Terug naar het overzicht
cover
Various Baroque Journey
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Baroque Journey

0028948347223

Componist Various
Titel Baroque Journey
Artiest Horsch, Lucie
Artikel nr. 483472200289
EAN Code 0028948347223
Aantal CD's 1
Label DECCA
Releasedatum 2019-02-22
# Titel & Artiest Tijd
1 Lavolette (Original Version) — HORSCH,LUCIE 001:36
2 The Arrival of the Queen of Sheba (Act 3) — HORSCH,LUCIE 003:02
3 1. Allegro (Oboe Concerto in D Minor, BWV 1059R) — HORSCH,LUCIE 005:36
4 2. Adagio (Oboe Concerto in D Minor, BWV 1059R) — HORSCH,LUCIE 003:05
5 3. Presto (Oboe Concerto in D Minor, BWV 1059R) — HORSCH,LUCIE 003:24
6 39. "Erbarme dich" (Zweiter Teil) — HORSCH,LUCIE 006:28
7 7. Badinerie (Original Version) — HORSCH,LUCIE 001:30
8 Sonata seconda (Sonate concertate in stil moderno à 2 e 3 voci, Libro primo) — HORSCH,LUCIE 004:39
9 1. Allegro (Concerto in F for descant recorder and strings) — HORSCH,LUCIE 003:49
10 2. Siciliano (Concerto in F for descant recorder and strings) — HORSCH,LUCIE 004:42
11 3. Allegro assai (Concerto in F for descant recorder and strings) — HORSCH,LUCIE 003:55
12 Arr. Horsch (Original Version) — HORSCH,LUCIE 005:23
13 Le rossignol-en-amour (14e ordre) — HORSCH,LUCIE 002:43
14 1. Gaiement (Original Version) — HORSCH,LUCIE 002:26
15 2. Lentement (Original Version) — HORSCH,LUCIE 003:05
16 3. Légèrement (Original Version) — HORSCH,LUCIE 002:33
17 Divisions on a Ground — HORSCH,LUCIE 002:38
18 "When I am laid in earth" - "With drooping wings" (Act 3) — HORSCH,LUCIE 003:30
19 Engels nachtegaeltje (Original Version) — HORSCH,LUCIE 003:01

COVERINTERVIEW

Grand Tour van Lucie Horsch
Ruim twee jaar na het verschijnen van haar succesvolle debuutalbum Vivaldi presenteert blokfluitiste Lucie Horsch in februari een nieuwe cd. Dit keer kiest ze bewust niet voor één componist, maar maakt ze een muzikale rondreis door Europa en verzamelt ze de mooiste werken van haar favoriete barokcomponisten.

Toen haar eerste cd uitkwam moest ze haar eindexamen gymnasium nog doen, inmiddels combineert Lucie Horsch haar solo-optredens in binnen- en buitenland met twee studies aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze is vierdejaarsstudent blokfluit bij Walter van Hauwe en tweedejaarsstudent piano bij Jan Wijn. “De combinatie van blokfluit en piano bevalt me ontzettend goed, de studies vullen elkaar mooi aan. Als blokfluitist speel je altijd de melodie en ben je meestal bezig met het perfectioneren van je eigen solopartij, terwijl je als pianist veel meer overzicht hebt van de volledige partituur, omdat je zowel vanuit de bas als vanuit de melodie moet kunnen denken. Als pianist kan ik bovendien ook muziek van mijn favoriete romantische componisten spelen. Daar kan je als blokfluitist eigenlijk alleen maar naar luisteren, omdat er in de negentiende eeuw nauwelijks voor blokfluit werd geschreven.”

Als pianist ambieert Horsch overigens geen solocarrière, maar ze ziet haar pianostudie wel als een volwaardig hoofdvak waar ze zich maximaal voor in zet. “Ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik deel uitmaak van de klas van Jan Wijn en ik hoop dat ik in ieder geval tot en met mijn bachelorexamen nog bij hem kan studeren. Mijn masteropleiding blokfluit stel ik dan gewoon nog even uit. Ik weet sowieso nog niet precies waar ik het liefst verder zou willen studeren, dus ik neem graag rustig de tijd om me te oriënteren. Er staan ook nog twee nieuwe instrumenten op mijn verlanglijstje: fortepiano en klavecimbel. In de liedklas spelen we binnenkort Schubert op fortepiano, daar zie ik erg naar uit. Maar het lijkt me ook heel waardevol om basso continuo te leren spelen op klavecimbel, daar zal ik als blokfluitist ook van kunnen profiteren!”

Voor haar tweede cd wilde Lucie Horsch het liefst samenwerken met een barokorkest en ze is ontzettend blij dat dat gelukt is met de Academy of Ancient Music. “Tijdens de aanstaande tournee in februari staat het orkest onder leiding van Richard Egarr, maar de opnames waren gepland in een periode waarin hij helaas niet kon. Op de cd staat het orkest onder leiding van de concertmeester Bojan Cicic en dat bleek een uitstekende oplossing. Zonder dirigent heb je als solist een veel directer contact met de andere musici. Omdat dit orkest uit barokspecialisten bestaat gingen veel dingen vanzelf goed, we hoefden nauwelijks te praten over fraseringen, versieringen en vibrato. We hebben wel veel interessante discussies gehad over de verschillen tussen Franse, Italiaanse en Duitse speelstijlen.”

De opnames vonden afgelopen zomer plaats in de St Jude’s church in Londen. “Ik wist dit keer beter wat me te wachten stond, maar ik kan niet zeggen dat ik al een soort routine heb ontwikkeld in het opnemen van cd’s. Het is toch echt iets heel anders dan een concert geven. Ik had twee dagen om de stukken met de Academy of Ancient Music op te nemen, voor de solowerken en de stukken met luitist Thomas Dunford was er gelukkig nog een aparte dag gepland. Een goede voorbereiding is het halve werk, maar tijdens een opnamedag moet je vooral flexibel zijn en niet schrikken van verrassingen. Zo vroeg de opnameleider mij bijvoorbeeld tijdens de eerste dag of ik nog wat meer leuke versieringen kon toevoegen aan Bachs Badinerie. Daar heb ik toen ’s avonds in mijn bed & breakfast nog mee geëxperimenteerd, zodat ik het de volgende dag kon opnemen.”

Lucie Horsch maakte voor haar nieuwe cd een rondreis door het muzikale landschap van Europa ten tijde van de barok. Naast beroemde meesterwerken van Duitse en Engelse componisten als Bach, Händel en Purcell selecteerde Horsch ook een paar van haar eigen favoriete barokstukken die iets minder bekend zijn. “Het Italiaanse concert van Sammartini is een van mijn lievelingsconcerten voor blokfluit, het is aantrekkelijke, virtuoze muziek. Maar ik hou ook van de intieme en veel oudere muziek van de Italiaanse componist Castello. Daarnaast wilde ik ontzettend graag een eigen bewerking maken van de Folies d’Espagne voor viola da gamba van de Franse componist Marin Marais. Ik heb zelf een selectie gemaakt van de variaties die mij het meest geschikt leken voor blokfluit, en ik heb de volgorde aangepast. Om de viola da gamba enigszins te benaderen speel ik dit stuk op een voiceflute. Net als op de viola da gamba is het op deze fluit best zwaar om van de lage naar de hoge registers te gaan. De klank van dit instrument komt overigens naar mijn mening het dichtste in de buurt van de menselijke stem. Daarom speel ik Bachs Erbarme dich ook op de voiceflute.”

“Engeland mocht tijdens mijn reis door Europa natuurlijk niet ontbreken. Naast het lamento uit Purcells Dido & Aeneas heb ik nog een tweede Engelse compositie opgenomen met een Engelse leeftijdsgenoot, als een soort antibrexitstatement. Samen met blokfluitiste Charlotte Barbour-Condini speel ik ook de beroemde Arrival of the queen of Sheba van Händel. De grootste uitdaging was het vinden van een Frans concert voor blokfluit en orkest, omdat de meeste Franse barokmuziek niet voor blokfluit is geschreven maar voor traverso. Ik heb flink wat speurwerk verricht en zo heb ik mijn kennis van het Franse repertoire enorm vergroot tijdens deze Grand Tour door Europa. Uiteindelijk heb ik het concert van Naudot uitgekozen, dat volgens de partituur op verschillende solo-instrumenten gespeeld kan worden: behalve op blokfluit bijvoorbeeld ook op traverso, hobo en musette. Misschien was dit toen vooral een truc van de uitgever om deze muziek aan zo veel mogelijk musici te kunnen verkopen, maar ik vind het in ieder geval erg mooi klinken op blokfluit en ik ben blij dat ik deze compositie heb ontdekt en kan toevoegen aan mijn repertoire.”

www.luciehorsch.nl

Noortje Zanen (1-2019)

  • cover
Terug naar het overzicht