Various

Bloom

0602567525905

Componist Various
Titel Bloom
Artiest Agbabian, Areni
Artikel nr. 6752590ECM
EAN Code 0602567525905
Aantal CD's 1
Label ECM
Releasedatum 2019-04-26
# Titel & Artiest Tijd
1 Patience (Medley) — Agbabian, Areni 007:42
2 Petal One — Agbabian, Areni 001:52
3 Rain Drops — Agbabian, Areni 000:33
4 Yearning — Agbabian, Areni 003:25
5 Petal Two — Agbabian, Areni 002:25
6 Light Effect — Stocker, Nicolas 002:40
7 Anganim Arachi Ko — Agbabian, Areni 001:22
8 The Water Bride — Agbabian, Areni 004:51
9 Mother — Agbabian, Areni 004:29
10 Garun a — Agbabian, Areni 002:19
11 The River — Agbabian, Areni 004:06
12 Anganim Revisited — Agbabian, Areni 004:32
13 Sear — Agbabian, Areni 001:34
14 Full Bloom — Agbabian, Areni 003:53
15 Whiteness — Agbabian, Areni 000:38
16 Colored — Stocker, Nicolas 002:42
17 Seeing More — Agbabian, Areni 001:25

JAZZ

Een engel is soms ook maar een mens
Jazzzangeressen doen het goed als scrabblewoord, maar binnen de jazz staan ze er doorgaans niet zo best op. Dat is deels een ordinair gevolg van een hardnekkig machismo en onredelijke vooroordelen. Toch is het dat niet alleen. Veel zangeressen hebben zich in stereotypen laten verstrikken. Aan de ene kant van het spectrum de kittige vamp, die met haar voor de spiegel geperfectioneerde verleidersmaniertjes een druistige sfeer probeert te scheppen. Aan de andere kant: het naïeve, onschuldige kindvrouwtje dat zich kirrend met grote ogen van constante verbazing door het leven beweegt.

Beide types zijn karikaturen die gemakkelijk kunnen worden ontkracht door zangeressen die als engelen zingen en die in plaats van symbolen van een vleesgeworden vooringenomenheid echte mensen zijn. De Armeense Areni Agbabian is er zo een. Ze verwierf enige bekendheid in de band van pianist Tigran Hamasyan, haar stem komt echter in haar eigen, sobere en toch sfeervolle composities beter tot zijn recht. De instrumentatie bestaat enkel uit percussie en piano, maar vaak merk je die nauwelijks op, gebiologeerd als je bent geraakt door die zo onvoorstelbaar pure stem. Die je indringende verhalen vertelt. Bijvoorbeeld over een vrouw die van schaamte omdat ze met een man is betrapt in een oven valt. Dan wordt de oven water en verandert de vrouw in een vis. Exact zo’n wonder als deze verstilde muziek is.

Op Trinity, het tweede album van Joost Lijbaart, Sanne Rambags en Bram Stadhouders, begint zangeres Rambags ook verstild, haast fluisterend, maar het duurt niet lang of haar stem schiet hard de hoogte in, waar de woorden klanken worden, sprankjes extase of juist een aan wanhoop grenzend verdriet. Gesterkt door haar fenomenale vocale beheersing durft ze zich te laten gaan. Soms achter de erupties van slagwerk en gitaar aan, maar vaker is zij het die het voortouw neemt en de richting wijst, het onbestemde in. Dan klinkt vrij geïmproviseerde muziek bij momenten als een oude folksong, houden Lijbaart en Stadhouders even hun instrumenten stil om ruimte te geven aan de wijze woorden die inhouden dat wanneer je vragen in jezelf durft te laten dalen, je ten slotte zult bovenkomen.

Bij het Zwitserse Ikarus zingen zanger Andreas Lareida en zangeres Anna Hirsch zo dat hun stemmen bijna versmelten. Er komt geen woord meer aan te pas, alles wat ze te zeggen hebben, is vervat in klank. Boven op de minimalistische, maar dynamische muziek brengen die twee stemmen een geweldige spanning aan. Dwingen ze tot dieper luisteren, omdat hier zonder taal iets wezenlijks wordt gezegd. Hirsch zingt mooi als een engel, maar is toch duidelijk een mens. Met een stem die trilt en, hoe krachtig ook, soms fijntjes kraakt. Die wonderschoon en ten diepste ontroerend ook kwetsbaar is.

Mischa Andriessen (Klassieke Zaken 3-2019)

  • cover

Terug naar het overzicht