5425004840899
Componist | Johannes Brahms |
Titel | Brahms 4 Hands |
Artiest | Wyneke Jordans - Leo van Doeselaar |
Artikel nr. | 0001089PAS |
EAN Code | 5425004840899 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PASSACAILLE |
Releasedatum | 2021-01-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Nr. 1: Allegro molto — Wyneke Jordans; Leo van Doeselaar | 003:19 |
2 | Nr. 2: Allegro non assai - Vivo - Tempo I — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 003:14 |
3 | Nr. 3: Allegretto - Vivace - Tempo I — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 002:03 |
4 | Nr. 4: Poco sostenuto - Vivace - Poco sostenuto -Molto allegro - Tempo I — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 003:47 |
5 | Nr. 5: Allegro - Vivace - Allegro — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 002:36 |
6 | Thema Leise und innig — Wyneke Jordans; Leo van Doeselaar | 001:42 |
7 | Variation 1: L'istesso tempo Andante molto moderato — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:26 |
8 | Variation 2 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:26 |
9 | Variation 3 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:39 |
10 | Variation 4 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:40 |
11 | Variation 5: Poco più animato — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:58 |
12 | Variation 6: Allegro non troppo — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:17 |
13 | Variation 7: Con moto. L'istesso Tempo — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:13 |
14 | Variation 8: Poco più vivo — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:49 |
15 | Variation 9 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:52 |
16 | Variation 10: Molto moderato, alla marcia — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 003:23 |
17 | Nr. 1: Im Ländler-Tempo — Wyneke Jordans; Leo van Doeselaar | 001:14 |
18 | Nr. 2 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:42 |
19 | Nr. 3 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:13 |
20 | Nr. 4 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:45 |
21 | Nr. 5 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:26 |
22 | Nr. 6: Grazioso — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 002:21 |
23 | Nr. 7 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:17 |
24 | Nr. 8 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:16 |
25 | Nr. 9 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 002:05 |
26 | Nr. 10 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:50 |
27 | Nr. 11 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:55 |
28 | Nr. 12 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:43 |
29 | Nr. 13 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:49 |
30 | Nr. 14 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 000:54 |
31 | Nr. 15 — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:07 |
32 | Nr. 16: Lebhaft — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:12 |
33 | Nr. 17: Mit Ausdruck — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 002:14 |
34 | Nr. 18: Lebhaft — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:15 |
35 | Nr. 8: Presto — Wyneke Jordans; Leo van Doeselaar | 002:53 |
36 | Nr. 11: Poco Andante — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 002:44 |
37 | Nr. 13: Andantino grazioso - Vivace - Tempo I — WYNEKE JORDANS - LEO VAN DOESELAAR | 001:48 |
Welke amateur kent ze niet, de Hongaarse dansen voor piano vierhandig van Brahms? In eendrachtig, soms vervaarlijk rammelend samenspel met de leraar laten kinderen zich al sinds de negentiende eeuw verleiden door deze aanstekelijke muziek. Bij Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar geen rammelende akkoorden en ander ongerief voor de oren. Zij vormen al meer dan veertig jaar een duo en feilloos samenspel is de tweede natuur van het echtpaar geworden. Op de cd klinken helaas niet alle 21 dansen, maar slechts acht van de mooiste. Het is goed te horen dat Brahms al sinds zijn jeugd verrukt was van ‘zigeunermuziek’, meegebracht door Hongaarse vluchtelingen die na de revoluties van 1848 in Hamburg verbleven. De selectie laat genoeg ruimte voor andere hoogtepunten uit het genre. De Variaties op. 23 zijn gebaseerd op een thema dat engelen aan Schumann zouden hebben voorgezongen toen hij in een inrichting verbleef. De Liebeslieder-Walzer (hier zonder vocale bijdragen) combineren Noord-Duitse degelijkheid met Weense zwier. Het zijn stuk voor stuk inspirerende vertolkingen van allerminst kinderachtige composities, terwijl een prachtig bij de muziek passende Blüthner uit circa 1867 het integere spel van het duo bovendien een authentiek cachet geeft.
Eddie Vetter (Klassieke Zaken 1-2021)