Terug naar het overzicht
cover
Simeon ten Holt Canto Ostinato: Four piano version
€ 25,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Simeon ten Holt

Canto Ostinato: Four piano version

8711801016894

Componist Simeon ten Holt
Titel Canto Ostinato: Four piano version
Artiest Simeonkwartet: Emile Engel/Cathelijne Maat/Esther Scheerder/Jacobus den Herder
Artikel nr. 0001689KTC
EAN Code 8711801016894
Aantal CD's 2
Label ETCETERA RECORDS
Releasedatum 2023-06-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Sectie 1 — SIMEONKWARTET 008:14
2 2. Sectie 16 — SIMEONKWARTET 008:30
3 3. Sectie 36 — SIMEONKWARTET 002:16
4 4. Sectie 41 — SIMEONKWARTET 009:15
5 5. Sectie 74: Thema — SIMEONKWARTET 009:50
1 6. Sectie 88 — SIMEONKWARTET 004:53
2 7. Sectie 88 C: Maat 17 — SIMEONKWARTET 008:25
3 8. Sectie 88 A: Maat 41 — SIMEONKWARTET 008:17
4 9. Sectie 88 C: Maat 69 — SIMEONKWARTET 009:03
5 10. Sectie 91 A: Maat 102 — SIMEONKWARTET 006:21
6 11. Sectie 91 F: Maat 125 — SIMEONKWARTET 007:56
7 12. Sectie 92 — SIMEONKWARTET 003:27
8 13. Sectie 100 — SIMEONKWARTET 006:11

De betoverende wereld van Canto Ostinato
Wie nog nooit van Canto Ostinato van Simeon ten Holt heeft gehoord leeft of onder een steen of is afkomstig van een ver weg gelegen planeet. Ten Holts meesterwerk uit de jaren zeventig van de twintigste eeuw heeft niet alleen (muziek)geschiedenis geschreven, het is nog steeds muziek die regelmatig zorgt voor concerten die uitmonden in complete happenings. Er zijn vele versies mogelijk, maar het meest tot de verbeelding spreekt nog altijd de oerversie voor vier piano’s. Het Simeonkwartet voert deze versie, die elke keer weer een beetje anders is, al decennialang uit. Nu hebben de vier pianisten een versie vastgelegd op twee cd’s. Anderhalf uur langen nemen ze je mee op een meditatieve reis door de tijdloos voortschrijdende klankpatronen in een uitvoering die niets te wensen overlaat. Zet het volume van de versterker wat harder, ga gemakkelijk zitten of liggen en verdwijn voor even heerlijk in de betoverende wereld die Canto Ostinato ook na vijftig jaar nog steeds is.

(Klassieke Zaken 2-2023)

COVERVERHAAL

Verborgen juwelen en bekende hits De Italiaanse pianist en componist Ludovico Einaudi is een fenomeen. Zijn meditatieve pianomuziek haalt miljoenen streams op Spotify, zijn filmmuziek is populair en zijn liveoptredens zijn altijd razendsnel uitverkocht. Voor zijn nieuwste album Undiscovered II verzamelde hij twintig verborgen juwelen en hoogtepunten van de afgelopen drie decennia.

Wie nog twijfelt of de relatief eenvoudige, zich steeds herhalende muziek van Ludovico Einaudi wel thuishoort in de klassieke muziekscene heeft niet goed opgelet. Einaudi trekt niet alleen volle parken tijdens popfestivals, ook zijn optredens in klassieke concertzalen als het Concertgebouw zijn al jaren in een oogwenk uitverkocht, zelfs als hij drie avonden achter elkaar te gast is in de Amsterdamse concerttempel, zoals afgelopen november. Zijn muziek voorziet in een enorme behoefte. Het succes bij zijn overwegend jonge publiek geeft hem de status van een soort popster, al zweeft zijn muziek ergens tussen popmuzieken klassieke muziek in en ziet hij zichzelf helemaal niet als een superster. Tussen zijn concerttournees door trekt Einaudi zich het liefst terug in zijn afgelegen huis in Piemonte, een prachtige streek in Noord-Italië die een belangrijke inspiratiebron is voor zijn muziek. Terwijl miljoenen fans nog dagelijks genieten van het succesvolle album Underwater uit 2022 presenteert Einaudi dit voorjaar alweer twee nieuwe projecten: zijn nieuwe album Undiscovered II en de korte film Broken Wings, een aangrijpend pleidooi tegen het stropen van vogels.

Verborgen juwelen en bekende hits in een nieuw jasje
In navolging van het album Undiscovered uit 2020, bevat Undiscovered II een verzameling van negentien stukken die Einaudi zelf heeft geselecteerd uit zijn oeuvre van de afgelopen dertig jaar. Hij legt aan zijn fans uit wat zijn motivatie is: “Bij het selecteren van de tracks voor Undiscovered in 2020 was het moeilijk om te beslissen wat we wel en niet zouden gebruiken. Er waren best veel tracks die uiteindelijk niet op het album zijn verschenen, maar ik bewaarde ze in mijn notitieboekje voor het geval er nog een vervolgtraject zou komen. Gelukkig is dat nu gelukt. Op Undiscovered volume 2 staan nog meer nummers die ik graag onder de aandacht breng. Ik hoop dat je er al luisterend net zo veel van geniet als ik heb genoten van het herontdekken ervan.” Het zijn niet de bekendste nummers van Einaudi en dat is precies de bedoeling. Van alle albums die hij de afgelopen decennia heeft gemaakt, zijn er meestal maar een paar tracks die uitgroeien tot tophits die steeds weer opnieuw worden afgespeeld. Zo zijn onbedoeld veel composities in de schaduw verdwenen. Het zijn vooral die verborgen juwelen die nu een plek hebben gekregen op de nieuwe cd. Daarnaast klinken enkele bekende hits in een nieuw jasje, met als opvallendste voorbeeld de nieuwe versie voor piano solo van Experience.

Neoklassieke muziek?
Het maakt Einaudi niet zoveel uit welk label critici op zijn muziek plakken. Sommigen noemen het minimal music, anderen hebben het over easy listening of over popmuziek. Ook de term neoklassiek wordt vaak gebruikt. Dat is simpele muziek die niet pretentieus is en die mensen recht in het hart raakt. “Van alle mogelijke labels vind ik neoklassiek prima”, zei Einaudi in de recent verschenen documentaire The Sound Weavers - Van Einaudi tot Beving van Het uur van de Wolf (uitgezonden op 28 maart 2023, nog terug te kijken via NPO Start). “Mijn muziek is een afspiegeling van de beste momenten en gevoelens in mijn leven. Die gevoelens wil ik omzetten in iets persoonlijks en origineels. Ik wil het teruggeven aan anderen. Het duurde even voordat ik mijn draai had gevonden als componist. Want als je compositie studeert word je blootgesteld aan de hele muziekgeschiedenis, van klassiek tot hedendaagse muziek en avant-garde. Toen ik bij Luciano Berio en Karlheinz Stockhausen studeerde, merkte ik dat de avantgarde mijn verlangens niet volledig vervulde.”

Als fans van Einaudi uitleggen wat ze zo aantrekkelijk vinden aan zijn muziek, dan keren telkens dezelfde kernwoorden terug: ‘rustgevend’, ‘toegankelijk’, ‘fijn om naar te luisteren’, ‘meditatief’ en ‘een prettige vlucht van de waan van alledag’. Of in de woorden van de Nederlandse harpiste Lavinia Meijer (die in 2016 samen met Einaudi het geliefde nummer Nuovole bianche heeft uitgevoerd tijdens het openluchtconcert Emperia in de tuin van Paleis Soestdijk): “Ik denk dat zijn muziek heel veel mensen, ook de jonge generatie, aanspreekt omdat het je echt even afsluit van de hectische wereld. Het biedt een wereld van innerlijke rust.”
En daarmee bereikt Einaudi dus miljoenen luisteraars op platforms als Spotify en trekt hij volle zalen en volle parken. Deze zomer zal hij overigens opnieuw optreden in de tuin van Paleis Soestdijk, dit keer tijdens de zesde editie van het popfestival Royal Park Live. Voor het uitverkochte concert op 7 juli is er een wachtlijst.

Broken Wings
Als een van de meest alomtegenwoordige hedendaagse componisten van deze eeuw en de best gestreamde klassieke pianist aller tijden, vestigde Ludovico Einaudi samen met Greenpeace eerder de aandacht op de bescherming van de Noordelijke IJszee met de video Elegy for the Arctic. Nu deelt Einaudi zijn platform om aandacht te vragen voor de handel in wilde vogels met de korte film Broken Wings, een samenwerking met WaterBear Original. Je ziet tropische vogels die op een wrede manier uit hun omgeving worden weggehaald, waardoor het gezang van de vogels in de bossen verdwijnt en de biodiversiteit wordt verstoord. Uiteindelijk belandt één zo’n tropisch vogeltje in een klein kooitje in een klein, kil appartement in een moderne wereldstad. Einaudi’s compositie Low Mist (van het album Seven Days Walking) maakt de beelden van Broken Wings nog aangrijpender.
Einaudi verklaarde: “Muziek heeft het vermogen om taalbarrières te overstijgen en op een diep emotioneel niveau contact te maken met mensen, waardoor het bewustzijn over belangrijke kwesties wordt vergroot en een positieve invloed op de wereld kan worden uitgeoefend. Bijna de helft van ’s werelds wilde vogelsoorten is in verval en een op de acht wordt met uitsterven bedreigd, dus we moeten de handel in wilde vogels stoppen. Laten we ze vrijlaten, laten we ze uit kooien houden.” Zo levert Ludovico Einaudi met zijn muziek een bijdrage aan de strijd om het behoud van het klimaat.

ludovicoeinaudi.com

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 2-2023)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht