Terug naar het overzicht
cover
Vloeimans, Eric e.a. Carrousel - Holland Baroque meets Eric Vloeimans
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Vloeimans, Eric e.a.

Carrousel - Holland Baroque meets Eric Vloeimans

0723385398172

Componist Vloeimans, Eric e.a.
Titel Carrousel - Holland Baroque meets Eric Vloeimans
Artiest Vloeimans, Eric / Holland Baroque / Helmond Vocaal Ensemble
Artikel nr. 0039817CCS
EAN Code 0723385398172
Aantal CD's 1
Label Channel Classics
Releasedatum 2017-05-05
# Titel & Artiest Tijd
1 Nana — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 001:49
2 Armin — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 004:00
3 Fatima Intro — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 004:28
4 Fatima — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 007:11
5 Chorizo — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 005:41
6 Purcellian Tune — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 004:51
7 Monseigneur Charles — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 007:29
8 Mumu — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 005:49
9 Passacaille — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 006:09
10 Ocean of Petals — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 007:40
11 Carrousel — Holland Baroque / Vloeimans, Eric 004:41

INTERVIEW

Eeuwig sleutelen aan de juiste klank

In 2013 verscheen Old, New & Blue, een verrassende ontmoeting tussen trompettist Eric Vloeimans en Holland Baroque. Na deze plaat trad de combinatie regelmatig op en leerden Vloeimans en de leden van het barokensemble elkaar steeds beter kennen. Het resultaat is nu vastgelegd op Carrousel. Een gesprek over een verbluffende synthese.

“Voor Old, New & Blue was Holland Baroque naar mij gekomen”, zegt Eric Vloeimans. “Ze vonden mijn geluid mooi bij hen passen. Ik studeer in mijn studio heel veel klassieke muziek en val erg voor barokmuziek, maar voordat Holland Baroque kwam heb ik nooit gedacht om er iets mee te doen.” Tijdens de eerste samenwerking ging het om de barokmuziek en kreeg Vloeimans op geëigende plekken de ruimte om zijn improvisaties toe te voegen. “Ik vond het zo leuk, dat ik Holland Baroque daarna heb uitgenodigd voor een theatertour”, verklaart Vloeimans het vervolg dat er nu ligt. “Ik had wat stukken geschreven waarmee ik Holland Baroque meer mijn wereld in wilde trekken.” “Het was nog niet afgerond met Eric”, zegt klaveciniste en Holland Baroque-oprichter Tineke Steenbrink over de hernieuwde samenwerking. “Zijn interesse voor de klank is wat ons bindt. We kunnen eeuwig sleutelen aan de juiste klank. Als dan alle genres wegvallen kom je heel dicht bijeen.” “We zijn altijd op zoek naar ontmoetingen”, voegt tweelingzus, violiste en medeoprichter Judith Steenbrink toe. “Nu is er een surplus ontstaan, er is meer diepte, meer verbinding. De sound van Eric en de barok zijn geheel in elkaar opgegaan.”

“We zijn ook steeds vaker concerten gaan geven en dan nader je elkaar steeds meer”, zo analyseert Tineke het resultaat dat nu vastgelegd is op de cd Carrousel. “In het begin waren het nog twee stijlen die elkaar aftastten. Bij Carrousel weten we echt niet meer of een noot nu van Judith, van Eric of van mij afkomstig is.”

“We zijn een soort genootschap”, kijkt Vloeimans terug op het proces dat tot Carrousel leidde. “Het is echt een gezamenlijk project waarin ik ook meer ben gaan arrangeren. Ik werd dan wel door de dames gecorrigeerd, want parallelle kwinten zijn uit den boze. Al hebben we ze er soms in gelaten. Dat vind ik het mooie aan Judith en Tineke: ze kunnen over de genrehokjes heen kijken.”

“Er is een heel precies proces aan voorafgegaan”, vult Judith aan. “De barokmuziek kent strikte regels. Die leven wij zo veel mogelijk na. Het is geen lucky shot. Als we de regels overtreden is dat heel bewust.” De barokmusici en de uit de jazz afkomstige Vloeimans vonden elkaar op diverse vlakken. Een daarvan is improvisatie. “Improviseren is inherent aan de barok”, zegt Tineke. “Het brengt natuurlijk risico’s met zich mee om met een hele groep een vorm te kennen en daar al spelend variaties op aan te brengen, maar dat gaat inmiddels helemaal ‘in flow’, zoals Eric dat noemt. Het nummer Carrousel is bijvoorbeeld een geïmproviseerde variatie over kleine thema’s. We beleven er veel plezier aan. Tijdens concerten hebben we geleerd om elkaar blind te volgen. Dat is echt iets dat op het podium moest ontstaan.”

Ook in de muzikale associatie vinden de musici elkaar. “Dj Armin van Buuren had mij gevraagd een stuk te schrijven à la Baker Street”, geeft Vloeimans een voorbeeld. “Ik liet het aan Tineke horen, zij zet er een begeleidingsmotief uit Bachs Wohltemperierte Klavier onder en het klinkt opeens ontzettend goed. En dat zonder concessies te doen aan de barokke spelregels.”

“Die associatie met andere muziek hebben Tineke en ik vaker”, verklaart Judith. “We zijn een tweeling en zoeken altijd zogenaamde tweelingstukken. We luisteren daarbij als zeventiende-eeuwers. Als wij muziek horen, vragen wij ons af welk andere stuk wij erin beluisteren. Daar spelen wij mee. Vooral met middenstemmen, zoals dat begeleidingsmotief uit het Wohltemperierte Klavier. Dat hergebruik is heel barok, en we blijven zo verbonden met die barok. Het is geen museum. Wij willen dat de barok nu leeft.”

“Ik denk dat we daarmee authentieker dan authentiek zijn”, voegt Tineke toe. “Tot in de klassieke tijd schreef elke musicus zijn eigen werk. Als je de retorica echt wilt begrijpen, moet je zelf muziek scheppen. We jatten bij de vleet, maar respecteren de componist en de noten. Daar begint het mee.” “In elk genre loopt wel politie rond, lacht Vloeimans de mogelijke kritiek op de combinatie bij voorbaat weg. “De jazzpolitie, de barokpolitie. Maar heel Holland Baroque weet erg goed waar de barokmuziek vandaan komt. We zijn vanuit onze eigen achtergrond bezig uit te vinden wie we zijn, waar we voor staan. Dat komt bijeen en gaat voorbij aan elk genre. Er zullen mensen zijn die afhaken. Maar ik wantrouw mensen die vasthouden aan dogma’s en roepen: dit is de enige weg.”

Paul Janssen (3-2017)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht