Terug naar het overzicht
cover
Brahms, J. / Martucci, G. Brahms: Two Sonatas for Cello and Piano - Martucci: Two Romances for Cello and Piano
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Brahms, J. / Martucci, G.

Brahms: Two Sonatas for Cello and Piano - Martucci: Two Romances for Cello and Piano

3760195734797

Componist Brahms, J. / Martucci, G.
Titel Brahms: Two Sonatas for Cello and Piano - Martucci: Two Romances for Cello and Piano
Artiest Piovano, Luigi / Pappano, Antonio
Artikel nr. 0000479A
EAN Code 3760195734797
Aantal CD's 1
Label ARCANA
Releasedatum 2020-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Romance for cello and piano in A minor, Op. 72 No. 1 — Luigi Piovano; Antonio Pappano 002:52
2 I. Allegro non troppo — Luigi Piovano; Antonio Pappano 013:50
3 II. Allegretto quasi Menuetto - Trio — LUIGI PIOVANO - ANTONIO PAPPANO 005:07
4 III. Allegro — LUIGI PIOVANO - ANTONIO PAPPANO 006:17
5 Romance for cello and piano in A major, Op. 72 No. 2 — Luigi Piovano; Antonio Pappano 004:29
6 I. Allegro vivace — Luigi Piovano; Antonio Pappano 008:23
7 II. Adagio affettuoso — LUIGI PIOVANO - ANTONIO PAPPANO 006:48
8 III. Allegro passionato (- Trio) — LUIGI PIOVANO - ANTONIO PAPPANO 006:50
9 IV. Allegro molto — LUIGI PIOVANO - ANTONIO PAPPANO 004:37

Antonio Pappano is vooral bekend als dirigent, maar hij is de piano sinds zijn prille jeugd altijd trouw gebleven. Hij heeft weleens gezegd dat hij denkt als een pianist wanneer hij dirigeert en als een dirigent wanneer hij pianospeelt. Pappano is onder meer chef van het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome. Daarin is Luigi Piovano de eerste solocellist. Samen maken ze al sinds jaar en dag kamermuziek, maar dit is pas hun eerste cd als duo. Hoe vertrouwd ze met elkaar zijn, is duidelijk te horen in de twee cellosonates van Brahms. Vooral de tweede profiteert van hun warmbloedig en zangerig musiceren, waarbij Pappano de pianopartij orkestraal opzet en de cellist hartstochtelijk steunt of hem fel van repliek dient. Bijzonder: de twee sonates wisselen af met de twee romances van Giuseppe Martucci, in Italië een grote naam, hier minder bekend. Toen de twee componisten elkaar in 1888 in Bologna ontmoetten, zou Martucci voor Brahms geknield hebben. Bij gebrek aan een gemeenschappelijke spreektaal zouden ze verder zingend met elkaar hebben gecommuniceerd. Wat daarvan ook waar mag zijn, de romances zijn innige, ‘cantabile’ salonmuziek, aangenaam om naar te luisteren in deze fijngevoelige uitvoeringen.

Eddie Vetter (Klassieke Zaken 6-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht