Terug naar het overzicht
cover
Rachmaninov / Chopin Cello Sonatas
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Rachmaninov / Chopin

Cello Sonatas

0028947884163

Componist Rachmaninov / Chopin
Titel Cello Sonatas
Artiest Weilerstein, Alisa / Barnatan, Inon
Artikel nr. 002894788416
EAN Code 0028947884163
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2015-10-02
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Lento - Allegro moderato (Original Version) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 012:59
2 2. Allegro scherzando (Original Version) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 006:39
3 3. Andante (Original Version) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 005:44
4 4. Allegro mosso (Original Version) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 010:39
5 Vocalise, Op 34, No.14 — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 005:59
6 I. Allegro moderato (Original Version) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 010:29
7 II. Scherzo. Allegro con brio (Original Version) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 004:42
8 III. Largo (Original Version) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 003:37
9 IV. Finale. Allegro (Original Version) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 006:01
10 No.7 in C Sharp Minor (Arr. Franchomme) — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 005:29
11 Introduction & Polonaise Brillante, Op.3 — Alisa Weilerstein, Inon Barnatan 008:34

Alisa Weilerstein & Inon Barnatan
Frédéric Chopin achtte delen van zijn ‘Cellosonate’ nagenoeg onspeelbaar. Dankzij het spel vol “beheersing en passie” van celliste Alisa Weilerstein en pianist Inon Barnatan kan dat nu “naar het rijk der fabelen”, aldus de New York Times. Het duo doet een van de weinige kamermuziekwerken van Chopin, waar een ander instrument dan de piano de hoofdrol opeist, gloeien en bloeien. Ook Rachmaninovs ‘Cellosonate’ is dankzij de lyrische macht van Weilerstein en de stuwende kracht van Barnatan een juweel, dat ook na veelvuldig luisteren nog verrast.

(Aangenaam Klassiek 2015)

Alisa Weilerstein duikt in de kamermuziek

Interview
Sinds een paar jaar staat Alisa Weilerstein exclusief onder contract bij Decca. Na baanbrekende soloconcerten (Dvorák, Elgar, Carter) en een intieme cd met solowerk (onder anderen Kodály) verwent ze haar fans nu met sonates van Chopin en Rachmaninov.

Toppers uit het kamermuziekrepertoire ditmaal. Uw eigen wens?
“Soms komen dingen samen. Ik musiceer al heel lang met Inon Barnatan, we weten elkaar in New York steeds weer te vinden. Zijn liefde voor het klassiek-romantische heeft me aangestoken. Even weg van het grotere werk, de soloconcerten, eigentijds repertoire. Mijn label leek het inderdaad ook goed om nieuw terrein te ontginnen. Maar we spelen de sonates al een hele tijd hoor, vooral Rachmaninov. Op 5 november spelen we die trouwens ook bij u in de buurt, in Brussel. Maar wat mijn discografie betreft, ja daar moet natuurlijk mijn veelzijdigheid uit blijken.”

Rachmaninov en Chopin waren pianoleeuwen. Konden ze wel afdoende met de cello overweg? Geen ongelukkige passages?
“Nee, helemaal niet, ze schreven werkelijk prachtig voor de cello. Dat wil zeggen: de cello van hun eigen tijd. Die klonk vermoedelijk toch wat anders dan die van nu, minder rond en warm. Een gevaar van nu is sentimentaliteit, dat je net iets te ver gaat met je cantabile, je vibrato, je fraseringen. Rachmaninov was bevriend met de cellist aan wie hij zijn sonate opdroeg – die zal hem wel adviezen hebben gegeven. Van Chopin weten we dat het lange tijd niet wilde vlotten met zijn sonate. Maar hij wist wat hij wilde, dat zie je aan de partituur – alles heel precies genoteerd. Nee, hoewel de piano hun terrein was, wisten ze hoe je voor de cello schrijft.”

Een van de topuitvoeringen op cd van Chopin is die van Yo-Yo Ma en Emanuel Ax. Luistert u daarnaar? Of sluit u zich juist af voor voorbeelden?
“In het algemeen het laatste, je moet immers je eigen visie ontwikkelen. Een andere opvatting kan je hinderen. Of beïnvloeden. Meestal kan ik de verleiding weerstaan om te luisteren en sla ik mijn cd’s op in de kast tot een later moment. Maar van Yo-Yo Ma had ik zelf les. Zó’n fantastisch persoon, daar heb ik heel goede herinneringen aan, daar kan ik alleen maar lovend over zijn. Twee kanjers van landgenoten, ja die uitvoering ken ik. Je moet van goeden huize komen om die te overtroeven...”

U staat bekend om een uitzonderlijk warme, expressieve toonvorming. Je herkent die. Kunt u omschrijven hoe dat komt? Of vraag ik nu naar een zorgvuldig bewaard geheim?
“Nee, geen geheim. Maar ja, in een paar zinnen, tja... Ik verdeel in mijn hoofd de noten in aanzet, midden en uitklank – misschien is dát het. Zo ‘voel’ ik als het ware elke noot. Daarmee dwing ik mezelf geconcentreerd te zijn, want elk van die momenten moet tot zijn recht komen. Misschien speelt ook mijn cello een rol. Een Foster [William Foster, 1739- 1808, red.] uit 1790, gemodelleerd naar een Amati. Die heb ik al sinds mijn zestiende, inmiddels is het een goede oude bekende. Hoewel ik sinds een paar maanden mijn oog ook op een andere heb laten vallen. Maar op de cd hoor je nog mijn oude vriend.”

Jos van der Zanden (5-2015)

  • cover

Alisa Weilerstein & Inon Barnatan
5 november - Koninklijk Conservatorium Brussel

Voor meer informatie zie Bozar.be.

Terug naar het overzicht