Terug naar het overzicht
cover
Dvorák, Antonín Cello Concerto e.a.
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Dvorák, Antonín

Cello Concerto e.a.

0028947857051

Componist Dvorák, Antonín
Titel Cello Concerto e.a.
Artiest Weilerstein, Alisa \ Polonsky, Anna \Czech Philharmonic Orchestra
Dirigent Belohlávek, Jiri
Artikel nr. 002894785705
EAN Code 0028947857051
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2014-04-04
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro (Original Version) — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 014:43
2 2. Adagio ma non troppo (Original Version) — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 011:23
3 3. Finale. Allegro moderato (Original Version) — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 012:38
4 Lasst Mich Alein, Op.82, B.157 — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 004:19
5 version for Cello and Piano — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 006:58
6 Goin' Home — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 005:43
7 Songs My Mother Taught Me, Op.55 No.4 — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 002:15
8 version for Cello and Piano — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 005:04
9 Slavonic Dance No. 8 in G minor Op. 46, No. 8 — Alisa Weilerstein, Czech Philharmonic Orchestra, J 004:09

Alisa Weilerstein speelt monumentale Dvorák

'Eindelijk een celliste die niet probeert om Jacqueline du Pré te imiteren', schreef de zuurste criticus van het westelijk halfrond, Norman Lebrecht, naar aanleiding van de cd met Elgars Celloconcert van Alisa Weilerstein. De celliste zelf moet er hartelijk om lachen en zegt: "Iedere musicus moet zijn persoonlijke toon vinden, wat niet wegneemt dat Du Pré voor mij nog steed een ijkpunt is. Ze was en is een van mijn helden."

Met haar nieuwste cd, waarop het Celloconcert van Antonín Dvorák en nog wat kleine stukken van deze componist staan, bewijst Weilerstein opnieuw haar grote klasse. Ze speelt met heilig vuur en haalt een machtig mooie toon uit haar instrument. Weilerstein: "Na Elgar was Dvorák een voor de hand liggende keuze. Voor cellisten is dit celloconcert immers net zo'n monument als dat van Elgar. Het is een van Dvoráks beste werken, heel verhalend van karakter. Ik speel het al vanaf mijn veertiende, maar blijf nieuwe ontdekkingen doen. De kans om dit werk in Praag met het Tsjechisch Philharmonisch Orkest onder leiding van Jiri Belohlávek op te nemen, vond ik bijzonder. De Tsjech Dvorák schreef het werk immers in New York, maar het is Tsjechisch van geest. Het voelde alsof ik als Amerikaanse het Celloconcert weer thuisbracht." Weilerstein en Belohlávek houden er een opmerkelijk warme, lyrische aanpak op na. "Tijdens de opname voelde ik dat die muziek daarop die plek, met die mensen en dat orkest, helemaal op zijn plaats was. Dat heb ik als buitengewoon inspirerend ervaren."

Hoe het ooit begon. Haar moeder maakte van rijstdoosjes een celloachtig instrumentje. Het werd het favoriete speeltje van de vierjarige Alisa. "Een paar jaar lang hoefde ik niet na te denken over welk instrument ik wilde spelen. Mensen zeggen weleens dat mijn toon door warmte en volheid gekarakteriseerd wordt. Dat is maar ten dele waar. Een cello is een kameleon. Het instrument kan zich aanpassen aan elk werk en elk werk vereist een ander klankbeeld. Er is voor mij geen ander instrument dan de cello in staat om zoveel emoties uit te drukken." Ondanks haar naam en faam speelt ze niet op een peperdure Stradivarius. "Ik heb een Forster uit 1790. Daar speel ik al sinds mijn zestiende op en ik ben er heel tevreden over. Het is geen instrument dat hoge prijzen scoort op veilingen. Maar ik hoef niet zonodig een Maserati. Dit instrument is als een tweede huid."

Wat is voor haar het hoogtepunt in Dvoráks Celloconcert? Weilerstein: "Dat is onmiskenbaar het tweede deel. Daar heeft Dvorák de melodie van het lied Lasst mich allein in verwerkt. Ik vind dat elke keer weer tot tranen toe roerend. Dvorák schreef het toen hij hoorde dat zijn schoonzus stervende was, de schoonzus op wie hij ooit stiekem verliefd was geweest. Het was haar favoriete lied." Lasst mich allein completeert samen met een aantal andere korte werken en bewerkingen van Tsjechische muziek Weilersteins nieuwste cd.

Oswin Schneeweisz (2-2014)

  • cover
Terug naar het overzicht