Terug naar het overzicht
cover
Böddecker \ Rossini \ Saint-Saëns \ Gubaidulina \ Piazzolla \ duBois \ Corea \ Hagen Bassoon Kaleidoscope
€ 9,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Böddecker \ Rossini \ Saint-Saëns \ Gubaidulina \ Piazzolla \ duBois \ Corea \ Hagen

Bassoon Kaleidoscope

5029365925228

Componist Böddecker \ Rossini \ Saint-Saëns \ Gubaidulina \ Piazzolla \ duBois \ Corea \ Hagen
Titel Bassoon Kaleidoscope
Artiest Sambeek, Bram van \ Bosdijk, Joost \ Corver, Ellen \ Stotijn, Rick \ Elias, Izhar \ Schneemann, Marieke
Artikel nr. 0009252
EAN Code 5029365925228
Aantal CD's 1
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2012-03-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Sonata sopra La Monica — BRAM VAN SAMBEEK 005:50
2 Ecco ridente — BRAM VAN SAMBEEK 004:09
3 Una voce poco fa — BRAM VAN SAMBEEK 003:21
4 Largo al factotum — BRAM VAN SAMBEEK 003:01
5 1. Allegro moderato — BRAM VAN SAMBEEK 002:44
6 2. Allegro scherzando — BRAM VAN SAMBEEK 003:25
7 3. Molto adagio - Allegro moderato — BRAM VAN SAMBEEK 006:27
8 Zwei Sonaten für zwei Fagotte — BRAM VAN SAMBEEK 010:30
9 Café 1930 — BRAM VAN SAMBEEK 007:28
10 1. Violent et animé — BRAM VAN SAMBEEK 001:08
11 2. Scherzando — BRAM VAN SAMBEEK 001:25
12 3. Tempo de Sarabande — BRAM VAN SAMBEEK 001:51
13 4. Vivace — BRAM VAN SAMBEEK 001:40
14 Trio für Flöte, Fagott und Klavier — BRAM VAN SAMBEEK 005:46
15 Harlem Nocturne (für Fagott, Kontrabass, Hammond-Orgel und Schlagzeug) — BRAM VAN SAMBEEK 005:05

Bram van Sambeek laat op zijn nieuwe cd Bassoon Kaleidoscope horen dat de fagot als volwaardig solo-instrument kan meedraaien op de podia. Een ontdekking!

2009 was een historisch jaar voor de Nederlandse Muziekprijs. Voor het eerst in de geschiedenis stond een fagottist op het podium om de belangrijkste staatsonderscheiding op het gebied van de muziek in ontvangst te nemen. Bram van Sambeek (1980) heet hij en al bij de uitreiking van de prijs werd duidelijk: met zo’n ambassadeur zwaaien de deuren voor de reus onder de houtblaasinstrumenten open. Het Fagotconcert van Sofia Goebajdoelina stond op de lessenaar. Van Sambeek werd begeleid door het luxe-equipe van Yannick Nézet-Séguin, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de journalisten juichten: ‘Hij hanteert zijn instrument frank en vrij als een spreekbuis, tovert de fraaiste timbres te voorschijnen kan ook in technisch opzicht alles.’ Op zijn nieuwe cd Bassoon Kaleidoscope speelt Van Sambeek opnieuw een compositie van de Russisch-Duitse componiste, Duo sonata, voor zelfs twee fagotten. Samen met Joost Bosdijk laat hij de instrumenten weerbarstig tegen elkaar aan schuren. Voor een solo-fagottist als Bram van Sa  eek is er een wereld te winnen. Tot een eeuw geleden haalden componisten het intrigerende houten instrument binnen als een genoeglijk bassend pompompom op de achterste rijen van het symfonieorkest. Dat imago veranderde op slag toen Igor Stravinsky de eerste magische maten van Le sacre du printemps voor de fagot reserveerde. Het ongewoon hoge, zangerige register van het instrument, waarin tegelijkertijd de kastanjebruine diepte mee resoneert, zet de toon. Van Sambeek gaat nog een stap verder. Als liefhebber van rockmuziek speelt hij Earle Hagens Harlem Nocturne, in de bewerking van het jong gestorven gitaarwonder Danny Gatton. Ook hier schittert de fagot in een overwachte, hoge ligging, maar nu in een compleet andere context van contrabas, Hammond orgel en drums. En ineens krijgt het instrument de jankende trekjes van een elektrische gitaar. Het publiek van De wereld draait door heeft Van Sambeek met de pianist Hans Eijsackers zien los gaan in een swingende uitvoering van de Sonatine Tango van Pierre Max Dubo  . Wie het gemist heeft, kan het fragment terugzien op YouTube maar wie de complete versie wil horen, kan niet buiten de cd. Bassoon Kaleidoscope omspant een periode van 350 jaar. De aftrap is voor de Sonate sopra Monica, een van de eerste solostukken voor fagot, geschreven door de barokcomponist Philip Friedrich Böddecker (1607-1683). Ook Camille Saint-Saëns (1835-1921) werd verliefd op de fagot en zette in zijn Sonate vooral het melodieuze karakter in de schijnwerpers. Zelfs opera is Bram van Sambeek niet te dol. Zijn persoonlijke samenvatting van Rossini’s Il barbiere di Siviglia transformeert zangerscapriolen in fagotacrobatiek. Zijn succesverhaal gaat door. Dankzij de Borletti-Buitoni Trust Award die hij als eerste fagottist heeft gewonnen, heeft Van Sambeek een opdracht kunnen geven aan de Finse componist Sebastian Fagerlund. Met diens nieuwe fagotconcert gaat hij de komende seizoenen de podia op. En inmiddels lonkt in New York het Lincoln Center.

Doe net als Bram van Sambeek toen hij als jong ventje op de muziekschool een instrument ging uitkiezen: sluit de ogen en laat de klank van het instrument zijn betoverende werk doen. Bij Van Sambeek leidde het tot een liefde die nooit is over gegaan.

Chris Zuiderhout

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht