Terug naar het overzicht
cover
Handel, G.F. Ah! mio cor
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Handel, G.F.

Ah! mio cor

0028947765479

Componist Handel, G.F.
Titel Ah! mio cor
Artiest Kozená, Magdalena \ Venice Baroque Orchestra
Dirigent Marcon, Andrea
Artikel nr. 002894776547
EAN Code 0028947765479
Aantal CD's 1
Label Deutsche Grammophon
Releasedatum 2007-09-28
# Titel & Artiest Tijd
1 Ah, mio cor (Act 2) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 010:48
2 Recit. acc: "Where shall I fly?" (Act 3) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 006:30
3 Pensieri, voi mi tormentate! (Act 2) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 007:30
4 No.12 Aria "Cara speme, questo core tu cominci" (Atto primo) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 006:02
5 O Had I Jubal's Lyre (Original Version) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 002:38
6 "Scherza infida in grembo al drudo" (Act 2) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 011:39
7 Sinfony - "With darkness deep" Theodora - Sc. 2 (Part 2) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 006:00
8 Desterò dall'empia dite (Act 2) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 005:49
9 Ah Stigie larve! ... Vaghe pupille, non piangete, no (Act 2) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 007:45
10 "Dopo notte, atra e funesta" (Act 3) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 006:52
11 "Lascia ch'io pianga" (ZWEITER AKT) — Magdalena Kozená, Venice Baroque Orchestra, Andrea 004:58

De Tsjechische mezzosopraan Magdalena Kozená zingt twaalf highlights uit evenzoveel verschillende opera’s van Georg Friedrich Händel en komt met evenzovele verschillende karakters. Ik heb bij Händel steeds het gevoel: ‘Zijn tijd komt nog wel, althans in Nederland.’ Het is hier alles Bach wat de klok slaat, maar het wordt tijd voor een kentering. Händel is minder bevindelijk dan Bach, minder protestants vroom, praktischer en aangenaam pathetisch. Die verrukkelijke melodiek, de ontroering en emotie liggen voor het opscheppen. Het klatergoud van Händel, zijn prachtig geconstrueerde kathedralen van papier maché (en dus volgens Leonhardt van binnen leeg), ze krijgen pas glans, diepte en inhoud met zangers als Kozená. Een vrouw met een prachtige stem als oud zilver en het fluweel van Vermeer. Niet zo’n opgewonden standje met gekkigheid en streken, geen opgemaakte pop met fratsen. Kozená heeft het pure geluid van een goudeerlijke ziel en maakt meteen vrienden. Dat is makkelijk met een bekende aria als ‘Lascia ch’io pianga’. Maar pas op. In een waanzinsaria uit Orlando geeft Kozená haar luisteraars er flink van langs en zaait ze dood en verderf. In andere aria’s is ze een vamp of staat ze stijf van de haat. Ze laat ons alle hoeken van de kamer zien. Heerlijk.

Jurjen Vis

Liefde, haat, jaloezie, teleurstelling en uiterste wanhoop: in zijn opera’s en oratoria verklankte Händel de meest uiteenlopende menselijke emoties. De mezzosopraan Magdalena Kozená maakte voor haar nieuwe recital-cd een zeer gevarieerde selectie uit Händels aria’s, waarin ze even zovele gezichten van zichzelf laat zien.


door Jeroen Smits


Het moet gezegd, de selectie aria’s op de nieuwe cd van Magdalena Kozená is bijzonder geslaagd. Er zijn vele recital-cd’s met Händel aria’s, maar ik geloof niet dat er een is die een gevarieerder beeld van de componist laat zien dan deze: van de ontreddering in ‘Ah mio cor!’ uit Alcina, met zijn ijzige begeleiding door het orkest, tot aan de zorgeloze jubels in ‘O had I Jubal’s lyre’. En van het tedere ‘Cara speme’, waarin de tijd lijkt stil te staan, tot aan de waanzinsscènes uit Orlando en Hercules. Opmerkelijk is vooral dat de componist niet alleen expressie weet te geven aan de grote basisemoties, maar ook aan alle schakeringen daartussen.
Händel schreef veel van deze aria’s voor enkele van de grootste zangers uit zijn tijd. Deze cd bevat onder meer partijen geschreven voor de grote castraten Senesino en Carestini. Voor Magdalena Kozená, de Tsjechische mezzosopraan die al menig triomf vierde in Händels opera’s, betekent het dus dat ze vaak gestalte moet geven aan mannelijke personages. Het gaat haar van nature makkelijk af. Ze heeft niet de diepe, bijna mannelijke klank van de vele alten die zich op dit repertoire storten, maar haar stem heeft wel iets androgyns. Ze hoeft zich in ieder geval niet te forceren. En dankzij haar grote bereik kan ze ook moeiteloos enkele sopraanaria’s aan, waaronder de al genoemde ‘Cara speme’, overigens eveneens een aria van een mannelijk personage, hoewel deze wel geschreven was voor een vrouwelijke vertolkster.
De grote zangers uit Händels opera’s konden in zijn muziek niet alleen hun expressieve vaardigheden, maar ook hun fabelachtige techniek etaleren. Ook deze cd bevat enkele aria’s met halsbrekende coloraturen. Voor Magdalena Kozená lijken die een bijzaak. Ze beweegt zich met zoveel gemak in deze virtuoze muziek dat technische problemen eenvoudigweg afwezig lijken. Daarnaast hoor je dat ze, zoals ze zelf zegt, alleen geïnteresseerd is in technische hoogstandjes als er emotie achter steekt. En daaraan is bij Händel geen gebrek. Bijzonder geslaagd is bijvoorbeeld ‘Desterò dall’empia dite’ uit Amidigi waarin het vocale vuurwerk inderdaad geen kunstje op zich is, maar volkomen natuurlijk uit de tekst en het gevoel van de aria lijkt voort te komen.
Hoewel Kozená op deze cd niet zelden betovert met haar prachtige stemgeluid, schrikt ze er niet voor terug klankschoonheid op te offeren als de expressie van de tekst daarom vraagt. Soms gaat ze daarin erg ver. Paradoxaal genoeg zijn het soms juist de meest onopgesmukte momenten die het meest overtuigen, want aan natuurlijke expressie heeft deze mezzosopraan geen gebrek. Het is een combinatie van een uitstekend tekstbegrip dat nooit afwezig is, zelfs als het niet benadrukt wordt, en de unieke kwaliteit van haar stem. Die heeft een wat melancholieke soberheid, een puurheid die veel zeggingskracht heeft. En die zeggingskracht is soms in de meest sobere passages nog sterker dan in de waanzinsscènes waarvoor ze alle dramatische registers uit de kast trekt.

  • cover
Terug naar het overzicht