld van een melancholisch concert, het zit vol met harmonieën die zelfs in onze oren zeer modern klinken. De andere twee celloconcerten zitten juist vol met sprankelende noten en virtuoze passages. Toch voelt de muziek van Vivaldi altijd heel natuurlijk. Hoe lastig sommige passages ook zijn, het is uiteindelijk altijd goed speelbaar. Vivaldi wist kennelijk heel goed wat de technische mogelijkheden en beperkingen op een cello zijn. Ik vind zelf de langzame delen van Vivaldi het allermooist, in elk concert zijn ze het centrum van de compositie. Hij heeft zulke prachtige vocale melodieën geschreven, ik probeer altijd die zingende stem te laten horen. In de weemoedige aria Cum dederit zing ik met mijn cello de melodie zonder woorden. Of je de Bijbelse tekst over het op de wereld zetten van zonen nu wel of niet kent, deze muziek weerspiegelt een gemis. Wellicht probeerde Vivaldi een diep weggestopt verlangen naar eigen kinderen te verklanken?”

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 5-2019)

www.harrietkrijgh.com
www.sinfonietta.nl

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht