Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten St. Petersburg
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

St. Petersburg

0028947876953

Componist Diverse Componisten
Titel St. Petersburg
Artiest Bartoli, Cecilia \ I Barocchisti
Dirigent Fasolis, Diego
Artikel nr. 002894787695
EAN Code 0028947876953
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2014-12-05

Aangenaam Klassiek 2014

Voor haar jongste project kreeg Cecilia Bartoli toegang tot de archieven van het Mariinsky Theater. Ze richt daarmee haar blik op het keizerlijk hof van St. Petersburg, waar vanaf de achttiende eeuw een bijzondere culturele wereld ontstond naar westerse snit. Componisten als Cimaroso, Raupach en Manfredini schreven in dienst van diverse tsarina's ongekende meesterwerken. En Bartoli brengt deze rijke culturele wereld op haar eigen briljante wijze tot leven. Verrassend nieuwtje: ze zingt voor het eerst twee tracks in het Russisch.

Cecilia Bartoli 5 november in het Concertgebouw Amsterdam

Redactiestuk: Schatgraven met Cecilia Bartoli

Een nieuwe cd van Cecilia Bartoli is altijd een happening. Standaardrecitals levert zij al jaren niet meer af, en het hoeft dan ook niemand te verbazen dat de immer avontuurlijke zangeres opnieuw een musicologische schatkist heeft ontdekt. Dit keer laat zij het publiek kennismaken met de achttiende-eeuwse muzikale pracht van de tsarenstad Sint-Petersburg.

Cecilia Bartoli heeft wat betreft bijzondere en uitdagende muzikale projecten een indrukwekkend cv opgebouwd. Voordat de Vivaldirevival echt goed op stoom kwam leverde zij als een van de eerste mainstreamartiesten een recital af met prachtige onbekende aria's van de Venetiaanse meester. Ook van Gluck toonde zij het grote publiek een onbekende, Italiaanse kant, en velen volgden in haar voetsporen. Bekende belcanto-opera's als La Sonnambula en Norma hoorden we door haar vertolkingen in een volkomen nieuwe en frisse klankwereld. En met Diego Fasolis en zijn I Barocchisti, met wie Bartoli ook op haar nieuwste cd samenwerkt, bracht zij een vrijwel vergeten componist, Agostino Steffani, op spectaculaire wijze opnieuw onder de aandacht. Dat de koek nog lang niet op is, bewijzen Bartoli en Fasolis nu met St Petersburg. Voor deze cd doken zij in de archieven van de muziekbibliotheek van het Mariinski Theater, waar zij in de Italiaanse operacollectie van het theater muziek ontdekten die daar al meer dan 200 jaar verwaarloosd lag te wachten op herontdekking. Het resultaat was dat Bartoli, Fasolis en I Barocchisti de opnamestudio in konden met louter wereldpremières. Met deze nieuwe cd eert Cecilia Bartoli de culturele verdiensten van drie Russische grandes dames, de belangrijke achttiende-eeuwse tsarina's Anna Ivanovna ( 1730-1740), Elisabeth Petrovna (1741-1762) en Catherina de Grote (1762-1796). Zij schoeiden het Russische hof tijdens hun bewind op duidelijk Europese leest, inclusief het bijbehorende muziekleven. Globalisering lijkt vooral de laatste decennia een modewoord, een fenomeen dat vooral voor onze moderne tijd zou gelden, maar als je er goed over nadenkt zou je het over de achttiende eeuw net zo goed kunnen zeggen: muziekstijlen en componisten reisden langs alle hoven van Europa, die in nauw contact met elkaar stonden. Het duurde natuurlijk allemaal wat langer, die communicatie, maar er was absoluut sprake van een pan-Europese smaakopvatting, zeker waar het muziek betrof. En zo troffen Bartoli en Fasolis in de archieven van Sint-Petersburg composities aan die puur Italiaans van stijl zijn, geschreven door componisten die door de tsarina's persoonlijk naar Rusland werden gehaald.

Het zijn overwegend componisten die na de achttiende eeuw in de vergetelheid zijn geraakt. De eerste Italiaanse opera die ooit in Sint-Petersburg werd uitgevoerd, La forza dell'amore e dell'odio, was van de hand van Napolitaan Francesco Araia, die later ook de eerste opera op een Russisch libretto componeerde. De Duitse klavecinist Hermann Friedrich Raupach was slechts twee jaar kapelmeester van het orkest van het Russische keizerlijke hof en hofcomponist, en werd opgevolgd door Vincenzo Manfredini, zoon van de bekendere Francesco Manfredini, die de functie ook maar een paar jaar bekleedde. Ook bevat de cd een heuse coproductie: een proloog bij een opera van Johann Adolf Hasse die gezamenlijk gecomponeerd werd door Domenico Dall'Oglio en Luigi Madonis. De bekendste naam in het rijtje is ongetwijfeld die van Domenico Cimarosa, die van 1787 tot 1792 in Sint-Petersburg verbleef en componeerde op uitnodiging van Catherina de Grote.

Wat direct opvalt is de hoge kwaliteit van de muziek en de uitgebreide, soms zelfs exuberante orkestratie. Hieruit blijkt duidelijk welke grote instrumentale mogelijkheden deze componisten in handen hadden bij het Russische hoforkest. Wervelende partijen voor koperblazers en prachtige bezielde klarinetsolo's: je vindt het allemaal in deze collectie aria's. Cecilia Bartoli stort zich met volle overgave in de muziek en laat opnieuw alle mogelijkheden van haar stem horen, van duizelingwekkende virtuoze loopjes tot adembenemende langzame legatolijnen. Ook waagt zij zich aan een voor haar nieuwe taal, het Russisch, en zorgt daarmee voor de wellicht verrassendste momenten op de cd: aria's in puur Italiaanse stijl met een Russische tekst. Het is even wennen, maar een mooier voorbeeld van de kosmopolitische Europese muziekstijl van de achttiende eeuw is eigenlijk nauwelijks denkbaar.

Vanaf 10 oktober, de internationale releasedatum van St Petersburg, kan de wereld kennismaken met Bartolil's nieuwste ontdekkingen, en op 26 oktober kan het Nederlanse publiek dat live als de mezzosopraan, Diego Fasolis en I Barocchisti hun opwachting maken in het Amsterdamse Concertgebouw met een programma rond Sint-Petersburg. En daarna? Muziekarchieven van de werkeld kunnen er donder op zeggen dat Cecilia Bartoli binnen afzienbare tijd ook bij hen op de stop zal staan, op zoek naar nieuwe vergeten muziekschatten. En met klinkende resultaten als deze kan de deur maar beter wijd voor haar worden opgengezet.

Benjamin Rous (5-2014)

Cecilia Bartoli
5 november
Grote Zaal, Concertgebouw Amsterdam
info: concertgebouw.nl

  • CB
  • cover

Terug naar het overzicht