Terug naar het overzicht
cover
Schubert, Franz A Schubertiade with Arpeggione
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Schubert, Franz

A Schubertiade with Arpeggione

5400439004092

Componist Schubert, Franz
Titel A Schubertiade with Arpeggione
Artiest Balestracci, Guido / L'Amoroso
Artikel nr. 0000409RIC
EAN Code 5400439004092
Aantal CD's 1
Label RICERCAR
Releasedatum 2020-02-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Schöne Minka — L'Amoroso; Guido Balestracci 003:34
2 I. Allegrp molto — L'Amoroso; Guido Balestracci 004:34
3 II. Andante — GUIDO BALESTRACCI - L'AMOROSO 004:16
4 III. Allegro vivace — GUIDO BALESTRACCI - L'AMOROSO 004:29
5 Ständchen — L'Amoroso; Guido Balestracci 005:40
6 An die Laute D.905 — L'Amoroso; Guido Balestracci 002:00
7 I. Allegro moderato — L'Amoroso; Guido Balestracci 012:09
8 II. Adagio — GUIDO BALESTRACCI - L'AMOROSO 003:56
9 III. Allegretto — GUIDO BALESTRACCI - L'AMOROSO 009:51
10 Pause — L'Amoroso; Guido Balestracci 004:05
11 Liebesbotschaft — L'Amoroso; Guido Balestracci 003:04
12 An die Nachtigall D.497 — L'Amoroso; Guido Balestracci 001:47
13 Valse Le printemps VWV 1177 — L'Amoroso; Guido Balestracci 004:07

Het blijft een vreemde eend in de bijt, die sonate voor arpeggione van Franz Schubert. Dit stuk uit 1824 is het enige substantiële werk dat overgeleverd is voor deze merkwaardige kruising tussen een gitaar en een cello. Het lijkt erop dat Schubert de sonate vooral schreef als een geste naar Vincenz Schuster, die in 1821 de eerste arpeggione bouwde. Het instrument kreeg nimmer echt voet aan de grond, maar het is voorstelbaar dat het een rol speelde in een aantal Schubertiades, de muziekavonden rond Schubert die vele muzikale vrienden trokken en die doorgaans een feest vol nieuw kamermuzikaal Schubertrepertoire waren. L’Amoroso, het ensemble van Guido Balestracci, heeft nu de arpeggionesonate en ook de Sonatine D 384 in een bewerking voor arpeggione en gitaar centraal gesteld in een heerlijke Schubertiade. Naast de arpeggione spelen ook de gitaar, de aartsluit, de fortepiano en de stem van Caroline Pelon een voorname rol in liederen als Ständchen en An die Laute die de Sonate en de Sonatine omlijsten. Erg leuk is ook de uitsmijter: de eerste van de Duitse dansen D 783 in een bewerking voor sopraan en piano van Liszts leerling Pauline Viardot-García. Een heerlijk ongecompliceerde Schubertplaat.

Paul Janssen (Klassieke Zaken 1-2020)

  • P. 36 1 RIC409 COVER
  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht