Terug naar het overzicht
cover
Glass / Nyman / Reich / Torke A Minimal Sax
€ 11,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Glass / Nyman / Reich / Torke

A Minimal Sax

5028421959092

Componist Glass / Nyman / Reich / Torke
Titel A Minimal Sax
Artiest Freem Saxophone Quartet
Artikel nr. 0095909
EAN Code 5028421959092
Aantal CD's 1
Label BRILLIANT CLASSICS
Releasedatum 2019-05-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 005:02
2 2. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 002:43
3 3. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 003:38
4 1. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 006:02
5 2. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 005:49
6 3. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 007:51
7 4. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 003:50
8 1. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 003:13
9 2. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 005:02
10 3. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 004:15
11 4. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 003:06
12 5. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 003:54
13 6. Ohne Satzbezeichnung — FREEM SAXOPHONE QUARTET 002:57
14 July — FREEM SAXOPHONE QUARTET 007:56

Vier saxofoons (sopraan, alt, tenor en bariton) en vier saxofoonkwartetten van vier verschillende componisten: Steve Reich, Philip Glass, Michael Nyman en Michael Torke. De componisten, hoewel allemaal uit het straatje ‘minimal,’ zijn eigengereid genoeg voor een gevarieerde cd. Het kwartet van Glass (1995), bijvoorbeeld, is een klassiek Glass-stuk: het is doordesemd met zijn typerende ritmische patronen, harmonische progressies en melodieën. New York Counterpoint (1985) van Reich, voor saxofoonkwartet en tape, zit vol met zijn kenmerkende, in elkaar grijpende ritmische en melodische motieven. Het klinkt haast als elektronische muziek. In het eendelige July (1995) wisselt Michael Torke contrasterende thema’s met elkaar af. Het stuk van Michael Nyman, vooral bekend van zijn filmmuziek voor de films van Peter Greenaway, springt er het meest uit. Het is een arrangement van zijn tweede strijkkwartet (1988), dat hij schreef voor een choreografie van Shobana Jeyasingh. Zij verzon het ritmische patroon. Elk van de zes delen heeft een eigen maatsoort. Melodisch en harmonisch klinkt het bij tijd en wijle heel erg klassiek, terwijl de ritmische patronen ontleend zijn aan Indiase muziek. Het Freem Saxophone Quartet is erin geslaagd ruim een uur aan meeslepende en gevarieerde ‘minimal music’ op plaat te vangen.

Jan Nieuwenhuis (Klassieke Zaken 3-2019)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht