Tamestit, Antoine

2007-07-14 18:43:38

Ingeklemd tussen de immens populaire viool en de cello met zijn krachtige, volle klanken is de altviool lange tijd een ondergeschoven kindje geweest in de muziekgeschiedenis. Componisten waagden zich er sporadisch aan interessante partijen voor het instrument te schrijven. Pas in de negentiende eeuw ontstond er langzamerhand wat meer aandacht voor de altviool. Weer een eeuw later wijdden componisten als Bartók, Hindemith, Kurtág en Cage composities aan het instrument. Toch zijn er weinig cd’s met werken voor altviool solo. En juist het spel van solostrijkers heeft een puurheid die verademend is. De debuut-cd van de achtentwintigjarige Franse altviolist Antoine Tamestit is alleen al daarom een aanwinst. Bachs Tweede partita is oorspronkelijk geschreven voor de viool, maar, zoals meer van zijn vioolstukken, bleken ze ook interessant voor de altviool. Zoals Tamestit zelf zegt: de altviool laat de baslijn meer spreken. Vooral de Chaconne is een mooi ritmisch deel waarin de virtuositeit van het instrument kan worden getoond. Ligeti schreef zijn Sonate voor altviool specifiek voor het instrument. Tamestits interpretatie ademt een volwassen bezonkenheid. Er gaat een rust uit van de klanken van de alt en de melancholieke sonate past goed bij de aard van het instrument. Deze cd toont dat de altviool op eigen benen kan staan.

Marina van Dijke

Bach, Ligeti
Chaconne
Antoine Tamestit
Ambroisie AM 111

http://pauillac.inria.fr/~lefessan//Muriel-Shanseifan/Musique/07_Antoine-Tamestit

Relevante recensies