10 II. Vineta — BRAHMS, J. 002:38
11 III. Darthulas Grabesgesang — BRAHMS, J. 004:25
12 Es tönt ein voller Harfenklang, Op. 17 No. 1 — Rundfunkchor Berlin 003:23
13 Geistliches Lied, Op. 30 (Arr. for Choir and String Orchestra) — Rundfunkchor Berlin / Deutsches Symphonie-Orchester Berlin 004:35

IN GESPREK MET...

'Dát wil ik ook gaan doen'

Daniel Reuss is vooral bekend als artistiek leider van het succesvolle koor Cappella Amsterdam. Daarnaast is hij chef-dirigent geweest van het RIAS Kammerchor en het Ests Philharmonisch Kamerkoor en heeft hij samengewerkt met ensembles en orkesten uit heel Europa. Hoewel de toekomst van Cappella Amsterdam onzeker is, vertelt Reuss gedreven over zijn plannen voor de komende jaren.

Daniel Reuss groeide op in een gezin waarin koormuziek een belangrijke rol speelde. “Mijn moeder was muziekjuf op een katholieke meisjesschool in Nijmegen. Met haar koor zong ze iedere zondag in de kerk en het hele gezin deed mee. Ik zong mee en speelde pauken, mijn zus speelde orgel, mijn vader dwarsfluit en mijn andere zus zong de sopraansolo’s. Mijn voorkeur voor koormuziek stamt uit die tijd, al had ik als puber nog wel een fase waarin ik me alleen bezighield met Herman van Veen en Bob Dylan. Op mijn zestiende nam mijn moeder mij een keer mee naar een concert van een kamerkoor en dat was een beslissend moment. Ik vond het prachtig en dacht: dát wil ik ook gaan doen. Na mijn eindexamen wilde mijn vader liever dat ik naar de universiteit ging, maar dankzij de steun van mijn moeder ben ik toch de muziek in gegaan. Eerst heb ik twee jaar schoolmuziek gestudeerd in Arnhem, daarna koordirectie in Rotterdam bij Barend Schuurman.”

Inmiddels is het bijna dertig jaar geleden dat Reuss artistiek leider werd van Cappella Amsterdam, het koor waarin hij zelf heeft gezongen onder leiding van oprichter Jan Boeke. “Omdat we sinds 2017 geen structurele subsidie ontvangen is het onzeker hoe lang we nog door kunnen gaan. Dat stemt uiteraard somber, maar het komend seizoen ziet er met 65 concerten toch behoorlijk goed uit en ik ben druk bezig met het bedenken van nieuwe programma’s voor de komende jaren. Omdat ik naast Cappella Amsterdam altijd een tweede koor heb gehad ben ik ook nog een nieuwe uitdaging aangegaan als chef-dirigent bij het Ensemble Vocal Lausanne. Ik heb vanaf het eerste moment een klik met deze mensen en ik hoop nog één keer iets moois op te kunnen bouwen met een nieuw koor.”

Waar sommige ensembles in de strijd om hun voortbestaan samenwerkingen aangaan met andere (kunst)disciplines probeert Reuss dicht bij de kern van de muziek te blijven. Hij wil vooral zo veel mogelijk goede muziek zo goed mogelijk uitvoeren. “In mijn optiek zijn de composities die wij met Cappella Amsterdam zingen zonder meer maatschappelijk relevant. Of we het nu over de eigentijdse werken hebben of over motetten van Lassus, Josquin of Bach, al deze muziek gáát ergens over. Je kunt je afvragen waarom een toneelstuk als Hamlet nog altijd wordt uitgevoerd. Volgens mij komt dat omdat het verhaal universele vraagstukken bevat die altijd relevant zijn en waar iedere generatie opnieuw weer iets van kan leren. En dat is bij goede muziek hetzelfde.”

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 5-2019)