2007-03-07 09:53:40
Soms willen oude-muziekliefhebbers wel weer eens op adem komen en zich onbekommerd verlustigen aan zinstrelende barokmuziek. Niks verleggen van de grenzen richting klassieken en romantiek of herwaardering opbrengen voor uitvoeringen op modern instrumentarium, maar gewoon wegdromen bij mooie muziek en de fraaist denkbare klankkleuren. Dat kan op deze cd vol Telemannconcerten voor gamba, met in de hoofdrol Hille Perl - blijkens de centrefold van het booklet nog immer de fotogenieke playgirl van de oude muziek – die haar gevoelvolle woorden over muzikale emoties en interactie tussen musicus en publiek ook nog eens voor honderd procent in praktijk brengt. Dat Perl aan het Freiburger Barockorchester onder leiding van violiste Petra Müllejans het gedroomde orkest heeft, zal ieder die de ‘Freiburgers’ met hun verfijnde klankcultuur en subtiele articulaties een beetje volgt, graag geloven. Hille Perl maakt haar euforische woorden ook waar, zo blijkt. Hier is inderdaad sprake van een ideale wisselwerking: zij wordt als gambiste gedragen door het orkest en kan zich daardoor vrij en soepel naast de viool profileren. Bestaande vooroordelen jegens Telemann opschorten, dat is de beste houding, want zelfs wie gewend was hem als veelschrijver af te doen, zal bij deze confrontatie met de 18e-eeuwse goede smaak door de knieën gaan.