3760014193569
Componist | Clerambault |
Titel | Cantates Francaises |
Artiest | Mechelen, Reinoud van / Besson, Anna / Alard, Benjamin e.a. |
Artikel nr. | 0000356ALPHA |
EAN Code | 3760014193569 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ALPHA |
Releasedatum | 2018-01-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Sinfonia — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:52 |
2 | Rezitativ: L'aurore alloit chasser les ombres de la nuit — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:16 |
3 | Arie: Doux repos de l'indifference — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 005:56 |
4 | Rezitativ: Le berger s'endormoit plein de sa resverie — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:07 |
5 | Rezitativ: De sa gloire environné — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 000:31 |
6 | Arie: Ce n'est point pour servir les volages amours — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:50 |
7 | Rezitativ: Alors le Dieu sur un char préparé — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:11 |
8 | Arie: Heros des siecles passés — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 004:09 |
9 | Arie: Revien printemps — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:55 |
10 | Air: Je consens que la victoire — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:15 |
11 | Rezitativ: Helas! Pour mon c ur allarmé — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 003:48 |
12 | Arie: Dieu des amants prens ma deffence — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:13 |
13 | Arie: Amour venge toy, venge moy — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:11 |
14 | Arie: Revien printemps — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:31 |
15 | Rezitativ: Pour oublier l'inconstante climeine — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 000:43 |
16 | Arie: Souffrez, plaintive Philomele — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 007:00 |
17 | Rezitativ: Ainsy de son tourment il se plaignot sans cesse — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:42 |
18 | Arie: Amour, sur un c ur trop fidèlle — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 003:08 |
19 | Rezitativ: Il dit, et penetré d'une douleur mortelle — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:44 |
20 | Arie: L'absençe, d'une ardeur extrème — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 004:14 |
21 | Rezitativ: Pirame, pour Tisbé, dès la plus tendre enfance — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:24 |
22 | Arie: Si votre tendresse est extrème — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:39 |
23 | Rezitativ: Tisbé, pour résister à l'ardeur de ses v ux — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 000:48 |
24 | Rezitativ: Aux pieds de ces tombeaux sacrés — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:31 |
25 | Rezitativ: Bientôt au gré de leur impatience — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 000:24 |
26 | Air: Vole, vole, dit-elle amour — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:19 |
27 | Rezitativ: Elle cherchoit l'amant qui la tient asservie — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:14 |
28 | Plainte: Quoi? Tisbé tu n'es plus — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 002:59 |
29 | Präludium: Venez monstres affreux — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 000:36 |
30 | Aimable et cher objet ton trepas est mon crime — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 001:51 |
31 | Arie: Amour, qui voudra desormais — REINOUD VAN MECHELEN - A NOCTE TEMPORIS | 003:05 |
Om de aard van dit nieuwe album met cantates van Nicolas Clérambault te doorgronden, is het aan te raden eens te luisteren naar de aria Souffrez, plaintive Philomele uit L’amour, guéri par l’amour. We horen tenor Reinoud Van Mechelen: een lyrische stem met donkere ondertonen, die een liefdesklacht niet met opgelegd drama of zeurderigheid inkleurt, maar met een warmte en eenvoud die het voor de luisteraar aangenaam maken zich te identificeren met wat hij zingt. Daarbij is hij niet als solist, maar als deel van het ensemble A Nocte Temporis in het geluidsbeeld geplaatst, zodat het aandeel van de instrumentalisten de aandacht kan trekken waar dat nodig is. Er ontstaat op die manier muzikaal drama zonder dat de intimiteit van het kleine ensemble wordt doorbroken. Clérambault (1676-1749) begon al te componeren op zijn dertiende en schreef in totaal twintig cantates. Zijn stijl is relatief onopgesmukt: zijn zanger laat hij soms een duet aangaan met een van de instrumenten, in dansante of meer verinnerlijkte aria’s. De musici spelen vier cantates op dit album: ze alle vier achtereen beluisteren is misschien wat veel van het goede, maar dat doet niets af aan de hoge kwaliteit van de uitvoering.
Hein van Eekert (KZ2-2018)