Terug naar het overzicht
cover
Britten, Benjamin Britten Cello Suites
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Britten, Benjamin

Britten Cello Suites

8711525525900

Componist Britten, Benjamin
Titel Britten Cello Suites
Artiest Viersen, Quirine
Artikel nr. 0005259GLO
EAN Code 8711525525900
Aantal CD's 1
Label Globe
Releasedatum 2016-07-29
# Titel & Artiest Tijd
1 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 001:57
2 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 003:56
3 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 002:48
4 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 001:04
5 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 002:02
6 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 003:17
7 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 002:15
8 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 003:49
9 Suite No. 1, Op. 72 — Quirine Viersen 003:18
10 Suite No. 2, Op. 80 — Quirine Viersen 003:06
11 Suite No. 2, Op. 80 — Quirine Viersen 004:01
12 Suite No. 2, Op. 80 — Quirine Viersen 001:49
13 Suite No. 2, Op. 80 — Quirine Viersen 005:08
14 Suite No. 2, Op. 80 — Quirine Viersen 007:29
15 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 002:22
16 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 001:41
17 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 001:52
18 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 001:59
19 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 001:23
20 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 002:56
21 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 001:10
22 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 000:55
23 Suite No. 3, Op. 87 — Quirine Viersen 008:23

Biografie in drie cellosuites

Benjamin Britten schreef tussen 1964 en 1971 drie cellosuites voor Mstislav Rostropovitsj. Britten schiep er een heel eigen en indringende wereld mee die sindsdien steeds weer wacht op (her)ontdekking door musici en luisteraars. Ook de Nederlandse celliste Quirine Viersen moest Britten echt herontdekken. “Ik heb ze lang links laten liggen”, zegt ze nu. “Ze waren te abstract voor mij, ik kon er geen binding mee krijgen.” Toen ze zich na de opname van de Bachsuites afvroeg wat de volgende stap moest zijn, kwam Britten weer om de hoek kijken. “Omdat mijn goede vriend en producer Paul Janse het suggereerde, ben ik ze weer serieus gaan studeren. Ook heb ik Brittens biografie gelezen. En dat maakt het verschil. Ik heb de mens achter de muziek leren kennen en zijn eigen Engelse wereld ontdekt. Toen kon ik dat abstracte loslaten en alle emotie, liefde en passie terugvinden in zijn muziek.” En dat is precies wat deze cd is: een o zo menselijke biografie in drie cellosuites die van begin tot eind uitnodigt tot ademloos luisteren. Wees er daarom snel bij. De cd is uitgebracht als een limited edition van duizend genummerde exemplaren.

(KZ 3-2016)

COLUMN

Nieuw leven voor Globe

De titel van haar nieuwe cd kan ook als motto dienen voor het herboren label Globe Records. Na veel speurwerk koos blokfluitiste Saskia Coolen voor A Breath of New Life, omdat de zes gerestaureerde instrumenten die zij bespeelt oorspronkelijk uit de achttiende eeuw stammen. De (alt)fluiten werden onder anderen gebouwd door de destijds vermaarde Amsterdamse ‘f luytenmakers’ Engelbert Terton en Willem Beukers. Bij toeval is ook een kleine sopranino boven water gekomen. Letterlijk zelfs: hij werd opgevist uit de slotgracht van Huys Dever, een kasteeltje in Lisse. De leerzame toelichtingen van Coolen over dit bijzondere instrumentarium en het geselecteerde ‘Nederlandse’ repertoire uit die tijd zijn minstens zo boeiend als haar degelijke, soms wat brave uitvoeringen met klavecinist Patrick Ayrton en gambist Rainer Zipperling. Maar ja, wanneer hoor je nog muziek uit de periode dat Amsterdam een tijdje hét centrum van Europa was. Vooral als het om instrumentenbouwers en muziekuitgevers ging. Want laten we wel zijn: vaardige componisten als de graaf Van Wassenaer, Carolus Hacquart, Pieter Bustijn, Johan Schenck en Jacobus Nozeman moeten het soms afleggen tegen beroemde tijdgenoten.

Toch een mooi gebaar dat het weer opgestarte Globe dit heeft willen vastleggen. De in 2001 overleden oprichter van dit kwaliteitslabel, Klaas Posthuma (een flamboyante figuur en doordrammer om wie niemand heen kon), zou trots zijn geweest op deze uitgave. Het is een mooi vervolg op de serie lp’s en cd’s die hij indertijd met Camerata Trajectina realiseerde. Zo zou hij ook tevreden en met stralende blik het Globe-exemplaar 0588/1000 met de drie Cellosuites van Benjamin Britten aan me hebben overhandigd.

Ga dat maar eens beluisteren! En durf niet te beweren dat je deze opname niet ontzettend goed vindt! Merkwaardig dat ik vijftien jaar na zijn dood nog steeds de gepassioneerde stappen van deze muzikale reus achter me hoor. Maar ook postuum heeft Klaas nog steeds gelijk. Quirine Viersen brengt het oorspronkelijk voor Rostropovitsj geschreven drieluik (weliswaar niet zo bedoeld) zonder het pathos en de dramatiek van de Russische grootmeester. Bij Viersen is alle aandacht gericht op kamermuzikale intensiteit. De spanningsboog is helemaal naar binnen gericht. Voer voor fijnproevers.

En wat stelt die handgeschreven cijfercode op elk exemplaar eigenlijk voor? Dat er duizend exemplaren worden aangemaakt en dat je de gelukkige bezitter van nummer zoveel kunt worden. Dit gevoel had ik met name bij het beluisteren van het cd-debuut van het Magma Duo: de violiste Emmy Storms en pianiste Cynthia Liem. Musici die hun vak verstaan, die weten wat samenspelen is, die het avontuur niet uit de weg gaan, achter de noten kunnen kijken en die ook een kwinkslag of muzikale grappenmakerij kunnen waarderen. En die dat ook met lef kunnen opdienen. Dat werd al duidelijk tijdens het Oskar Backconcours in 2011, toen Emmy en Cynthia de prijs voor de beste vertolking van het speciaal voor dit concours geschreven werk van Reza Namavar kregen: In de magmakamer. Vandaar dat ze zich sindsdien het Magma Duo noemen. Met name het tweede deel van hun ‘recital’ (na de Sonate van Poulenc, Namavar en de tot op de dag van vandaag wat taaie Sonate van Matthijs Vermeulen) is ijzersterk en muzikaal in de roos. De Two Pieces van Aaron Copland zijn ware juwelen en worden ook zo gespeeld. De tot slot geprogrammeerde Tweede sonate van Aleksey Igudesman (net als Namavar een plaatpremière) krijgt net zo’n uitbundige versie van het duo als Poulenc of die hilarische Ukelele Serenade van Copland.

Hans Heg (4-2016)

  • 216038 Globe GLO 5259 Cover
  • cover
  • cover

Viersen speelt Tema Sacher van Britten:

Terug naar het overzicht