Terug naar het overzicht
cover
Max Bruch String Quintets & Octet
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Max Bruch

String Quintets & Octet

3760014197437

Componist Max Bruch
Titel String Quintets & Octet
Artiest WDR Sinfonieorchester Chamber Players
Artikel nr. 0000743ALPHA
EAN Code 3760014197437
Aantal CD's 1
Label ALPHA
Releasedatum 2021-07-01
# Titel & Artiest Tijd
1 I. Andante con moto — WDR Sinfonieorchester Chamber Players 003:03
2 II. Allegro — WDR SINFONIEORCHESTER CHAMBER PLAYERS 003:37
3 III. Andante con moto — WDR SINFONIEORCHESTER CHAMBER PLAYERS 005:35
4 IV. Andante con moto - Allegro ma non troppo vivace — WDR SINFONIEORCHESTER CHAMBER PLAYERS 006:25
5 I. Allegro — WDR Sinfonieorchester Chamber Players 009:57
6 II. Allegro molto — WDR SINFONIEORCHESTER CHAMBER PLAYERS 003:46
7 III. Adagio non troppo — WDR SINFONIEORCHESTER CHAMBER PLAYERS 004:08
8 IV. Allegro — WDR SINFONIEORCHESTER CHAMBER PLAYERS 006:55
9 I. Allegro moderato — WDR Sinfonieorchester Chamber Players 010:32
10 II. Adagio - Andante con moto di molto — WDR SINFONIEORCHESTER CHAMBER PLAYERS 007:15
11 III. Allegro molto — WDR SINFONIEORCHESTER CHAMBER PLAYERS 006:01

Je zult maar je leven gewijd hebben aan een vlijtig bijeengecomponeerd oeuvre van symfonieën, concerten, opera’s, oratoria, liederen, kamermuziek... en dan scoor je één wereldwijde hit met een vioolconcert, en wordt de rest van je inspanningen vergeten. Je wordt er wrokkig van en geeft anderen de schuld. Max Bruch wist heel zeker dat Johannes Brahms’ overheersende slagschaduw zijn succes frustreerde. Brahms was vrij en ging zijn gang, terwijl ploeteraar Bruch een gezin te onderhouden had. Een gevalletje van jalousie de métier: zou misschien Brahms’ succes eruit voortkomen dat hij een tikkeltje genialer was dan Bruch? Dat zou je niet zeggen als je deze schitterende kamermuziek hoort. Twee diepgravende strijkkwintetten, gevolgd door een octet van grootse allure, die gerust kunnen meekomen met het beste wat de Duitse romantiek te bieden heeft. Baanbrekend zijn ze niet: alle drie dateren uit Bruchs laatste jaren, 1918-1920, maar horen thuis in de negentiende eeuw. Maar wie maalt daarom bij zulke welluidende, warmbloedige muziek met zo’n ‘nobele’ toon vol fraaie melodische vondsten? De vertolkingen mogen er zijn, met spannend samenspel en schitterende toonvorming van dit gedreven ensemble uit het Keulse omroeporkest. Gaat Max Bruch het nu eindelijk helemaal maken?

Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 3/4-2021)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht