Terug naar het overzicht
cover
Beethoven \ Haydn \ Schönberg \ Berg An die Ferne Geliebte, op. 98, Adelaide (Beethoven); Drie liederen (Haydn); Das Buch der hängenden Gärten, op. 15 (Schönberg); Fünf Lieder nach Ansich
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven \ Haydn \ Schönberg \ Berg

An die Ferne Geliebte, op. 98, Adelaide (Beethoven); Drie liederen (Haydn); Das Buch der hängenden Gärten, op. 15 (Schönberg); Fünf Lieder nach Ansich

0886919354324

Componist Beethoven \ Haydn \ Schönberg \ Berg
Titel An die Ferne Geliebte, op. 98, Adelaide (Beethoven); Drie liederen (Haydn); Das Buch der hängenden Gärten, op. 15 (Schönberg); Fünf Lieder nach Ansich
Artiest Gerhaher, Christian \ Huber, Gerold
Artikel nr. 093543288691
EAN Code 0886919354324
Aantal CD's 1
Label RCA RED SEAL
Releasedatum 2012-06-07
# Titel & Artiest Tijd
1 An die ferne Geliebte op. 98 Nr. 1-6 (Liederzyklus) — GERHAHER, CHRISTIAN 013:28
2 Unterm Schutz von dichten Blättergründen — GERHAHER, CHRISTIAN 002:08
3 Hain in diesen Paradiesen — GERHAHER, CHRISTIAN 001:15
4 Als Neuling trat ich ein in dein Gehege — GERHAHER, CHRISTIAN 001:41
5 Da meine Lippen reglos sind und brennen — GERHAHER, CHRISTIAN 001:27
6 Saget mir auf welchem Pfade — GERHAHER, CHRISTIAN 001:01
7 Jedem Werke bin ich fürder tot — GERHAHER, CHRISTIAN 001:06
8 Angst und Hoffen wechselnd sich beklemmen — GERHAHER, CHRISTIAN 000:49
9 Wenn ich heut nicht deinen Leib berühre — GERHAHER, CHRISTIAN 000:46
10 Streng ist uns das Glück und spröde — GERHAHER, CHRISTIAN 001:22
11 Das schöne Beet betracht ich mir im Harren — GERHAHER, CHRISTIAN 002:08
12 Als wir hinter dem beblümten Tore — GERHAHER, CHRISTIAN 002:50
13 Wenn sich bei heilger Ruh in tiefen Matten — GERHAHER, CHRISTIAN 002:03
14 Du lehnest wider eine Silberweide — GERHAHER, CHRISTIAN 001:30
15 Sprich nicht mehr von dem Laub — GERHAHER, CHRISTIAN 000:51
16 Wir bevölkerten die abend-düstern Lauben — GERHAHER, CHRISTIAN 004:24
17 Trost unglücklicher Liebe, Hob. XXVIa, Nr. 9 — GERHAHER, CHRISTIAN 003:31
18 Geistliches Lied, Hob. XXVIa, Nr. 17 — GERHAHER, CHRISTIAN 003:06
19 Das Leben ist ein Traum, Hob. XXVIa, Nr. 21 — GERHAHER, CHRISTIAN 003:43
20 1. Seele, wie bist du schöner, tiefer, nach Schneestürmen — GERHAHER, CHRISTIAN 002:58
21 2. Sahst du nach dem Gewitterregen den Wald — GERHAHER, CHRISTIAN 001:23
22 3. Über die Grenzen des All blicktest du sinnend hinaus — GERHAHER, CHRISTIAN 001:33
23 4. Nichts ist gekommen, nichts wird kommen für meine Seele — GERHAHER, CHRISTIAN 001:47
24 5. Hier ist Friede. Hier weine ich mich aus über alles — GERHAHER, CHRISTIAN 003:44
25 Adelaide (Einsam wandelt dein Freund im Frühlingsgarten) op. 46 — GERHAHER, CHRISTIAN 005:58

Op zijn nieuwe cd zingt de bariton Christian Gerhaher liederen met een gemeenschappelijk, algemeen menselijk thema: hopeloze liefde, uitzichtloos verlangen, eenzaamheid. En welk motto is dan passender dan dat van de 'ferne Geliebte'?

Ferne Gel iebte i s het mot to van wat Christian Gerhaher zijn eerste conceptalbum noemt. Die term doet een beetje denken aan pop-elpees van de jaren zeventig, maar is bij nader inzien heel geschikt voor een cd die verbanden wil laten zien. In dit geval tussen de baanbrekende componisten van de Eerste en de Tweede Weense School: de Weense klassieken Joseph Haydn en Ludwig van Beethoven tegenover de al even invloedrijke twintigste- eeuwers Arnold Schönberg en Alban Berg. Heel verschillende componisten uit heel verschillende periodes, maar verbonden met dezelfde stad.
De Duitser Christian Gerhaher behoort tot de belangrijkste baritons van dit moment. Nu Thomas Quasthoff helaas met zingen gestopt is, wedijver t Gerhaher met Matthias Goerne om de positie van beste Duitstalige bariton in het liedgenre. Sommigen beschouwen hem zelfs als denatuurlijke opvolger van Dietrich Fischer- Dieskau, de grootmeester van een vorige generatie. Bij hem volgde hij masterclasses. En inderdaad kun je wel een paar parallellen trekken tussen die twee. Wat ze met elkaar delen is literair inzicht, een grote  belangstelling voor een zorgvuldige tekstbehandeling en muzikale intelligentie. En zelfs de welluidendheid van Gerhahers stem en zijn zorgvuldige frasering hebben in de verte wel iets weg van die van Fischer-Dieskau in zijn beste jaren.

Maar een DFD-kloon is deze zanger toch bepaald niet, daarvoor heeft hij te veel eigen karakter en inlevingsvermogen. Hij staat in een lange traditie, maar weet van elke interpretatie toch weer iets nieuws en eigens te maken. Of het nu gaat om opera, oratorium of lied, het lijkt hem allemaal heel natuurlijk af te gaan. Toch staat de gave soepelheid van de stem de emotie en diepgang niet in de weg, integendeel. En hij heeft het geluk een duo te vormen met de fantastische pianist Gerold Huber, die het subtiele gevoel voor dosering en nuance helemaal met hem deelt. En over uitzichtloos verlangen en ferne Geliebte gesproken: ze legden al eerder Schuberts grote liedcycli en Schumanns Dichterliebe vast. Het waren opnamen die meteen op ieders verlanglijstje kwamen te staan.
An die ferne Geliebte van Beethoven vormt de kern van de nieuwe cd. Deze eerste echte liedcyclus was de wegbereider voor Schuberts Die schöne Müllerin en Winterreise. Maar ook de drie liederen van Haydn wijzen al vooruit naar Schubert, want wat dacht u van titels als ‘Trost unglücklicher Liebe’ en ‘Das Leben ist ein Traum’? Van Schönberg horen we Das Buch der hängenden Gärten en van Alban Berg Fünf Lieder nach Ansichtskartentexten. Als uitsmijter volgt dan nog Beethovens vroege ‘Adelaide’. Al die werken uit verschillende perioden gaan wonderwel samen, want al spreken ze een verschillend muzikaal idioom, ze delen een gemeenschappelijke traditie en één gedachte. Gerhaher en Huber hebben dat heel goed begrepen. U mag dit niet missen.

Gerard Scheltens / KZ 3-2012

 

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht