Terug naar het overzicht
cover
Beethoven Late Pianosonates Op. 101,109 & 111
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven

Late Pianosonates Op. 101,109 & 111

3149020942000

Componist Beethoven
Titel Late Pianosonates Op. 101,109 & 111
Artiest Lugansky, Nikolai
Artikel nr. 2094200125186
EAN Code 3149020942000
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2020-11-13
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Etwas lebhaft und mit der innigsten Empfindung — NIKOLAI LUGANSKY 004:06
2 2. Lebhaft. Marschmäßig — NIKOLAI LUGANSKY 006:23
3 3. Langsam und sehnsuchtsvoll — NIKOLAI LUGANSKY 003:25
4 4. Geschwind, doch nicht zu sehr und mit Entschlossenheit — NIKOLAI LUGANSKY 007:29
5 1. Vivace ma non troppo. sempre legato - Adagio espressivo — NIKOLAI LUGANSKY 003:56
6 2. Prestissimo — NIKOLAI LUGANSKY 002:29
7 3. Gesangvoll, mit innigster Empfindung - Thema: Andante molto cantabile ed espressivo - Var. 1: Mol — NIKOLAI LUGANSKY 014:05
8 1. Maestoso - Allegro con brio ed appassionato — NIKOLAI LUGANSKY 009:19
9 2. Arietta: Adagio molto semplice - Var. 1: Sempre ligato - Var 2: L'istesso tempo - Var. 3: L'istes — NIKOLAI LUGANSKY 017:57

Zijn lerares Tatjana Nikolajeva, Grande Dame van de Russische pianistiek, noemde hem ‘de volgende’, verwijzend naar grote voorgangers als Emil Gilels en Svjatoslav Richter. En inderdaad treedt Nikolai Lugansky in de voetsporen van deze giganten. Als peuter al speelde hij op het gehoor een Beethovensonate na. Bij Nikolajeva leerde hij legato spelen - ze liet hem niet aan het pedaal komen. De sporen van haar strenge maar zeer wijze lessen zijn nog altijd hoorbaar in het spel van de 48-jarige Lugansky. Ritmische controle, doordachte dynamiek, veelvormige expressie, kleurrijke klankvorming, heldere melodievoering, zorgvuldige frasering, subtiel pedaalgebruik. Zo geformuleerd suggereert zo’n opsomming een stoet van losse momenten, maar Lugansky zou Lugansky niet zijn als er niet een vanzelfsprekende vloeiende lijn liep, een verhalende spanningsboog die de aandacht vasthoudt van begin tot eind, juist door de onnadrukkelijkheid waarmee hij een maximum aan expressie bereikt. Lugansky’s concert in het Concertgebouw werd ons in mei door de neus geboord, u weet waarom. Ook de geplande herkansing zit er niet meer in, de serie Meesterpianisten is in 2020 gestopt. Dat we deze prachtige late Beethovens nu hebben is dan tenminste nog een troost, en geen schrale.

Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 6-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht