7318599923208
Componist | Mussorgsky, M. |
Titel | Boris Godunov |
Artiest | Gothenburg Symphony Orchestra |
Dirigent | Nagano, Kent |
Artikel nr. | 0002320BIS |
EAN Code | 7318599923208 |
Aantal CD's | 2 |
Label | BIS |
Releasedatum | 2019-09-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | What's up with you? (1. Szene) — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 005:36 |
2 | For whom do you desert us? — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 001:24 |
3 | True-believers! The boyar is steadfast — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:35 |
4 | Glory to thee, Almighty Creator — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 006:44 |
5 | Long live Tsar Boris Feodorovich (2. Szene) — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 004:21 |
6 | My soul is grieving — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:15 |
7 | Glory! Glory! Glory! — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 001:28 |
8 | One more, one final tale (3. Szene) — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 004:24 |
9 | That deram once more! — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 001:44 |
10 | You have been awake and writing all night — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 006:58 |
11 | Good father, I have often wanted — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 005:16 |
12 | It's ringing for matins — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:58 |
13 | What can I offer you, reverend fathers? (4. Szene) — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:14 |
14 | Once upon a time in the city of Kazan — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:00 |
15 | Why aren't you singing? — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 004:37 |
16 | He rides on... — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 003:42 |
17 | I can read — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 003:59 |
1 | My beloved bridegroom (5. Szene) — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:39 |
2 | Enough, my Tsarevna — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 005:28 |
3 | I've achieved the highest power — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 004:17 |
4 | What do you want? — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 004:31 |
5 | But no! Wait, wait a moment — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 003:02 |
6 | Death does not frighten me — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 004:44 |
7 | Is the mass over? (6. Szene) — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 003:44 |
8 | Trrr... Tin hat — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 004:10 |
9 | Why is he crying? — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 003:25 |
10 | Noble Boyars! (7. Szene) — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:48 |
11 | Well then, let us now vote — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:26 |
12 | A pity that Prince Shuisky is not there — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 003:27 |
13 | Begone! Begone! — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:53 |
14 | A humble monk — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:51 |
15 | Once, deep in sleep — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 002:24 |
16 | Leave us... go away, everyone! — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 004:04 |
17 | O Lord! Lord! Look down — KENT NAGANO - ALEXANDER TSYMBALYUK - MAXIM PASTER | 005:48 |
De ZaterdagMatinee opende het vorige seizoen met Moesorgski’s Boris Godoenov, opvallend genoeg in de latere versie met de toegevoegde ‘Poolse’ akte. Tegenwoordig is de ruigere oorspronkelijke versie uit 1869 gebruikelijk: een compact muziekdrama over de tsaar die wordt verteerd door schuldgevoelens en paranoïde gedachten. Deze oer-Boris is in 2017 opgenomen in Göteborg. Net als in de Matinee zingt Alexander Tsymbalyuk de titelrol. Sommigen vinden hem er nog te jong voor (hij is nota bene geboren in 1976!), maar het is juist een zegen dat hij niet beantwoordt aan het cliché van de oude brombeer. De Oekraïense bas geeft de gepijnigde tsaar een nobele allure met subtiele zang die soms zelfs iets wegheeft van belcanto. Kent Nagano heeft de opera al eerder opgenomen (München 2013), toen ook met Tsymbalyuk in de titelrol. In deze Zweedse Boris met het Symfonieorkest en het geweldige Operakoor van Göteborg mikt de dirigent opnieuw op een sobere interpretatie zonder effectbejag. De samples die de klokken van het Kremlin moeten voorstellen, behoren tot de verschrikkingen van het digitale tijdperk, maar dankzij koor, orkest en een sterke cast kunnen luisteraars ruim twee uur lang diep geraakt worden door Moesorgski’s meesterwerk.
Eddie Vetter (Klassieke Zaken 5-2019)