4011790984124
Componist | Various |
Titel | #CelloUnlimited |
Artiest | Müller-Schott, Daniel |
Artikel nr. | 0984191C |
EAN Code | 4011790984124 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ORFEO |
Releasedatum | 2019-11-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro maestoso ma appassionato — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 009:30 |
2 | 2. Adagio con grand espressione — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 010:45 |
3 | 3. Allegro molto vivace — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 012:08 |
4 | Sonate für Violoncello solo cis-moll op. 133 — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 007:20 |
5 | 1. Lebhaft, sehr markiert — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 001:47 |
6 | 2. Mäßig schnell, gemächlich — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 001:28 |
7 | 3. Langsam — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 003:54 |
8 | 4. Lebhafte Viertel — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:37 |
9 | 5. Mässig schnell — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 002:26 |
10 | 1. Adagio rubato — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:38 |
11 | 2. Un poco allegretto — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:57 |
12 | 3. Pastorale — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:37 |
13 | 4. Andante con moto, rubato — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:30 |
14 | 5. Vivace — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:34 |
15 | 6. Tango — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:51 |
16 | 7. Allegro marciale — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:43 |
17 | 8. Allegretto — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 000:48 |
18 | 9. Menuett — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 001:08 |
19 | Cadenza (2018) — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 003:16 |
20 | 1. Fantasie — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 003:12 |
21 | 2. Pastorales Thema mit Variationen — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 004:40 |
22 | 3. Toccata — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 002:37 |
23 | Cant dell Ocells (Gesang der Vögel) — DANIEL MU?LLER-SCHOTT | 002:57 |
Al vrij snel na zijn cd met muziek van Richard Strauss laat Daniel Müller-Schott weer van zich horen, nu met uitsluitend composities voor cello solo. De monumentale Sonate van Kodály, die alleen al meer dan een halfuur duurt, vormt uiteraard de hoofdmoot. De Hongaarse componist was in 1915 de eerste die zich bijna twee eeuwen na Bach aan een dergelijke tour de force waagde. Müller-Schott tovert de schijnbaar grenzeloze verscheidenheid aan klankkleuren uit dat ene instrument zonder te pronken met zijn verbluffende virtuositeit. In hartstochtelijke passages lijkt hij zich een beetje in te houden, maar aan het andere uiterste krijgt de tedere melancholie het volle pond. Werelden van verschil liggen er tussen de solosonates van Prokofjev en Hindemith, hoewel het experiment bij beiden een groot deel van het componeerplezier uitmaakt. Voor veel luisteraars nieuw zijn waarschijnlijk de Serenade van Hans Werner Henze, een reeks subtiele miniatuurtjes, en de onorthodoxe Sonate van George Crumb. Echt voer voor cellisten zijn El cant dels ocells (Het gezang van de vogels) van Pablo Casals en de Cadenza van Daniel Müller-Schott zelf. Is ruim zeventig minuten muziek op één instrument een recept voor eentonigheid? Luister zelf.
Eddie Vetter (Klassieke Zaken 1-2020)