Terug naar het overzicht
cover
Putte, Jan van de Bamboleamos no mundo
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Putte, Jan van de

Bamboleamos no mundo

8711801015675

Componist Putte, Jan van de
Titel Bamboleamos no mundo
Artiest Various
Artikel nr. 0001567KTC
EAN Code 8711801015675
Aantal CD's 2
Label ETCETERA RECORDS
Releasedatum 2017-11-21
# Titel & Artiest Tijd
1 Uma só divina linha — BARBARA HANNIGAN / REINBERT DE LEEUW/+ 027:44
2 Addiamento — BARBARA HANNIGAN / REINBERT DE LEEUW/+ 035:24
1 Nr. 1 Poema de cançao sobre a esperança — BARBARA HANNIGAN / REINBERT DE LEEUW/+ 003:36
2 Nr. 2 Coroai-me de rosas — BARBARA HANNIGAN / REINBERT DE LEEUW/+ 005:49
3 Nr. 3 Nâo estou pensando em nada — BARBARA HANNIGAN / REINBERT DE LEEUW/+ 015:48
4 Nr. 4 Estou tonto — BARBARA HANNIGAN / REINBERT DE LEEUW/+ 013:23
5 Insónia — BARBARA HANNIGAN / REINBERT DE LEEUW/+ 040:19

IN GESPREK MET...

Origineel componist
De succesvolle Nederlandse componist Martijn Padding wordt geroemd om de kwaliteit en de originaliteit van zijn composities. Hij dacht zelf dat hij vooral een kamermuziekcomponist was, maar hij schrijft de laatste jaren ook steeds vaker en met veel plezier orkestwerken. Waar komt zijn bevlogenheid voor muziek vandaan?

Als compositiedocent en afdelingshoofd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag weet Martijn Padding als geen ander hoe belangrijk het is om goed les te krijgen. Communicatie is het toverwoord. Hij koestert de bijzondere band met zijn eigen leermeester en vriend Louis Andriessen, die een essentiële rol heeft gespeeld in zijn ontwikkeling als mens en musicus. Maar ook zijn vader, zijn pianodocente, zijn buurman en zijn broer hebben hem gestimuleerd.

Martijn Padding: “Mijn liefde voor muziek heb ik vooral te danken aan mijn vader. Als gedreven amateurpianist zat hij eindeloos lang achter de piano en speelde hij alle pianostukken die je maar kan bedenken. Wie ook heel belangrijk voor mij is geweest is de pianiste Fania Chapiro. Ik kreeg op jonge leeftijd pianoles van haar en ik was erg onder de indruk van haar spel. Zij had heel goed door dat ik het leuk vond om moderne muziek te spelen en ze remde mij niet af als ik weleens wat veranderingen aanbracht in de bekende pianostukken. Ze besefte dat ik op een unieke manier creatief bezig was met muziek van anderen. Orkestmuziek heb ik leren kennen dankzij mijn buurman, contrabassist in het Radio Kamer Orkest, die mij als jonkie bijna iedere week meenam naar concerten. Het besef dat ik van muziek mijn beroep wilde maken heb ik te danken aan een cadeau van mijn broer, die me voor mijn zestiende verjaardag een plaat gaf van Isaac Stern met de twee vioolsonates van Bartók. Vooral die tweede sonate maakte een enorme indruk op mij, ik vond het zo’n waanzinnig mooi en knap stuk en toen dacht ik opeens: dit wil ik ook kunnen!”

De keus om compositie te gaan studeren stelde Padding nog bijna tien jaar uit. “Ik studeerde eerst piano en muziekwetenschap en daarna ben ik nog een tijd lang pianist geweest bij de Nationale Balletacademie. Hier viel het pianospelen en het verzinnen van nieuwe muziek opeens heel goed samen. Met een studiegenoot die cello speelde heb ik ook veel geïmproviseerd, we maakten bijvoorbeeld nieuwe etudes en we deden stijloefeningen van tijdgenoten. Van die ervaring heb ik dankbaar gebruik gemaakt tijdens het schrijven van een paar nieuwe cellostukken in opdracht van de Cello Biënnale Amsterdam, waar ik dit jaar composer in residence ben. Ik ben benieuwd naar de interpretaties van de jonge cellisten van mijn opdrachtcompositie en ik zie ook uit naar de nieuwe versie van Give Me One More Night, een stuk dat totaal anders is dan alles wat ik verder heb geschreven.”

Noortje Zanen (Klassieke Zaken 5-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht