Terug naar het overzicht
cover
Various Belle Epoque
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Belle Epoque

0827949080869

Componist Various
Titel Belle Epoque
Artiest Wauwe, Annelien van / Orchestre National de Lille
Dirigent Bloch, Alexandre
Artikel nr. 5186808PTC
EAN Code 0827949080869
Aantal CD's 1
Label PENTATONE
Releasedatum 2019-08-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Rhapsodie Nr. 1 (für Klarinette und Orchester) — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 007:41
2 1. Rêverie — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 008:40
3 2. Intermezzo mit Musette-Walzer — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 004:48
4 3. Caprice — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 004:35
5 Canzonetta op. 19 (bearb. für Klarinette und Orchester von J. Tassyns) — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 003:43
6 1. Allegro appassionato — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 008:00
7 2. Andante un poco adagio — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 005:21
8 3. Allegretto grazioso — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 004:05
9 4. Vivace — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 005:13
10 Introduktion und Rondo op. 72 (bearb. für Klarinette und Orchester von J. Tassyns) — ANNELIEN VAN WAUWE - ORCHESTRE NATIONAL DE LILLE - 007:37

De titel Belle époque lijkt wat misplaatst wanneer Debussy, Pierné en Widor samen net een derde van een cd vullen, en Manfred Trojahn en Brahms getweeën de rest. Annelien van Wauwes persoonlijke noot verklaart een en ander tot op zekere hoogte, maar beter is het de titel te vergeten en gewoon te genieten van haar sublieme klarinetspel en de fijnzinnige begeleiding door het orkest uit Lille. Debussy’s Première rhapsodie krijgt een vederlichte, hoogst sfeervolle vertolking – sneller dan gewoonlijk, maar toch rêveusement lent. Widors conventionelere Introduction et Rondo, eveneens een pièce de concours, kreeg een orkestbegeleiding van de Vlaamse componist Jelle Tassyns en vormt een fraaie tegenhanger. Pierné’s onbezorgde Canzonetta, ook georkestreerd door Tassyns, verklankt wellicht het best de belle époque. In sterk contrast hiermee staat de cd-première van Trojahns Rhapsodie pour clarinette et orchestre, een fantasmagorisch drieluik dat, ondanks zijn referenties aan Franse muziek, vooral herinnert aan de caleidoscopische orkestratiekunst van zijn leermeester Ligeti. Van Wauwes secuur uitgesponnen tonen en de glimmerende orkestklanken zijn fascinerend. In Berio’s orkestratie van Brahms’ Klarinetsonate 1 opus 20, ten slotte, krijgt Van Wauwe de gelegenheid haar instrument van zijn warmste en meest lyrische kant te laten horen. Belle musique!

Jan Kunst (Klassieke Zaken 5-2019)

INTERVIEW

De flow van Annelien van Wauwe
Na Belle époque, haar succesvolle debuutalbum voor Pentatone dat onder andere goed was voor de Opus Klassik Award 2020, komt de Belgische klarinettiste Annelien van Wauwe nu weer met een bijzonder persoonlijk product. Op Flow presenteert ze een nieuw werk van Wim Henderickx naast Mozarts Klarinetconcert en brengt ze beide werken in verband met yoga.

Yoga en muziek, zelfs yoga en Mozart. Dat schreeuwt om uitleg. “Yoga is een passie van mij waar ik al zo’n jaar of tien mee bezig ben”, zegt Annelien van Wauwe in alle rust. “Ik heb gemerkt hoeveel yoga voor mijn bestaan als musicus kan betekenen. Dan heb ik het over zaken als ademhaling, focus en zowel mentale als fysieke controle. Het leek mij daarom een mooi idee een nieuw werk te laten schrijven en dat samen met het door mij meest geliefde klarinetconcert op cd te zetten.” Als vanzelfsprekend kwam Van Wauwe terecht bij de meest vooraanstaande Belgische componist van dit moment: Wim Henderickx. “Omdat ik de gelegenheid te baat wilde nemen ook de filosofische kant van yoga voor het voetlicht te brengen heb ik Wim gevraagd om zijn inspiratie te halen uit Sutra, een oud boek met korte aforismen over wat yoga inhoudt. Ik heb er een paar elementen uit gekozen en die aan Wim voorgelegd.”

Zo gebeurde het dat de lessen uit de tweede eeuw voor Christus van de Indiase geleerde en filosoof Patanjali nu klinken in een subjectieve vertaling voor bassetklarinet en orkest. Zo gaat het eerste deel, Pranayama, over de ademhaling. “Je hoort de houtblazers echt ademen en de strijkers reciteren bepaalde mantra’s”, legt Van Wauwe de relatie met yoga ten overvloede uit. Het laatste deel, Samadhi, vertegenwoordigt de hoogste staat die een yogi kan bereiken, maar voordat het zover is staat meditatie in het tweede deel, Dhyana, centraal. “Als je het speelt kom je zelf al in een tragere, rustigere modus, terwijl het derde deel, Dharana, je weer wakker schudt. Dharana heeft alles met concentratie te maken en Wim Henderickx houdt je bij de les met onregelmatige maatsoorten waarbij Stravinsky’s Sacre niet ver weg is. In de cadens zet hij terloops de bassetklarinet in de spotlights.”

De bassetklarinet, niet te verwarren met de nog lagere bassethoorn, is op de cd Flow die andere schakel tussen het werk van Henderickx en Mozarts Klarinetconcert. Louter Mozart en yoga wekt immers al snel een zweem van zweverigheid. “Mensen die enige ervaring met yoga hebben, weten dat er heel veel vormen zijn, sommige zelfs heel fysiek. Daar is niets zweverigs aan”, pareert Van Wauwe de suggestie direct. “Ik vond het mooi om Mozart erbij te hebben en de cd Flow te noemen. Dat gevoel dat alles klopt en vanzelf gaat en dat je tot bijzondere zaken in staat bent, heb ik niet alleen als ik yoga beoefen, maar ook als ik Mozart speel. Het is zulke pure muziek, het nodigt uit tot die pure flow.”

Bovendien viel Van Wauwe werkelijk voor de klarinet door de bassetklarinet. “Een van de eerste opnamen die ik hoorde was van Sabine Meyer die Mozarts Klarinetconcert speelde op een bassetklarinet. Ik wilde dat als negenjarig meisje nadoen op mijn besklarinet, wat natuurlijk niet ging. Maar daar is de liefde wel overgesprongen. Het instrument ligt zo dicht bij de menselijke stem, het wordt echt een verlengstuk van jezelf.”

Paul Janssen (Klassieke Zaken 1-2022)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht