0723385411192
Componist | Bach, J.S. |
Titel | Cello Suites / Violin |
Artiest | Podger, Rachel |
Artikel nr. | 0041119CCSSA |
EAN Code | 0723385411192 |
Aantal CD's | 2 |
Label | CHANNEL CLASSICS |
Releasedatum | 2019-04-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Präludium — RACHEL PODGER | 002:07 |
2 | 2. Allemande — RACHEL PODGER | 004:19 |
3 | 3. Courante — RACHEL PODGER | 002:25 |
4 | 4. Sarabande — RACHEL PODGER | 003:00 |
5 | 5. Menuett 1 - Menuett 2 — RACHEL PODGER | 003:01 |
6 | 6. Gigue — RACHEL PODGER | 001:39 |
7 | 1. Präludium — RACHEL PODGER | 003:36 |
8 | 2. Allemande — RACHEL PODGER | 003:02 |
9 | 3. Courante — RACHEL PODGER | 002:30 |
10 | 4. Sarabande — RACHEL PODGER | 004:59 |
11 | 5. Menuett 1 - Menuett 2 — RACHEL PODGER | 002:50 |
12 | 6. Gigue — RACHEL PODGER | 003:09 |
13 | 1. Präludium — RACHEL PODGER | 002:54 |
14 | 2. Allemande — RACHEL PODGER | 003:19 |
15 | 3. Courante — RACHEL PODGER | 003:14 |
16 | 4. Sarabande — RACHEL PODGER | 004:17 |
17 | 5. Bourrée — RACHEL PODGER | 003:28 |
18 | 6. Gigue — RACHEL PODGER | 002:54 |
1 | 1. Präludium — RACHEL PODGER | 002:58 |
2 | 2. Allemande — RACHEL PODGER | 004:16 |
3 | 3. Courante — RACHEL PODGER | 003:02 |
4 | 4. Sarabande — RACHEL PODGER | 003:48 |
5 | 5. Bourrée — RACHEL PODGER | 004:43 |
6 | 6. Gigue — RACHEL PODGER | 002:53 |
7 | 1. Präludium — RACHEL PODGER | 005:47 |
8 | 2. Allemande — RACHEL PODGER | 005:23 |
9 | 3. Courante — RACHEL PODGER | 002:04 |
10 | 4. Sarabande — RACHEL PODGER | 002:29 |
11 | 5. Gavotte 1 - Gavotte 2 — RACHEL PODGER | 004:29 |
12 | 6. Gigue — RACHEL PODGER | 002:06 |
13 | 1. Präludium — RACHEL PODGER | 003:53 |
14 | 2. Allemande — RACHEL PODGER | 006:59 |
15 | 3. Courante — RACHEL PODGER | 003:23 |
16 | 4. Sarabande — RACHEL PODGER | 004:22 |
17 | 5. Gavotte 1 - Gavotte 2 — RACHEL PODGER | 003:54 |
18 | 6. Gigue — RACHEL PODGER | 003:50 |
Dertien jaar oud was Pablo Casals toen hij in Barcelona een stoffige partituur ontdekte waarop in zwierige letters geschreven stond: ‘Six Sonates ou Suites pour Violoncello Seul de Johann Sebastian Bach’. Voor een paar peseta’s kocht hij de muziek die zijn levenswerk zou worden en die hij pas 43 jaar later, in 1938, als eerste op de plaat zou zetten. Ruim tweehonderd cellisten volgden, onder wie Harnoncourt (!), Rostropovitsj, Yo-Yo Ma, Bijlsma, Queyras en Viersen. Er bestaan opnames op viola da gamba, contrabas, altviool, blokfluit en gitaar, maar op viool had nog niemand een transcriptie aangedurfd. Totdat barokvioliste Rachel Podger alle door haar zelf bewerkte cellosuites opnam. Heiligschennis, onzinnige diskwalificatie of een goed idee? Het is even wennen aan het stralende, helder resonerende klankpalet van de viool, die Podger met spontane muzikaliteit en diepe kennis van Bachs muziek loslaat op de Cellosuites. Er wordt zwieriger gedanst en feller gearticuleerd in de snelle delen, de sarabandes ‘zingen’ wat blijmoediger. Podger sublimeert de melancholieke en sonore zwaarte van de cello tot sprankelende uitbundigheid en laat horen dat ook Bachs cellomuziek voor velerlei uitleg vatbaar blijkt. Ze klinkt volstrekt ‘nieuw’, maar – mede dankzij Channel Classics’ sublieme opnametechniek – wel prachtig.
Wenneke Savenije (Klassieke Zaken 3-2019)