Pärt, Arvo

2006-12-01 19:22:17

Machtig wat de Estse componist Arvo Pärt kan doen met twee dozijn sopranen, alten, tenoren en bassen. Hij zei over zijn economie van middelen: ‘Ik heb ontdekt dat het genoeg is wanneer één enkele noot prachtig gespeeld wordt. Ik werk met zeer weinig elementen - met één stem, twee stemmen. Ik bouw met primitieve materialen - met de drieklank, met één specifieke toonzetting.’ Op ‘Music for Unaccompanied Choir’ zijn enkel a cappella koorstukken verzameld die hij tussen 1990 en 2001 schreef. Je hoeft geen gelovige te zijn om
gegrepen te worden door de puurheid van de zang en de mooie harmonieën. ‘Triodion’ schreef Pärt in opdracht van Lancing College, een grote christelijke privé-school in Engeland. Het zijn drie odes aan bijbelse personen. Eenstemmigheid en volle harmonieën wisselen elkaar af. Mooi zijn Pärts subtiele accenten op bepaalde zinnen. Zo breekt het koor in ‘Nunc Dimittis’ ineens helemaal open op de tekst ‘a light to lighten the Gentiles.’ ‘Ode VII (Memento)’ begint met een uitgelaten collusie van stemmen, maar wordt ingetogener wanneer om Gods genade wordt gevraagd. De werken worden zonder uitzondering hemels gezongen door de Elora Festival Singers. De perfecte akoestiek van de Canadese kerk waar de opnamen plaatsvonden draagt hier zeker toe bij.

Marina van Dijke

http://www.arvopart.info

Relevante recensies