Various

Barbara

0190295759155

Componist Various
Titel Barbara
Artiest Tharaud, Alexandre / Binoche, Juliette e.a.
Artikel nr. 0190295759155
EAN Code 0190295759155
Aantal CD's 2
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2017-09-29
# Titel & Artiest Tijd
1 Pierre (Prelude) [Arr. Tharaud for Piano] — Tharaud, Alexandre
2 Cet Enfant-là (Arr. Tharaud for Piano & String Quartet) — Tharaud, Alexandre
3 Septembre (Arr. Tharaud for Piano) — Tharaud, Alexandre
4 Mes hommes (Arr. Tharaud for Piano, Double Bass & Accordion) — Tharaud, Alexandre
5 Du bout des lèvres (Arr. Tharaud for Piano & Keyboards) — Tharaud, Alexandre
6 Vivant poème (Arr. Tharaud for Piano) — Tharaud, Alexandre
7 Pierre (Arr. Tharaud for Piano, Keyboards, Accordion & Cello) — Tharaud, Alexandre
8 A mourir pour mourir (Arr. Radio Elvis & Tharaud for Guitar, Snare drum, Keyboards and Percussion) — Tharaud, Alexandre
9 Y'aura du monde (Arr. Tharaud for Clarinet, Double Bass & Keyboards) — Tharaud, Alexandre
10 Là-bas (Arr. Tharaud & de la Simone for Piano, Percussion, Keyboards, Bass guitar & Cello) — Tharaud, Alexandre
11 C'est trop tard (Arr. Tharaud for Bass, Horn, Keyboards and Piano) — Tharaud, Alexandre
12 Au bois de Saint-Amand (Arr. Tharaud for Piano & Percussion) — Tharaud, Alexandre
13 Vienne (Arr. Tharaud for Violin & Piano) — Tharaud, Alexandre
14 Say, When will you return? (Dis, quand reviendras tu ?) [Arr. Tharaud for Cello & Piano] — Tharaud, Alexandre
15 Les amis de Monsieur (Arr. Tharaud for Piano) — Tharaud, Alexandre
16 Attendez que ma joie revienne (Arr. Tharaud for Guitar, Double Bass, String Quartet & Piano) — Tharaud, Alexandre
17 Pierre (postlude) [Arr. Tharaud for Piano] — Tharaud, Alexandre
1 # mes théâtres (Arr. Tharaud for Narrator) — Tharaud, Alexandre
2 Valse de Frantz (Arr. Tharaud for Piano) — Tharaud, Alexandre
3 Nantes (Arr. Romanelli & Portal for Clarinet & Accordion) — Tharaud, Alexandre
4 Ce Matin-là (Arr. Tharaud for Clarinet, String Quartet & Piano) — Tharaud, Alexandre
5 Le Bel âge (Arr. Tharaud for Accordion & Piano) — Tharaud, Alexandre
6 Plus rien (Arr. Tharaud for Piano) — Tharaud, Alexandre
7 Rémusat (Arr. Tharaud for Accordion) — Tharaud, Alexandre
8 J'ai tué l'amour (Arr. Tharaud for Piano) — Tharaud, Alexandre
9 Ma plus belle histoire d'amour (Arr. Tharaud for Clarinet & Piano) — Tharaud, Alexandre

SPECIAL

Hommage à Barbara

Tijdloos zijn ze, de chansons van Monique Serf, beter bekend onder haar artiestennaam Barbara. L’aigle noir, Nantes, La solitude en Dis, quand reviendras-tu? bezorgen bijna iedereen een aha-erlebnis. Sinds Barbara in de jaren zestig onder de hoede kwam van Philips Records groeide ze uit tot een vedette.

Toen ze twintig jaar geleden overleed, was ook Nederland in rouw. De emotievolle stem van ‘de zwarte dame’ (ze ging vaak in een elegant zwart gehuld) stond samen met die van Jacques Brel model voor het Franse naoorlogse melancholieke chanson. Maar ook als activiste had Barbara een spoor getrokken. Haar tomeloze inzet voor de fondsenwerving om aids te behandelen, eind jaren tachtig, leverde haar een benoeming op in het Legioen van Eer, Frankrijks belangrijkste onderscheiding. Mensenrechtenschendingen gingen haar ook aan het hart. Niet zelden liep ze de barricaden op om misstanden aan te klagen.

Misschien was het wel Barbara’s onconventionele, diplomatiek onhandige maar altijd betrokken houding die pianist Alexandre Tharaud ertoe bracht om een dubbel- cd met haar chansons uit te brengen. Al sinds jaar en dag weet de Fransman zijn omgeving te verbazen met bizarre uitlatingen, gedragingen en ideeën. ‘Een rare snijboon’, zo omschreef de Volkskrant hem eens. Opschudding veroorzaakte hij door geen piano in zijn huis te dulden, barokmuziek op de vleugel uit te voeren, te acteren in bioscoopfilms, op een ludieke manier te componeren en zijn website te vullen met enkel foto’s van zijn handen. Een Satie-achtige excentriciteit die hem zowel hoon als bewondering bracht.

‘Ik was op Barbara’s begrafenis,’ zegt Tharaud, ‘en op die dag zwoer ik dat ik ooit een cd zou maken met haar chansons. Daar was tijd voor nodig. En zangers natuurlijk.’ Voor zijn hommage à Barbara wist Tharaud in de loop der tijd een uiteenlopend scala aan zangers en zangeressen te strikken, erg verschillend in stijl, cultuur en generatie. Juliette Binoche, Vanessa Paradis, Jane Birkin, Radio Elvis, Tim Dup, Jean-Louis Aubert – om er een paar te noemen. Uit de klassieke hoek verlenen violist Renaud Capuçon, klarinettist Michel Portal en het Modigliani Quartet hun medewerking aan deze dubbel-cd. Tharaud zelf begeleidt. Aan de piano, natuurlijk, maar soms hanteert hij ook een elektrisch orgel of een keyboard, de celesta of slagwerk. Geen halsbrekende pianoacrobatiek dit keer, eerder een mild, warm bad, verleend aan expressieve melodieën. Wat vooral telt bij deze chansons is de poëtische reflectie. Veel van Barbara’s chansons zijn bedachtzaam. Niet honingzoet of sentimenteel, maar doorleefd expressief, beladen met die typisch Franse melancholie. Tharaud neemt de originele begeleiding van de accordeon over en geeft de liederen daarmee een eigenaardig klassiek tintje, hij maakt ze extra ingetogen. Wanneer in de tophit Mes Hommes (track 4) accordeonist Roland Romanelli de begeleiding voor zijn rekening neemt, is het contrast dan ook enorm.

Alle opnamen zijn tamelijk close gemaakt, dicht in de microfoon. Dat geeft het toch al intieme karakter van deze chansons een extra dimensie. Veel gefluister, valse lucht, subtiele accenten, zoals we die kennen uit de lichte muziek. Tharaud tracht daar op de piano een dichterlijke romantiek tegenover te plaatsen, waardoor een wonderlijk amalgaam ontstaat. Barbara zou er vast erg mee in haar nopjes zijn geweest.

Jos van der Zanden (6-2017)

  • cover
Terug naar het overzicht