Stemme, Nina

2007-08-07 12:17:40

Ondanks de muzikale ontwikkelingen van de twintigste eeuw is Richard Strauss zijn leven lang in het laatromantische klankidioom blijven componeren. Dit heeft geen afbreuk gedaan aan de populariteit van zijn muziek. Ook zijn zwanenzang, ‘Vier letzte Lieder’, ontstaan in de late jaren ‘40, is van meet af aan tot het ijzeren repertoire gaan behoren. De jongste interpretatie van deze cyclus komt van de Zweedse sopraan Nina Stemme, al geruime tijd beroemd om haar Wagner- en Straussvertolkingen en zodoende uiterst vertrouwd met dit genre. En dat is te horen. Samen met het orkest van Covent Garden onder leiding van chefdirigent Antonio Pappano weet zij op subtiele wijze de diepere lagen van deze liederen te raken en dat is niet iedere sopraan gegeven. Zo is zij in ‘Beim Schlafengehen’ in staat een bijna religieuze sfeer op te roepen. Dit wordt versterkt door de prachtige solo van de violist Peter Manning, waardoor Hermann Hesses tekst een extra dimensie krijgt. Hoe anders opent Stemme de cd met de slotscènes uit respectievelijk Salome en Capriccio: dit is drama en theater ten top. Hier laat zij haar veelzijdigheid horen en wordt duidelijk hoe geschikt zij is voor ook dit repertoire.

Frans Jansen

Richard Strauss
Vier letzte Lieder, slotscènes uit Salome en Capriccio
Nina Stemme, Orkest van het ROH Covent Garden o.l.v. Antonio Pappano
EMI 0946 3 78797 2 6

http://www.artistsman.com/home/artist_list/soprano/nina-stemme

Relevante recensies