Terug naar het overzicht
cover
Diversen Aria Cantilena
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diversen

Aria Cantilena

0028947762317

Componist Diversen
Titel Aria Cantilena
Artiest Garanca, Elina / Staatskappelle Dresden
Dirigent Luisi, Fabio
Artikel nr. 477623100289
EAN Code 0028947762317
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2007-01-26
# Titel & Artiest Tijd
1 Carceleras (Original Version) — GARANCA,ELINA 004:56
2 "Werther! Werther...qui m'aurait dit la place" (Act 3) — GARANCA,ELINA 007:15
3 Romance "C'est l'amour vainqueur" (Act 3) — GARANCA,ELINA 003:50
4 Nacqui all'affanno (ZWEITER AKT) — GARANCA,ELINA 007:35
5 Aria Cantilena (Original Version) — GARANCA,ELINA 006:23
6 Rondeau "Ah, que j'aime les militaires" (Act 1) — GARANCA,ELINA 005:14
7 Cavatina (Act 2) — GARANCA,ELINA 005:40
8 Madrigal on a catalan popular theme — GARANCA,ELINA 005:13
9 "Marie Theres'!" - "Hab mir's gelobt, Ihn lieb zu haben" (Act 3) — GARANCA,ELINA 005:50
10 "Ist ein Traum, kann nicht wirklich sein" (Act 3) — GARANCA,ELINA 006:26

Elina Garanca verovert de wereld

 

Elina Garanca is hot. De mezzosopraan uit Letland is in korte tijd uitgegroeid tot een vocaal fenomeen en wordt al gerekend tot het selecte gezelschap vocalisten dat in de eenentwintigste eeuw echt geschiedenis zal schrijven. Binnenkort verschijnt het eerste resultaat van een exclusief contract met Deutsche Grammophon. Tijd voor een gesprek.

 

door Paul Janssen

 

Het zijn van die carrières waar iedere ambitieuze musicus van droomt. Op de juiste plaats zijn op het juiste moment, de juiste mensen treffen, in de juiste zalen optreden en binnen een paar jaar een exclusief cd-contract krijgen met een respectabele maatschappij als Deutsche Grammophon. Het overkwam de Letse mezzosopraan Elina Garanca. Sinds ze in 1998 voor het eerst buiten de muren van de Muziekacademie in Riga van zich liet horen, is haar ster in sneltreinvaart naar de top van het vocalistendom gerezen. Ze won diverse prijzen, trad op met de groten der aarde en kreeg in 2006 een exclusief contract aangeboden voor vijf solo-cd's waarvan de eerste, Arie Cantilena, binnenkort verschijnt. Niet slecht voor een meisje dat lange tijd niet eens wist dat ze operazangeres wilde worden.

 

Want hoewel de inmiddels 30-jarige Garanca uit een muzikaal gezin komt - haar moeder was zangeres en is nog zangdocente en haar vader is dirigent - was haar eerste liefde niet de muziek. ‘Het theater trok wel, maar op een andere manier,' zegt ze vrolijk. ‘Ik wilde in eerste instantie actrice worden en later cultureel attachee, maar beide richtingen kwamen niet echt uit de verf. Op een gegeven moment had ik een lange discussie met mijn ouders over mijn toekomst, mijn talenten en de manieren waarop ik van mijn leven een succes kon maken.'

 

Ze stapte diezelfde avond nog radelozer haar bed in dan ze al was. ‘Ik had echt geen idee meer.' De volgende ochtend werd ze wakker met de stellige overtuiging dat ze operazangeres wilde worden. Een verrassende keuze want tot dan toe had ze nog niet veel blijk gegeven van een uitzonderlijke stem. Ze had pianolessen en zong in het schoolkoor, maar niemand had haar als zodanig opgemerkt. Zelfs haar moeder, niet de eerste de beste op zanggebied in Letland, wist haar na een half jaar intensief zangles te vertellen dat ze het waarschijnlijk nooit tot het solistendom zou schoppen. Daar was haar stem niet toereikend voor.

 

Elina Garanca vatte het oordeel van haar moeder niet op als een verkapt advies om iets anders te gaan doen, maar vertaalde het als een ultieme uitdaging. ‘Ik werd erg vastbesloten, koppig zelfs. Het is een karaktertrek die er al vroeg in zat. Ik geef niet snel op en als ik iets wil bereiken ga ik door tot ik het voor elkaar heb. Alleen maar omdat ik het allerbeste uit mijzelf wil halen.' Via diverse goed gekozen docenten leerde Garanca snel bij. Ze vergrootte haar bereik, verbeterde haar souplesse en opeens groeide er een schitterende mezzosopraan uit de studente die tot de middelmaat gedoemd leek.

 

Haar eerste openbare proeve van bekwaamheid legde ze af tijdens de Mirjam Helin Singing Competition in Finland. Ze won glansrijk de eerste prijs en onder kenners was haar naam gevestigd. Het zou haar naar de top brengen. ‘Het klinkt natuurlijk als een cliché, maar ik heb geluk gehad. Goede impresario's die op het juiste moment opdoken. Een ontmoeting in Finland leverde mij een eerste vaste betrekking op bij de Opera van Frankfurt. Via BBC's Cardiff Singer of the World Competition kwam ik bij de Weense Staatsopera terecht en ga zo maar door.'

 

Toch zijn het niet alleen maar toevalligheden die de grote solist van de goede vocalist onderscheidt, dat weet Garanc¡a ook wel. ‘Een goede agent is erg belangrijk. En vooral weten waar je zelf staat en wat je wil. Ga je voor grote evenementen die veel publiciteit genereren of kies je louter voor de beste dirigenten en de beste orkesten en het repertoire dat op dat moment het beste bij je stem past. Ik heb altijd voor het laatste gekozen. Soms zelfs tot wanhoop van mijn agenten.'

 

Werk dat goed bij haar stem past siert ook haar eerste solo-cd op DG. Met aria's uit Werther, La cenerentola, La Grande-Duchesse de Gerolstein, Les contes d'Hoffmann en Spaanse liederen van Chapí en Montsalvatge is het geen cd geworden met het geijkte mezzosopranenrepertoire. ‘Het was niet makkelijk om het repertoire te kiezen. Dat moest toegankelijk zijn en een blauwdruk van wat ik graag verder wil ontwikkelen. Daarom ben ik ook erg blij met de Spaanse werken en het stuk van Villa-Lobos. Dat is toch repertoire dat je niet zoveel meer hoort op het podium.'

 

Mariss Jansons

Een opvallende vreemde eend in het repertoire van Garanca is Luciano Berio. Begin februari zingt ze zijn Folksongs bij het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van haar landgenoot Mariss Jansons. ‘Op verzoek hoor,' zegt ze haast verontschuldigend. ‘Normaal gesproken probeer ik hedendaagse muziek zo veel mogelijk te mijden; er zijn mensen die dat veel beter doen dan ik. Maar omdat Mariss Jansons het vroeg, ben ik ernaar gaan luisteren. De Folksongs zijn heel melodieus, dus dat durf ik wel aan.'

 

Inmiddels wordt er het een en ander van Garanca verwacht. Ze is al ‘de leidende mezzosopraan van de volgende generatie' genoemd. Met die druk moet ze leren omgaan. ‘Als ik dat soort dingen lees, voel ik inderdaad een bepaalde spanning. Maar uiteindelijk neem ik de hele opera- en muziekbusiness met de nodige korreltjes zout. De theaters plannen bijvoorbeeld al tot 2013. Daar kan ik niet zoveel mee. Mijn leven wordt op dat punt ingevuld door mijn agent, maar hoe kan ik nu weten wat er over twee a drie jaar gebeurt? Ik ben niet alleen zangeres, maar ook nog vrouw en echtgenote. Misschien vind ik het op een gegeven moment wel te veel en wil ik het aantal optredens beperken. Ik zal dan niet schromen om in te grijpen.'

 

‘Want,' zo praat ze met lichtsnelheid verder, ‘ik vind het heel belangrijk om niet alles op een zangcarrière te zetten, maar mij ook als mens te ontwikkelen. Daar gaat het uiteindelijk om. Mijn echtgenoot zit ook in de muziek - hij is dirigent - dus we zijn vaak op reis. De tijd die we samen hebben, besteden we aan andere dingen die wij leuk en belangrijk vinden, zoals duiken en snorkelen. Bovendien wil ik graag een kind, een familie stichten. Ik ken voldoende oudere collega's die, als ze vijftig, zestig zijn en minder gaan optreden, zeggen dat het enige dat ze werkelijk missen een gezin is. Ik ben er klaar voor om de verrassingen des levens wél te laten gebeuren.'

  • cover
Terug naar het overzicht