Terug naar het overzicht
cover
Couperin, François Apothéoses
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Couperin, François

Apothéoses

3760127221500

Componist Couperin, François
Titel Apothéoses
Artiest Ricercar Consort \ Pierlot, Philippe
Artikel nr. 272215085055
EAN Code 3760127221500
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O MIRARE
Releasedatum 2011-02-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Corelli au piéd du parnasse prie les muses de le recevoir parmi elles — RICERCAR CONSORT 002:36
2 2. Corelli charmé de la bonne réception qu'on lui fait au parnasse, en marque sa joye. Il continuë a — RICERCAR CONSORT 002:24
3 3. Corelli buvant à la source d'hypocrêne. Sa troupe continuë — RICERCAR CONSORT 002:28
4 4. Enthouziasme de Corelli causé par les eaux d'hypocrêne — RICERCAR CONSORT 001:17
5 5. Corelli aprés son enthouziasme s'endort; et sa troipe jouê le sommeil suivant — RICERCAR CONSORT 003:19
6 6. Les muses reveillent Corelli, et le placent auprês d'Apollon — RICERCAR CONSORT 000:53
7 7. Remerciment de Corelli — RICERCAR CONSORT 002:38
8 1. Gravement — RICERCAR CONSORT 002:59
9 2. Gay — RICERCAR CONSORT 002:14
10 3. Recit — RICERCAR CONSORT 002:53
11 4. Recit — RICERCAR CONSORT 003:39
12 5. Les regrets — RICERCAR CONSORT 003:34
13 1. Lulli aux champs elisés: Concertant avec les ombres liriques — RICERCAR CONSORT 002:19
14 2. Air pour les mêmes — RICERCAR CONSORT 002:36
15 3. Vol de mercure aux chamos elisés, pour avertir qu'Apollon ya va descendre — RICERCAR CONSORT 000:36
16 4. Descente d'Apollon: qui vient offrir son violon à Lulli; et sa place au parnasse — RICERCAR CONSORT 003:05
17 5. Rumeur souteraine: Causée par les auteurs contemporains de Lulli — RICERCAR CONSORT 000:37
18 6. Plaintes des mêmes pour les flûtes ou pour des violons tres adoucis — RICERCAR CONSORT 003:32
19 7. Enlévement de Lulli au Parnasse — RICERCAR CONSORT 001:06
20 8. Accüeil entre-doux, et Agard, fait à Lulli par Corelli et par les muses italiénes — RICERCAR CONSORT 002:58
21 9. Remerciment de Lulli: à Apollon — RICERCAR CONSORT 003:05
22 10. Apollon, persuade Lulli, et Corelli que la réünion des goûts françois et italien doit faire la p — RICERCAR CONSORT 002:51
23 11. Lulli, joüant le sujet; et Corelli l'acompagnant. — RICERCAR CONSORT 000:51
24 12. Corelli, joüant le sujet à son tour, que Lulli acompagne — RICERCAR CONSORT 001:49
25 13. Corelli, joüant le sujet; et Lulli l'acompagnant — RICERCAR CONSORT 000:52
26 14. Lulli, joüant le sujet à son tour, que Corelli acompagne — RICERCAR CONSORT 002:04
27 1. Gravement — RICERCAR CONSORT 002:17
28 2. Sailie: Vivement — RICERCAR CONSORT 001:37
29 3. Rondement — RICERCAR CONSORT 001:37
30 4. Vivement — RICERCAR CONSORT 001:48

Sinds de Franse Koning Frans I in 1515 de Slag bij Marignano won was de toon gezet: Frankrijk en Italië leken voorgoed rivalen. In cultureel opzicht waren ze dat al veel langer. Van beide kanten eigenzinnig en als naties aan elkaar gewaagd. Als dat geen voedingsbodem is voor een eeuwenlange strijd! Voeg daar dan nog aan toe dat ene uit Florence afkomstige Giambattista Lulli naar Frankrijk reist, zijn naam tot Jean-Baptiste Lully verfranst en zijn gehele verdere leven het gezicht wordt van de Franse barok. Intussen hadden de Italianen hun eigen Arcangelo Corelli. Tot zover de tegenstellingen: eens komt de tijd van toenadering met als ultieme ideaal les goûts réunies. Couperin hijst Corelli in Frans uniform en vraagt hem zijn onovertroffen vloeiende contrapunt te demonstreren, hetgeen resulteert in een meesterlijke suite. Genoeg Corelli: nu is wijlen Monsieur Lully aan de beurt, voortlevend in Jean Féry Rebels Tombeau. Tenslotte daalt Apollo af, geeft zijn viool aan Lully waarna Lully en Corelli samen de Vrede op de Parnassos tekenen. Sterk verhaal, maar interessant voer voor het Ricercar Consort, dat al heel wat te danken heeft aan de Frans-Italiaanse culturele wedloop. 

Andrew van Parijs

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht