Terug naar het overzicht
cover
Bach, Johann Sebastian Cellosuites nrs. 1 - 6
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, Johann Sebastian

Cellosuites nrs. 1 - 6

8711525524408

Componist Bach, Johann Sebastian
Titel Cellosuites nrs. 1 - 6
Artiest Viersen, Quirine
Artikel nr. 0005244GLO
EAN Code 8711525524408
Aantal CD's 2
Label Globe
Releasedatum 2011-07-11
# Titel & Artiest Tijd
1 Suite I in G Major, BWV 1007: I.Prélude — Viersen, Quirine 002:49
2 Suite I in G Major, BWV 1007: II. Allemande — Viersen, Quirine 003:59
3 Suite I in G Major, BWV 1007: III. Courante — Viersen, Quirine 002:33
4 Suite I in G Major, BWV 1007: IV. Sarabande — Viersen, Quirine 003:10
5 Suite I in G Major, BWV 1007: V. Menuet I & II — Viersen, Quirine 003:16
6 Suite I in G Major, BWV 1007: VI. Gigue — Viersen, Quirine 001:39
7 Suite II in D Minor, BWV 1008: I. Prélude — Viersen, Quirine 003:40
8 Suite II in D Minor, BWV 1008: II. Allemande — Viersen, Quirine 003:14
9 Suite II in D Minor, BWV 1008: III. Courante — Viersen, Quirine 001:55
10 Suite II in D Minor, BWV 1008: IV. Sarabande — Viersen, Quirine 004:19
11 Suite II in D Minor, BWV 1008: V. Menuet I & II — Viersen, Quirine 002:58
12 Suite II in D Minor, BWV 1008: VI. Gigue — Viersen, Quirine 002:50
13 Suite III in C Major, BWV 1009: I. Prélude — Viersen, Quirine 003:55
14 Suite III in C Major, BWV 1009: II. Allemande — Viersen, Quirine 004:00
15 Suite III in C Major, BWV 1009: III. Courante — Viersen, Quirine 003:07
16 Suite III in C Major, BWV 1009: IV. Sarabande — Viersen, Quirine 003:39
17 Suite III in C Major, BWV 1009: V. Bourée I & II — Viersen, Quirine 004:00
18 Suite III in C Major, BWV 1009: VI. Gigue — Viersen, Quirine 003:19
19 Suite IV in E Flat major, BWV 1010: I. Prélude — Viersen, Quirine 004:03
20 Suite IV in E Flat major, BWV 1010: II. Allemande — Viersen, Quirine 004:13
21 Suite IV in E Flat major, BWV 1010: III. Courante — Viersen, Quirine 003:52
22 Suite IV in E Flat major, BWV 1010: IV. Sarabande — Viersen, Quirine 004:27
23 Suite IV in E Flat major, BWV 1010: V. Bourrée I & II — Viersen, Quirine 005:13
24 Suite IV in E Flat major, BWV 1010: VI. Gigue — Viersen, Quirine 002:38
25 Suite V in C Minor, BWV 1011: I. Prélude — Viersen, Quirine 006:12
26 Suite V in C Minor, BWV 1011: II. Allemande — Viersen, Quirine 004:57
27 Suite V in C Minor, BWV 1011: III. Courante — Viersen, Quirine 002:13
28 Suite V in C Minor, BWV 1011: IV. Sarabande — Viersen, Quirine 003:50
29 Suite V in C Minor, BWV 1011: V. Gavotte I & II — Viersen, Quirine 004:56
30 Suite V in C Minor, BWV 1011: VI. Gigue — Viersen, Quirine 002:13
31 Suite VI in D Major, BWV 1012: I. Prélude — Viersen, Quirine 004:51
32 Suite VI in D Major, BWV 1012: II. Allemande — Viersen, Quirine 006:29
33 Suite VI in D Major, BWV 1012: III. Courante — Viersen, Quirine 003:56
34 Suite VI in D Major, BWV 1012: IV. Sarabande — Viersen, Quirine 004:40
35 Suite VI in D Major, BWV 1012: V. Gavotte I & II — Viersen, Quirine 004:43
36 Suite VI in D Major, BWV 1012: VI. Gigue — Viersen, Quirine 004:23

Op haar negende rook Quirine Viersen aan de Eerste cellosuite van Bach. Inmiddels speelt de soliste ze alle zes. Volgens haar kennen de stukken bij uitstek een spirituele dimensie. “Bachs leven was doortrokken van ontzag voor God.”

Quirine Viersen heeft een heilige missie. Op haar Joseph Guarnerius Filius Andreae-cello uit 1715 voert ze de zes Suites voor cello solo van Bach bij voorkeur uit in kerkjes, die van zichzelf al het ontzag afdwingen waarop deze muziek recht heeft. Want de suites zijn volgens haar niet geschreven voor het vermaak, maar ter verheffing van de ziel. “Bachs cellosuites drukken het ‘hogere’ uit. En dat heeft niets met ‘Amen’ of ‘Allah hu akbar’ te maken. Voor mijn gevoel zijn wij mensen zo naast de kern van ons wezen gaan staan. We zijn onszelf in veel opzichten misschien wel een beetje onwaardig geworden. We zijn behoorlijk ‘losgeslagen’ en helemaal vergeten dat dingen vaak een diepere betekenis hebben, in een groter verband staan. Voor Bach was dat vanzelfsprekend. Zijn leven en werken waren doordrongen van ontzag voor het hogere, voor God.”

Viersen nam de cellosuites dan ook op in een kerkje. Het fraaie resultaat maakt al meteen duidelijk hoe intens ze zich met deze muziek verbonden voelt. Ze speelt de eerste Prelude met een gouden toon en de sierlijke beweeglijkheid van een zwaluw. “Mijn liefde voor Bach is begonnen toen ik als meisje van negen de Eerste cellosuite mocht gaan studeren. Er ging een wereld voor me open. Je had er geen piano, orkest of andere cello bij nodig. Het was gewoon jij met je cello en de muziek. Dat was spannend en mooi. Daarna werkte ik me stapsgewijs door alle zes suites heen, totdat ik op mijn vijftiende was aangeland bij de laatste. Als je het hele traject hebt doorlopen, begrijp je pas goed dat er een enorme opbouw in zit, de moeilijkheidsgraad wordt steeds hoger opgeschroefd. In de Zesde suite heeft Bach wat betreft polyfonie en klankkleuren het absolute hoogtepunt bereikt.’

De cellosuites ontstonden aan het hof van Köthen, waar Bach van 1717 tot 1723 kapelmeester was van de muzikale vorst Leopold van Anhalt-Köthen. Volgens Pablo Casals, die de suites in 1890, als jongetje van twaalf, herontdekte in een tweedehands boekwinkeltje in Barcelona en er vervolgens twaalf jaar op studeerde voordat hij ze in het openbaar uitvoerde, gaat het bij het spelen van de suites uiteindelijk niet om de noten, maar om de betekenis van de noten. Hoe vind je de gulden middenweg tussen authentieke regels en bezielde intuïtie? Quirine Viersen: “In de Duitse taal maakt men een fraai onderscheid in mensensoorten: Kopfmensch en Bauchmensch. Ik behoor tot de buikmensen, maar ik baseer me wel op de laatste Bärenreiter, een fantastische editie die vier manuscripten van de suites samenvoegt, waaronder het handschrift van Anna Magdalena, Bachs tweede echtgenote. Het originele handschrift is helaas spoorloos verdwenen. Als je al die manuscripten nauwgezet volgt kom je tot de ontdekking dat er zoveel tegendraads  streken en aanwijzingen in staan, dat er voor elke frase meerdere mogelijkheden zijn. Dat gaf me een enorm besef van vrijheid. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik veel regels uit Bachs tijd altijd al intuïtief had toegepast. Dwalen door de cellosuites van Bach is dwalen door een universum vol verhalen, emoties, kleuren en geuren. Daar moet je niet dogmatisch een stempel op willen drukken. Omdat alle suites gebaseerd zijn op oude dansvormen, ga ik trouwens wél altijd uit van het ritme en de beweging van de dans.”

Wenneke Savenije

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht