Terug naar het overzicht
cover
Thalberg Apothéose & Fantasies on French Operas
€ 20,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Thalberg

Apothéose & Fantasies on French Operas

5029365101783

Componist Thalberg
Titel Apothéose & Fantasies on French Operas
Artiest Viner, Mark
Artikel nr. 0010178PCL
EAN Code 5029365101783
Aantal CD's 1
Label PIANO CLASSICS
Releasedatum 2019-06-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Fantasie über Motive aus Meyerbeers Oper Les Huguenots op. 20 — MARK VINER 014:49
2 Großes Capriccio über Motive aus Halévys Oper Charles VI op. 48 — MARK VINER 010:29
3 Nr. 7 Bella adorata incognita — MARK VINER 007:20
4 Nr. 19 Casta diva — MARK VINER 006:52
5 Große Fantasie über Motive aus Aubers Oper La muette de portici op. 52 — MARK VINER 013:34
6 Großes Capriccio über Berlioz' La marche de l'apothéose op. 58 — MARK VINER 011:00

Volgens Clara Schumann bestond er geen technisch volmaakter pianist, maar na zijn dood werd Sigismond Thalberg al gauw het boegbeeld van het verfoeide negentiende-eeuwse virtuozendom. Toegegeven, waar het oeuvre van aartsrivaal Liszt immer introspectiever en diepzinniger werd, bleef Thalberg in zijn composities voornamelijk dezelfde trucjes herhalen, zoals de ‘driehandentechniek’, waarbij de duimen een melodielijn spelen en de vingers van de linker- en rechterhand akkoorden, respectievelijk arpeggio’s en tierelantijnen. Expert Mark Viner bewijst dat er onder alle virtuositeit en glitter wel degelijk muziek schuilt. Het programma bevat, naast twee betrekkelijk eenvoudige maar wonderschone arrangementen van Mercadante en Bellini, vier fantasieën over Franse composities. De Fantasie over Meyerbeers Les Huguenots combineert prikkelend het koraal Een vaste burcht met frivolere thema’s uit de opera, en die over Aubers La Muette de Portici werkt geraffineerd naar een grootse climax toe. Spectaculairst is het Capriccio over Halévy’s Charles VI, dat bravoure paart aan intens pathos en orkestrale sonoriteit. Het Grand Caprice over de Apothéose uit Berlioz’ Grande Symphonie funèbre et triomphale, tenslotte, is een curiosum van de eerste orde. Viners gedisciplineerde maar elastische spel blijft zelfs in de onstuimigste passages weergaloos transparant.

Jan Kunst (Klassieke Zaken 4-2019)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht