Terug naar het overzicht
cover
Händel, Georg Friedrich Alcina, Aria’s en Suites
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Händel, Georg Friedrich

Alcina, Aria’s en Suites

4260085531431

Componist Händel, Georg Friedrich
Titel Alcina, Aria’s en Suites
Artiest Berliner Barock Solisten \ Kussmaul, Rainer
Artikel nr. 8553143AVI
EAN Code 4260085531431
Aantal CD's 1
Label CAvi
Releasedatum 2009-02-18
# Titel & Artiest Tijd
1 Alcina, HWV 34: Ouverture — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 003:24
2 Alcina, HWV 34, Atto I, Scena No. 2: Di', cor mio (Aria of Alcina) — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 006:03
3 Alcina, HWV 34: Musette — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 001:50
4 Alcina, HWV 34: Menuet — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 000:52
5 Alcina, HWV 34, Atto III, Scena No. 2: Ma quando tornerai — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 004:28
6 Alcina, HWV 34, Atto III: Sinfonia — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 000:44
7 Alcina, HWV 34, Atto II, Scena No. 8: Numi, che intendo - Ah! mio cor! — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 013:06
8 Alcina, HWV 34: Gavotte - Sarabande - Gavotte da capo — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 003:24
9 Alcina, HWV 34: Menuet II — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 001:30
10 Alcina, HWV 34: Gavotte II — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 000:37
11 Alcina, HWV 34: Tamburin — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 000:51
12 Alcina, HWV 34, Atto II, Scena No. 13: Ah! Ruggiero crudel — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 002:23
13 Alcina, HWV 34, Atto II, Scena No. 13: Ombra Pallide — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 004:29
14 Alcina, HWV 34: Entrée des songes agréables — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 002:25
15 Alcina, HWV 34, Atto I, Scena No. 10: Si Non quella — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 006:47
16 Alcina, HWV 34: Entrée des songes funestes — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 001:53
17 Alcina, HWV 34: Entrée des songes agréables effrayes et le combat des songes — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 002:29
18 Alcina, HWV 34, Atto III, Scena No. 5: Mi restano le lagrime — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 006:39
19 Alcina, HWV 34: Entrée — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 002:19
20 Alcina, HWV 34, Atto II, Scena No. 1: Credete al mio dolore — Berliner Barock Solisten & Christine Schaefer 007:36

Christine Schäfer als onweerstaanbare toverkol

 

In het kader van het Händeljaar is er al veel fascinerends op de markt gebracht. Christine Schäfer en de Berliner Barock Solisten voegen daar een cd aan toe die de bekende opera Alcina op een nieuwe manier belicht.

 

door Willem Veldhuizen

 

Christine Schäfer beweegt zich virtuoos in alle mogelijke muzikale werelden, van Schubertliederen tot Schönbergs Pierrot Lunaire en van Verdi’s La Traviata tot Pli selon Pli van Boulez. Ook in de barokmuziek heeft ze haar sporen ruimschoots verdiend. In Händels

opera Alcina bijvoorbeeld. Jaren geleden zong ze de titelrol van dit werk met veel succes in het Zweedse Drottningholm en, in dezelfde enscenering van Pierre Audi, bij de Nederlandse Opera. Zo raakte ze door en door vertrouwd met de verrassend menselijke tovenares Alcina.

Rainer Kussmaul en zijn Berliner Barock Solisten koesterden al langer de wens om samen met Christine Schäfer, eveneens woonachtig in Berlijn, een opname te maken. Door haar ervaring met Händels Alcina was de keuze snel gemaakt. Op deze nieuwe cd gaat ze nog dieper op haar onderwerp in. De benadering is verrassend. Schäfer en Kussmaul wisselen de zes Alcina-aria’s af met instrumentale interludia uit de opera. Zo ontstond er een gaaf, suiteachtig geheel.

 De hele cd getuigt van een stijlvolle eigenzinnigheid die misschien wel Schäferiaans genoemd kan worden. In een interview zegt Schäfer over Alcina: ‘Alcina is een heerlijke rol. Haar eerste aria’s zijn nog zo-zo, maar dan komt er een hoeveelheid schitterende muziek waar ik zelf koud van wordt. Alcina is dan wel een wat vreemde tirannieke toverkol maar ze houdt werkelijk van Ruggiero. Hoe meer ze van zijn liefde verliest, hoe geringer haar toverkrachten worden. En dan komt, als ze haar betoverde geliefde echt compleet kwijt is, die schitterende aria ‘Ah! Mio cor!’. Op dat uitermate belangrijke moment in het verhaal componeert Händel voor haar een sublieme aria. Het is elke keer weer een enorme ervaring om dat te kunnen zingen.

Deze exquise aria uit de tweede acte staat in het centrum van de opname. De sopraan en de dirigent hebben ervoor gekozen de chronologie te doorbreken en een nieuwe dramatische orde aan te brengen in de fragmenten. Christine Schäfers interpretatie van ‘Ah! Mio cor!’ bezit een geweldige intensiteit en fonkelt van de waarachtige en toch gestileerde emoties. Verlatenheid, frustratie, wraak en hoop klinken in alle noten door en geven het muziekstuk een diepe gelaagdheid. Haar frasering en dynamiek zijn gewaagd en zeer persoonlijk. De versieringen die ze in het da capo aanbrengt, snijden door de ziel. Dat het Rainer Kussmaul niet veel moeite kost Schäfer uitzonderlijk geïnspireerd te begeleiden moge duidelijk zijn. In de ruim twaalf minuten durende aria zindert ook het orkest van de psychische spanning.

Naast de zes aria’s van Alcina vertolkt Christine Schäfer bij wijze van toegift ook een aria van haar operazuster Morgana. Dit uitgebreide Lamento toont nog eens onverbloemd aan hoe mooi Schäfers stem is en hoe zeggingsvol ze in staat is de vele versierende zestiende noten dansend te zingen.

Georg Friedrich Händel schreef zijn Alcina in 1735 voor de sopraan Anna Maria Strada del Pò. Deze diva uit vervlogen tijden had een geweldige reputatie en was de grillige componist zijn hele lang hondstrouw. Zou Händel Alcina voor Christine Schäfer hebben geschreven wanneer ze zijn tijdgenoot geweest zou zijn? Wie weet? Deze cd geeft alle aanleiding voor een dergelijke speculatie.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht