Terug naar het overzicht
cover
Händel, G.F. Alcina - Jaroussky
€ 26,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Händel, G.F.

Alcina - Jaroussky

0190295974350

Componist Händel, G.F.
Titel Alcina - Jaroussky
Artiest Jaroussky, Ph. e.a. / MusicAeterna / Freiburger Barockorchester
Dirigent Marcon, Andrea
Artikel nr. 0190295974350
EAN Code 0190295974350
Aantal CD's 1
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2016-06-03
# Titel & Artiest Tijd
1 Alcina HWV 34 (Oper in 3 Akten) (Gesamtaufnahme) — JAROUSSKY,PHILIPPE

COVERINTERVIEW

Philippe Jaroussky; de stem van de toekomst

Hij was in ons land voor een eigentijds werk. Hij komt terug voor vergeten barokcomponsiten en er verschijnen dvd's van Händels Alcina en Theodora. Philippe Jaroussky vertelt over de stem van de toekomst.

Denkend aan het soms onaards mooi klinkende stemgeluid van Philippe Jaroussky verwacht je eigenlijk dat hij aan komt zweven voor het interview. Niets van dat alles: er meldt zich een vrolijke, vriendelijke man met een hoffelijke, sociale présence en een enthousiasme dat je kinderlijk zou noemen, ware het niet dat het geworteld is in een indrukwekkende berg kennis, van zijn eigen werk en van dat van anderen. En al weet hij veel van het verleden, hij is bepaald niet ‘retro’. Dat kan ook niet, want, zo zegt hij: “De countertenor is een stem van de toekomst.”

Daar willen we meer van weten. De countertenor? De stem die nu vaak wordt ingezet om de oude muziek van de castraten te zingen? “Het geluid roept het verleden op, maar het is een moderne stemsoort. Hij is pas echt weer in zwang sinds de jaren zestig. De laatste acht jaar krijg ik veel aanbiedingen om moderne muziek te zingen. Die moet ik vaak afslaan, want het instuderen vergt veel voorbereidingstijd en die heb ik niet altijd.” Jaroussky deed mee in Only the sound remains van Kaija Saariaho, omdat hij zeker wist dat ze hém wilde hebben en niet zomaar het etherische, androgyne geluid van ongeacht welke countertenor: “Toen ik gevraagd werd, was al afgesproken dat die productie rond zou reizen naar verschillende steden, inclusief Amsterdam. Zij schreef twee scènes voor me omdat ik auditie wilde doen. Ik wilde dat ze me aannam om mijn stem.” Het kwam zelfs zo ver dat Jaroussky twee rollen in de opera kreeg in plaats van de ene waarvoor hij oorspronkelijk gecast zou worden.

Naast het moderne repertoire is er het oudere werk. We spreken over in vergetelheid geraakte componisten: er is wellicht een reden waarom we die niet meer kennen? Bach en Händel zijn grote genieën, maar hoe zit het met die minder bekende namen? “De genieën zijn niet altijd de grootste vernieuwers”, meent Jaroussky. “Agostino Steffani had niet het genie van Händel, maar hij heeft wel veel veranderd. Alessandro Scarlatti is ook geweldig. Ze hebben niet altijd de grote hits, maar ze zijn wel gedurfder en ondernemender dan Händel.”

Jaroussky geeft in een concerttour, die ook naar Nederland komt, een proeve van het werk van componisten die we nog niet vaak genoeg uitvoeren. De aria’s draagt hij zelf aan: “Ik zoek in bibliotheken naar manuscripten van aria’s die ik op mijn programma’s wil plaatsen. En als je iets zoekt, vind je vaak iets heel anders wat nog veel mooier is. Je leest een aria en je draait de pagina om en daar staat ineens een veel interessanter stuk.” Daarbij gaat het zowel om componisten ouder dan Bach en Händel, als om hen die van later datum zijn: “We moeten componisten als Jomelli en Traetta nog verder ontdekken. Ik houd ook heel erg van de vroege barok; er zijn bijvoorbeeld nog veel opera’s van Cavalli om te ensceneren. Zijn Ercole amante in Amsterdam was zowel modern als barok geregisseerd.” Die opmerking is bedoeld als compliment, want Jaroussky is gefascineerd door de combinatie van eigentijds en ouder. Dat komt mede omdat onze moderne tijd nodig was om die oude muziek weer in volle glorie tot klinken te brengen: “Cavalli heeft veel recitatieven: hij is echt een dramaturg. En denk eens aan Niobe van Steffani: een prachtige opera met da-capo-aria’s, dansen en komische personages. We hebben er nu de stemmen voor, maar ook de orkesten, en dat is heel belangrijk. De uitvoering van een opera als Artaserse van Vinci was niet mogelijk geweest zonder de virtuositeit en de lichtheid van die moderne barokorkesten. En met de opname van die opera hebben we bewezen dat niet alle countertenoren hetzelfde stemgeluid hebben. Ik ontdekte tevens dat er vaak een trieste, decadente kleur zit in de muziek die voor castraten geschreven is.” Händel schreef bijvoorbeeld voor de castraat Carestini: de titelrol in Ariodante en de rol van Ruggero in Alcina. “Ruggero is een antiheld, die bij Alcina onder de plak zit. Hij past meer bij mijn karakter dan Ariodante, die ik graag had willen zingen, maar die niet voor mij geschikt is.” De dvd die uitkomt, is geregisseerd door Katie Mitchell: “Wat zo mooi is: de regie gaat uit van het libretto en van Orlando furioso van Ariosto. Alcina en Morgana zijn dus oude vrouwen, die zich jong voordoen. Het is modern en barok tegelijkertijd.” Daar is het weer: modern en barok. De combinatie definieert ook Jaroussky zelf: het geluid van het verleden, de stem van de toekomst.

Hein van Eekert (3-2016)

  • 0190295974367 Philippe Jaroussky Handel Alcina Cover
  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht