Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten Take Two
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

Take Two

3760014192111

Componist Diverse Componisten
Titel Take Two
Artiest Kopatchinskja, Patricia e.a.
Artikel nr. 0000211ALPHA
EAN Code 3760014192111
Aantal CD's 1
Label ALPHA
Releasedatum 2015-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Overclockers 5 (for Violin Elctronics and Turntables) (2013) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 000:44
2 Cu Cu — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:11
3 Spring Dance (für Violine und Darbuka) (2010/2011) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:40
4 Sonata Representativa für Barockvioline und Cembalo — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 011:09
5 Prelude: The Grasshopper and the ant, entrée burlesque — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 003:24
6 Alleluia — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 002:41
7 Overclockers 4 (for Violin Elctronics and Turntables) (2013) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:49
8 Melody Nr. 4 — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:51
9 Jeu: Vif — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:45
10 Jota — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 003:14
11 Nana — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:49
12 Polo — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:25
13 Cadenza - Escobilla y Soleá por Bulería - Cadenza 2 - Soleá y Final - Poem: Noche Cerrada — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 007:15
14 Overclockers 1 (for Violin Elctronics and Turntables) (2013) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:05
15 Overclockers 2 (for Violin Elctronics and Turntables) (2013) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:18
16 Fantasy Nr. 4 für Barockvioline und Viola da Gamba — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:30
17 Ballade 4 (Biauté Qui) für Barockvioline und Viola da Gamba — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:39
18 Pièce for Violin and Clarinette (1975) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 005:08
19 Tröpfli-Musig für 2 Violinen — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 000:38
20 Das mit der Stimme (Something with voice) für Violine und Gesang (2001) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 003:18
21 With Rests: Allegretto — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 001:35
22 The little something (A small Story by Alice) (for Violin and Voice) (2013) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 002:20
23 Overclockers 3 (for Violin Elctronics and Turntables) (2013) — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 003:50
24 Chaconne — KOPATCHINSKAYA,PATRICIA 014:19

GESIGNALEERD

Patricia Kopatchinskaja: Muziek begint bij de dialoog

'Wat mijn concept is? Geen concept hebben', zegt ze over haar nieuwe cd. Ze heeft alles zelf bedacht, samengesteld, geproduceerd en gespeeld, maar bij de opnamen liet violiste Patricia Kopatchinskaja ook veel van het toeval afhangen. Gewoon maar zien hoe het loopt, weinig voorbereiding, de dingen laten gebeuren, zelfs improvisatie een plek gunnen.

In het booklet van Patricia Kopatchinskaja’s nieuwe cd – Take two, haar eerste op het label Alpha – hebben de 24 tracks bijna allemaal een motto ontleend aan John Cage. ‘Beschouw alles wat je doet als een experiment.’ ‘Wat de consistentie van gedachten aangaat, verkies ik de inconsistentie.’ En: ‘Een voltooid werk is precies wat de term zegt, het vraagt om wederopstanding.’ Deze filosofische overpeinzingen nam ze ter harte. Ga zo ver mogelijk terug tot de bron vanwaaruit je dingen onderneemt. Organiseer niet alles stuk, geef het de frisheid van het verrassende en het onverwachte.

Kopatchinskaja doopte haar bij uitstek nonconformistische productie uitdagend ‘Duetten uit duizend jaar muziekgeschiedenis voor jonge mensen van 0 tot 100.’ Guillaume de Machaut komt voorbij, Orlando Gibbons en Heinrich Biber. Via Bach, Milhaud en Falla gaat het naar Vivier, Holliger en – natuurlijk – haar idool Cage. Allemaal duo’s, de violiste zelf, spelend met een van haar vrienden. Die nemen soms eigenaardige klankbronnen ter hand. Zoals een toy piano, een turntable of een darbuka. ‘Voor mij begint muziek daar waar er sprake is van een dialoog,’ zegt Kopatchinskaja, ‘en dus speel ik één op één met vrienden. Natuurlijk stond kwaliteit voorop, maar het samen plezier hebben was minstens zo belangrijk.’

Dat plezier spat van de cd af. Soms krijg je het gevoel dat het allemaal maar gekkigheid is. Bij het speelgoedpianootje bijvoorbeeld waarmee Anthony Romaniuk haar begeleidt in een Allegretto van Martinu moet je glimlachen. En in Overclockers van Jorge Sanchez- Chiong, waarin de componist zelf zeer virtuoos de turntable bespeelt (een platenspeler annex mengtafel), wordt de opwinding aan het eind zo groot dat je vreest dat de boel ontspoort. Al even uitgelaten zijn vocale exclamaties hier en daar, exotisch slagwerk, gestampvoet, soms gewoon tussendoor zelfs gegrinnik. ‘Dat intrigeert me,’ zegt Kopatchinskaja, ‘dat niet naar perfectie wordt gestreefd maar naar het leven zelf, en dan maar zien wat het eindresultaat is.’

Tegenover het speelse en toevallige staat de tot in de puntjes verzorgde uitgave zelf. De cd wordt geleverd in een prachtig boekje waarin elk stuk uitvoerig wordt toegelicht, met alle inspiratiebronnen die tot deze keuze hebben geleid. Het fotomateriaal is misschien wat al te overdadig en wanneer Kopatchinskaja haar zoontje met diens kindertekeningen erbij haalt, wordt het wat klef – enige kritische feedback was welkom geweest.

Maar uiteindelijk gaat het om haar spel, en dat is in één woord fenomenaal. Luister naar de Chaconne van Bach en je weet genoeg. De Volkskrant noemde haar niet lang geleden een vulkaan: ‘als hete lava stromen de tonen uit haar instrument.’ Patricia Kopatchinskaja heeft een wat lastig uit te spreken naam, daarom wordt ze ook wel Patkop genoemd. Nog een eigenaardigheid: ze speelt blootvoets, de Sandy Shaw van de klassieke muziek.

Jos van der Zanden (6-2015)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht