0827949088469
Componist | Beethoven |
Titel | Cello Sonates |
Artiest | Alisa Weilerstein / Inon Barnatan |
Artikel nr. | 5186884PTC |
EAN Code | 0827949088469 |
Aantal CD's | 2 |
Label | PENTATONE |
Releasedatum | 2022-06-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Adagio sostenuto - Allegro — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 017:29 |
2 | 2. Rondo: Allegro vivace — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 006:45 |
3 | 1. Adagio sostenuto ed espressivo - — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 005:48 |
4 | 2. Allegro molto più tosto — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 007:34 |
5 | 3. Rondo: Allegro — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 009:02 |
1 | 1. Allegro ma non tanto — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 013:26 |
2 | 2. Scherzo — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 005:22 |
3 | 3. Adagio cantabile - Allegro vivace — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 008:40 |
4 | 1. Andante - Allegro vivace — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 007:47 |
5 | 2. Adagio - Allegro vivace — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 007:38 |
6 | 1. Allegro con brio — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 006:53 |
7 | 2. Adagio con molto sentimento d'affetto — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 009:24 |
8 | 3. Allegro — ALISA WEILERSTEIN - INON BARNATAN | 004:34 |
Beethovens reeks van vijf cellosonates demonstreert heel mooi zijn ontwikkeling als componist van 1796 tot 1815. Het begint met de twee vroege sonates op. 5, die, hoewel in Berlijn geschreven voor de muziekminnende koning van Pruisen, nog de Weens-klassieke sfeer ademen. Het rijpere werk staat op de tweede cd. Het bijzondere van de derde sonate op. 69 uit 1808 is dat beide instrumenten hier voor het eerst gelijkwaardige partners zijn: niet meer ‘piano begeleid door cello’. Een mijlpaal, niet alleen in Beethovens oeuvre, maar in de hele kamermuziek. Die nieuwe verworvenheid wordt voortgezet in de laatste mijlpalen, de twee sonates op. 102 die het begin markeren van Beethovens laatste periode. De Amerikaanse musici Alisa Weilerstein en Inon Barnatan vormen al jaren een goed ingespeeld, hecht duo. Ze tonen hun naadloze eenheid en vriendschap in gemoedelijke en perfect uitgebalanceerde uitvoeringen van de eerste drie sonates, waarna de subtiel maar onontkoombaar opgebouwde spanning in de laatste twee nog meer indruk maakt. Energie en rust wisselen elkaar af in prachtig verzorgde uitvoeringen met een onberispelijk uitgebalanceerde opnameklank. “Deze sonates vertegenwoordigen rechtstreeks de menselijkheid van muziek”, zegt Alisa Weilerstein. Precies wat we nodig hebben.
Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 2/3-2022)