Zwart, Teunis van der
2008-05-26 14:07:29
Brahms zoals Brahms het bedoelde
Een nieuwe opname van Brahms’ Hoorntrio met Isabelle Faust (viool), Alexander Melnikov (piano) en Teunis van der Zwart (hoorn), dat is goed nieuws. Fausts prachtige klank en grote muzikaliteit zijn op zich al iets om naar uit te kijken. Tel daarbij op dat haar al even gerenommeerde partners respectievelijk op een Bösendorfer uit 1872 en een natuurhoorn spelen en we hebben eindelijk een opname van dit meesterwerk in de bezetting die Brahms voor ogen had, uitgevoerd door topmusici.
door Jeroen Smits
Voor kamermuziekliefhebbers zullen Isabelle Faust en Alexander Melnikov geen onbekenden zijn. Hoewel ze beiden een indrukwekkende solocarrière hebben opgebouwd, waagden ze zich samen ook aan menig kamermuziekwerk. Het resulteerde in een aantal prachtige opnames voor Harmonia Mundi, soms aangevuld met Jean-Guihen Queyras (cello). Dat ze als drietal op het podium evenveel, zo niet nog meer indruk maken, konden we vorig jaar in enkele Nederlandse concertzalen ervaren.
Tijdens hun optreden in het Eindhovense Muziekcentrum Frits Philips imponeerde Faust met haar prachtige toon en voorbeeldige frasering en Melnikov met zijn fijnzinnigheid en temperament. Belangrijker nog was het perfecte gevoel voor samenspel en een nauwelijks overtroffen speelplezier dat alle drie de musici ten toon spreidden. Een concertervaring om te koesteren.
Voor het Hoorntrio van Brahms moesten Faust en Melnikov op zoek naar een andere triopartner. In Teunis van der Zwart lijken ze een uitstekende keuze te hebben gemaakt. Van der Zwart is solohoornist bij zowel het Orkest van de Achttiende Eeuw als het Freiburger Barockorchester en heeft twee van Mozarts hoornconcerten opgenomen voor Harmonia Mundi. De natuurhoorn, waarvoor Brahms zijn trio heeft geschreven, kenmerkt zich onder meer door de uiteenlopende timbres van de verschillende tonen. Dit komt door de vele speeltechnieken die nodig zijn om die tonen op een natuurhoorn te kunnen spelen. Het is even wennen voor wie de veel egaler klinkende ventielhoorn gewend is, maar het was juist vanwege de verschillende klankkleuren dat de natuurhoorn in vroegere dagen geroemd werd. Teunis van der Zwart bespeelt de hoorn bovendien met zoveel souplesse dat hij de ventielen niet lijkt te missen. Technische beheersing is gelukkig niet het enige dat de musici op deze nieuwe opname bieden. De emotionele lading van het trio komt in deze uitvoering sterk naar voren. De musici kiezen voor een contrastrijke benadering waarin de verschillen in tempi wat extremer zijn dan normaal. Het zorgt ervoor dat de melancholie van het eerste deel voelbaarder is dan op de meeste andere opnamen, terwijl de snelle delen zelden met zoveel schwung worden gespeeld. Het langzame derde deel is bijzonder geslaagd. In de zachtere passages komt bovendien de harpachtige hoogte van Melnikovs oude Bösendorfer prachtig tot zijn recht.
Johannes Brahms
Hoorntrio op. 40, Sonate voor viool en piano op. 78, Fantasien op. 116
Isabelle Faust, Alexander Melnikov, Teunis van der Zwart
HMC 901981
http://cor.naturel.free.fr/english/menu/horn_players/teunis_van_der_zwart.htm
Relevante recensies