Terug naar het overzicht
cover
Caldara, Antonio Caldara in Vienna
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Caldara, Antonio

Caldara in Vienna

5099964192727

Componist Caldara, Antonio
Titel Caldara in Vienna
Artiest Jaroussky, Philippe \ Concerto Köln \ Haïm, Emmanuelle
Artikel nr. 5099964192727
EAN Code 5099964192727
Aantal CD's 1
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2011-01-24
# Titel & Artiest Tijd
1 L'Olimpiade - Aria: Lo seguitai felice — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 004:16
2 Demofoonte - Aria: Misero pargoletto — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 008:16
3 La clemenza di Tito - Recitativo: Numi assistenza — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 000:57
4 La clemenza di Tito - Aria: Opprimete i contumaci — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 004:24
5 L'Olimpiade - Aria: Mentre dormi amor fomenti (Licida) — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 005:26
6 Temistocle -Aria: Non tremar vassallo indegno — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 003:29
7 La clemenza di Tito - Aria: Se mai senti spirarti sul volto — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 008:55
8 Scipione nelle Spagne - Aria: Se mai senti spirarti sul volto — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 002:32
9 Ifigenia in Aulide - Aria: Tutto fa nocchiero — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 007:27
10 Adriano in Siria - Aria: Tutti nemici e rei — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 004:51
11 Lucio Papirio dittatore - Recitativo: Son io Fabio? — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 000:37
12 Lucio Pairio dittatore - Aria: Troppo è insoffribile fiero martir — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 005:56
13 Temistocle - Aria: Contrasto assai più degno — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 002:51
14 Enone - Aria: Vado, o sposa — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 005:39
15 Achille in Sciro — Philippe Jaroussky/Concerto Köln/Emmanuelle Haïm 001:55

Philippe Jaroussky: een sterzanger. De Franse countertenor staat al jaren op de belangrijke podia van de wereld met zijn lichte, zachtaardige, vaak als engelachtig omschreven stemgeluid. Voor het label Virgin Classics heeft hij inmiddels zijn achtste cd opgenomen. Met de dirigent Emmanuelle Haïm en het oudemuziekensemble Concerto Köln verdiepte Jaroussky zich in opera-arias uit de Weense periode van Antonio Caldara in Vienna - Forgotten castrato arias.

door Frederike Berntsen

Voor de muziek van Caldara, tijdgenoot van Bach en Händel, snuffelde Jaroussky – hij doet altijd zelf musicologisch onderzoek voor een nieuwe uitgave – in de bibliotheken van Parijs en Wenen. ‘Caldara is een beroemde naam, maar van zijn operaproductie is nauwelijks iets
opgenomen’, vertelt de tweeëndertigjarige zanger met open blik. ‘Ik kende de kwaliteit van zijn werk en ik was er zeker van mooie dingen te ontdekken. Als ik zo’n “vergeten” opera lees, dan wil ik graag het hele werk op het toneel brengen. Dat geeft me in de toekomst misschien de energie om me op het dirigeren toe te leggen.’
Caldara heeft in zijn Weense tijd meer dan vijftig opera’ s geschreven. Een hele klus om voor de opname een bescheiden selectie te maken. ‘De uiteindelijke keuze is tot stand gekomen in overleg met Emmanuelle. Van bepaalde aria’s die ik niet had gekozen, heeft zij me toch overtuigd. Heel interessant, een andere invalshoek, zelfs al is het je eigen project.’
‘Ik hou ervan een cd samen te stellen alsof je in de keuken een cocktail bereidt. Op deze uitgave staan heel diverse aria’s. Ik wilde alle kleuren laten horen die Caldara heeft gebruikt. Neem “Se un core annodi” uit Achille in Sciro: kort, fris, niet virtuoos. Je moet lang studeren om de eenvoud te vinden binnen de complexiteit van dit repertoire. Waar Händel en Vivaldi vaak een massage zijn voor de stem, is dat bij Caldara minder het geval.
“Se mai senti spirarti sul volto” uit La clemenza di Tito is een lange aria waarin je lieflijk moet blijven, niet te tragisch mag klinken, maar meer pathétique, en tegelijkertijd de juiste spanning moet vinden.’
Caldara in Vienna is de eerste uitgave waarop de Parijzenaar met een Duits orkest werkt. ‘Tijdens de opname was ik onder de indruk van de concentratie van het gezelschap. Perfecte stilte, iedereen was erbij met z’n hoofd. Het driehoeksmodel bevalt me, wanneer er overleg is tussen alle drie de partijen. In de manuscripten staat niet veel over de uitvoeringspraktijk, dus je deelt inzichten, praat over nuances.’
Serieuze muziek, intelligent vertolkt, jazeker. Philippe Jaroussky neemt zowel (vroeg)barok als jonger repertoire onder de loep. Hij geeft ook zonder moeite en totaal naturel een performance weg, zoals de dag na het gesprek. In het Amsterdamse Concertgebouw zet de jeune homme de zaal op zijn kop als hij subtiel swingend op het podium staat met een jazzy weergave van een Monteverdiaria, begeleid door het ensemble L’Arpeggiata.
Jaroussky’s agenda is volgeboekt tot in 2013. Daarna legt hij voor acht maanden alles stil. ‘Ik ga even andere dingen doen, zoals reizen naar delen van de wereld waar ik nooit ben geweest. Ik wil niet als ik vijftig ben wakker worden en denken: O, mijn God, ik ben alleen maar met muziek bezig geweest!’

‘Als je muziek ontdekt die niet eerder is opgenomen, voelt het alsof je je eigen schat hebt gevonden’, zegt de countertenor Philippe Jaroussky in een interview. In zijn zoektocht naar aria’s voor hoge mannenstem is hij aangekomen bij een componist bij wie het goed schatgraven is: Antonio Caldara. Deze tijdgenoot van Bach, Händel en Vivaldi heeft een riante collectie werken nagelaten. Jaroussky zelf boog zich over de oude partituren. Met dank aan Concerto Köln en de dirigente Emmanuelle Haïm ligt zijn kostbare vondst nu in de winkel: Caldara in Vienna, een schijfje dat het verdient ontdekt te worden.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht